امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 43648 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲:۳۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

کریم پاشازاده در نشست خبری اعلام کرد؛

شهرها برای ۱۱ درصد جمعیت معلول کشور مناسب‌سازی نشده‌اند

دبیر نخستین دوره جشنواره ملی هنری «همام» ویژه هنرمندان توانیاب کشور گفت: بیش از ۱۱ درصد افراد جامعه ایران درجاتی از معلولیت دارند اما امکانات شهرها و مکان های عمومی برای حضور و مشارکت اجتماعی این افراد هنوز مناسب سازی نشده اند.
شهرها برای ۱۱ درصد جمعیت معلول کشور مناسب‌سازی نشده‌اند

به گزارش خبرنگارخبرایران ،کریم پاشازاده دبیر اجرایی نخستین دوره جشنواره ملی هنری «همام» ویژه هنرمندان توانیاب کشور روز یکشنبه در نشست خبری جشنواره ملی هنری «همام» که در فرهنگستان هنر برگزار شد، اظهار داشت:‌ در دنیا بیش از یک میلیارد نفر دارای معلولیت هستند و در کشور ما بیش از ۱۱ درصد جمعیت کشور فرد دارای معلولیت داریم. چرا این افراد را در جامعه نمی بینیم؟ چه خدمات آموزشی برایشان مهیا کرده ایم؟ اینکه این افراد را نمی بینیم به خاطر این نیست که وجود ندارند بلکه به خاطر این است که شهرمان برای حضور این افراد مناسب سازی نشده است. 

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه هنرمندان توانیاب گفت:‌ در این نمایشگاه نه تنها فرصتی ایجاد شده است که توانیابان دیده شوند و فضای رقابت سالم میان آنها ایجاد شود بلکه فرصتی برای هم افزایی و مشارکت بیشتر سمن ها است.

پاشازاده اظهار داشت: هزار و ۱۵۰ هنرمند توانیاب در این جشنواره مشارکت کرده و آثار خود را به جشنواره ارسال کرده اند که از بین آثار ارسالی ۸۰۰ اثر به مرحله داوری رسید. در مرحله داوری ۱۵۹ اثر از سراسر کشور پذیرفته شد که از این بین ۲۸ استان حائز حضور در این جشنواره شدند. 
وی با اشاره به اینکه میزان مشارکت از ۶۰ شهر بوده است،‌ تصریح کرد: از این میان ۳۰ درصد جمعیت شرکت کننده آقا و ۷۰ درصد خانم ها هستند. همچنین کوچکترین آنها ۱۲ سال و بزرگترین هنرمند ۶۶ سال دارد. 
پاشازاده تاکید کرد: فراوانی حضور افراد هنرمند توانیاب از شهرهای مختلف و سنین متفاوت و بیماری ها و معلولیت های مختلف داوری را مشکل کرده بود اما خوشبختانه همه آثار از کیفیت بالایی برخوردار است.
دبیر اجرایی جشنواره همام بیان کرد: برای نخستین بار این جشنواره در حوزه هنرهای تجسمی امکان شرکت هنرمندان توانیاب را فراهم آورده است. 
وی با اشاره به ضرورت اجرای این نمایشگاه خاطرنشان کرد: توجه کردن به معلولان هنرمند و معرفی آنها به جامعه و تزریق شادابی و امید به جامعه از رویکردهای این نمایشگاه است. 
پاشازاده ادامه داد: این فرصتی است برای خانواده ها که با همت و ممارست و اراده به موفقیت برسند. در واقع نام همام به معنی فرد با همت و مخفف هنر، مهارت افراد معلول است. 
دبیر اجرایی جشنواره اضافه کرد: در رهگذر هنر می توانیم نگاه ویژه ای به معلولیت داشته باشیم. وقتی از یکی از معلولین هنرمند سوال کردم که چرا هنر را انتخاب کردی، گفت که هنر زبان مشارکت در دنیاست. 
پاشازاده گفت: آثار هنرمندان توانیاب نه تنها قابلیت رقابت در داخل کشور دارد بلکه در نمایشگاه های بین المللی نیز قابلیت اجرا و نمایش دارند. 
وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۶ نمایشگاه انفرادی و یک نمایشگاه گروهی با حضور ۳۴ هنرمند توانیاب داشته ایم،‌ افزود: از نظر ما این هنرمندان سلبریتی هستند و از وزارت ارشاد خواهشمندیم برای اینکه از آثار این هنرمندان سوءاستفاده نشود، روی فروش آثار آنها نظارت داشته، برایشان درجه هنری و بیمه هنرمندان قائل شوند. 
پاشازاده اضافه کرد: برگزاری این جشنواره و نمایش آثار هنرمندان می تواند فضایی ایجاد کند که همه این هنرمندان و دیگر افراد جامعه را به یک چشم ببینیم و شرایطی را برای حضور آنها در جامعه مهیا و از ظرفیت ها و پتانسیل های آنها استفاده کنیم. 
وی با بیان اینکه ما این ظرفیت های اجتماعی در کشور را می سوزانیم، خاطرنشان کرد: ما برای پیدا کردن فضایی برای نمایش آثار و حضور هنرمندان توانیاب خیلی از گالری های بنام را گشتیم اما جایی را پیدا نکردیم که برای این افراد مناسب سازی شده باشد. تنها مکان فرهنگستان هنر بود. 
دبیر اجرایی جشنواره گفت: این نقد جدی من است برای مراسم افتتاحیه تالارها و مرکز همایش ها هیچ کدام مناسب سازی برای توانیابان نشده اند. در حالی که از انجمن های مختلف و بیماری های خاص از جمله ایکتیوز، میاستنی گراویس، اوتیسم، معلولان جسمی حرکتی و ذهنی در این نمایشگاه مشارکت دارند و اگر فضای مناسبی برای آنها فراهم شود،‌ امکان مشارکت بیشتر آنها در مناسبت های اجتماعی بیشتر می شود. 
پاشازاده خاطرنشان کرد: افتتاحیه این نمایشگاه ۲۶ آذرماه و اختتامیه دوم دی ماه است و در پایان به نفرات برگزیده جوایزی اهدا می شود. همچنین در طول این جشنواره برگزاری کارگاه های آموزشی، اجرای برنامه های موسیقی و تئاتر و دعوت از اساتید، مسئولان، هنرمندان برای بازدید از آثار توانیابان برگزیده را خواهیم داشت.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب