امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4337 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

دکتر شیخ‌زین‌الدین تبیین کرد؛

تاثیر اجرای دستور رییس‌جمهور بر اشتغال فارغ‌التحصیلان و رشد اقتصاد دانش‌بنیان

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: با اجرای دستور رییس جمهور مبنی بر الزام خرید محصولات تولیدی شرکت های دانش بنیان از سوی دستگاه های دولتی، در اشتغال فارغ التحصیلان و رشد اقتصاد شرکت های دانش بنیان موثر خواهد بود.
تاثیر اجرای دستور رییس‌جمهور بر اشتغال فارغ‌التحصیلان و رشد اقتصاد دانش‌بنیان

به گزارش خبرایران از  مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره ابلاغیه رییس جمهوری مبنی بر حمایت از شرکت های دانش بنیان اظهار کرد: ابلاغ این دستور خطاب به دستگاه ها و وزارتخانه ها مبنی بر خرید محصولات تولیدی از سوی شرکت های دانش بنیان موضوعی است که دقت در اجرای آن می تواند در رونق فعالیت مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان در کشور تاثیر به سزایی داشته باشد.
وی اضافه کرد: باید به برنامه های حوزه علم و فناوری در کشور به صورت جدی تر نگریسته شود چرا که تاکنون بیشتر برنامه ها در این بخش برعرضه کالاها متمرکز بوده است و کمتر برنامه ای مدون در حوزه ایجاد بازار داشته ایم که این موضوع سبب شده است شرکت ها و سرمایه گذاران طرح های خود را به تولید برسانند اما نتوانند آن را تجاری و به بازار عرضه کنند.
دکتر شیخ زین الدین، با تاکید بر اینکه دولت تلاش می کند در راستای ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است، زمینه را برای توانمندی سازی و ورود شرکت های دانش بنیان به بازار فراهم کند، اظهار کرد: در ابلاغیه رییس جمهوری، دو موضوع، آن را نسبت به سایر موارد مشابه برجسته می کند که یکی خطاب قرار گرفته شدن دستگاه ها و دوم الزام آنان برای انعقاد قرارداد با شرکت های دانش بنیان به منظور خرید محصول از آنان است. این دو موضوع می تواند در اشتغال فارغ التحصیلان و رشد اقتصاد شرکت های دانش بنیان موثر باشد.
معاون نوآوری و تجاری سازی نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نگاه گذشته به فعالیت شرکت های دانش بنیان از سوی دستگاه ها را نیازمند اصلاح دانست و گفت: در گذشته شاهد آن بودیم که دستگاه های اجرایی با انعقاد قراردادهای مختلف با شرکت های دانش بنیان طرح های مطالعاتی خود را در اختیار آنان قرار می دادند که صرفا جنبه رفع مشکل را برای آنان ایفا می کرد اما اکنون ضرورت دارد با تغییر نگرش ها وعمل به ابلاغیه دولت در خرید محصول از شرکت های دانش بنیان نسبت به تعالی این بخش در کشور اقدام کرد.
وی تاکید کرد: با عمل به دستور رییس جمهوری از سوی دستگاه ها و وزارتخانه ها، این انتظار وجود دارد که حوزه علم و فناوری از نظر ایجاد تقاضا رشد و گسترش یابد چرا که با ایجاد تقاضای استفاده از محصولات دانش بنیان زنجیره تولید در این بخش تکمیل می شود و شرکت های دانش بنیان به صورت طبیعی نسبت به انجام ماموریت های خود در راستای اقتصاد مقاومتی اقدام خواهند کرد. در نتیجه با انجام این ابلاغیه، فعالیت های اقتصادی دانش بنیان، معنادار خواهد شد.
به گفته زین الدین، به منظور اجرایی شدن هر چه بهتر این ابلاغیه رییس جمهور، می طلبد گروه هایی در وزارتخانه ها و دستگاه های مختلف تشکیل شود تا با بررسی نیازهای آن دستگاه ها و نیز شناخت از توانمندی هایی که از سوی شرکت های دانش بنیان برای رفع این نیازها وجود دارد، نسبت به انعقاد قرار داد و خرید محصولات آنان اقدام کنند.
توانایی تامین 20 درصد تولید ناخالص ملی توسط شرکت های دانش بنیان
معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از تکلیف در نظر گرفته شده برای شرکت های دانش بنیان در کشور برای تولید ناخالص ملی خبر داد و گفت: در سند نقشه جامع علمی کشور، تا سال 1404 تکلیف شده است که 50 درصد تولید ناخالص ملی از این محل و تلاش های مربوط به محصولات دانش بنیان تامین شود و از سوی دیگر، رهبر معظم انقلاب نیز بر تامین 20 درصدی تولید ناخالص ملی در بازه زمانی پنج ساله با تکیه بر فعالیت شرکت های دانش بنیان و محصولات آن تاکید کردند.
شیخ زین الدین ادامه داد: به نظر می رسد این توانایی را در کشور داریم که 20 درصد تولید ناخالص ملی کشور را از طریق محصولات دانش بنیان تامین کنیم که برای تحقق آن، باید بحث تقاضا در کشور برای استفاده از این محصولات مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه هم اینک استقبال و بازار خوبی برای استفاده از محصولات دانش بنیان در کشور وجود دارد، افزود: با برگزاری نمایشگاه کالا و تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران، با وجود پرداخت تنها 40 میلیارد تومان یارانه که قابلیت خرید 100 میلیارد تومانی را داشت، استقبال بالایی از محصولات تولیدی شرکت های دانش بنیان به انجام رسید به گونه ای که در این نمایشگاه بالغ بر 730 میلیارد تومان محصول ثبت سفارش شده است.
شیخ زین الدین همچنین توضیح داد: اغلب کالاهای مربوط به تجهیزات آزمایشگاهی دارای پیچیدگی های خاص خود هستند و از سوی دیگر، خریداران این محصولات را اساتید دانشگاه و نخبگان کشور تشکیل می دانند که این موضوع نشان می دهد بازار واکنش مثبتی به این محصولات از خود نشان می دهد.
وام 500 میلیون تومانی صندوق نوآوری و شکوفایی به خریداران
معاون نوآوری و تجاری سلزی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از برنامه ریزی های صورت گرفته در کشور برای حمایت از خریداران کالاهای دانش بنیان خبر داد و گفت: با نگرش مثبت مسئولان صندوق نوآوری و شکوفایی به خریداران کالاهای دانش بنیان تا سقف 500 میلیون تومان وام با کارمزد 12 درصد پرداخت می شود که این حرکت اقدام موثری در رونق خرید محصولات و کالاهای دانش بنیان خواهد داشت.
براساس این گزارش، با دستور ریاست محترم جمهور در جلسه مورخ 21/3/93 هیات وزیران و به منظور حمایت از شرکت های دانش بنیان و توسعه آنان و با هدف حل مشکل اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی، همه دستگاه های اجرایی مکلف به انعقاد قرارداد با این شرکت ها برای خرید یا سفارش تولید محصولات موردنیاز خود شدند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب