امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 43656 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

انعقاد تفاهمنامه همکاری مشترک سازمان نوسازی شهر تهران و صندوق کارآفرینی امید؛

ایجاد صندوق کسب و کار خرد محله ای در محلات فرسوده و ناکارآمد پایتخت

تفاهم نامه همکاری مشترک میان سامان نوسازی شهر تهران و صندوق کارآفرینی امید به منظور اجرای طرح راه اندازی صندوق کسب و کار خرد محله ای در محلات فرسوده و ناکارآمد پایتخت منعقد شد.
ایجاد صندوق کسب و کار خرد محله ای در محلات فرسوده و ناکارآمد پایتخت
به گزارش خبرایران از اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، کاوه حاجی علی اکبری در جلسه ای که با حضور نوراله زاده، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید برگزار شد، با بیان این که فقر اقتصادی مهمترین عاملی است که عمده ساکنان محلات فرسوده و ناکارآمد شهر تهران را از تلاش برای بهبود شرایط محیطی خود دور کرده است، یادآور شد: اقداماتی که بتواند منجر به افزایش مهارت ها و توانمند سازی ساکنان بافت های فرسوده شود، همواره مورد توجه سازمان نوسازی بوده و از جایگاه ویژه ای برخوردار است که در دو حوزه نرم افزاری و سخت افزاری در حال اجرا می باشد.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به این که یکی از اقدمات نرم افزاری این سازمان در محله های فرسوده و ناکارآمد، شناسایی زمینه های شغلی و توانمندی های ساکنان محلات است، تصریح کرد: این کار از طریق 60 دفتر توسعه محله ای که ارتباط مستمر و مستقیم با ساکنان دارند، در حال انجام است.
علی اکبری اظهار داشت: در برخی محلات به نقطه ای رسیده ایم که توانستیم ساکنان را دور هم جمع کرده و برای آنها چرخه اشتغال ایجاد نماییم و در این مرحله آنها نیاز به پشتیبانی ها و حمایت های بخش عمومی دارند.
وی با بیان این که افزایش کیفیت زیست در محلات از طریق تقویت فضاهای عمومی یکی از اقدامات سازمان نوسازی شهر تهران در حوزه سخت افزاری است، عنوان کرد: سازمان نوسازی با ایجاد گذرهای پیاده محور با امکان تعریف اشتغال و یا اجرای مجموعه ای از پروژه ها تحت عنوان "بازآفرینی فضاهای شهری"، اقدام به شناسایی مراکز و پاتوق های محله می کند و با تجهیز، کف سازی، جداره سازی و ... فضاهایی را که قابلیت اشتغال غیر رسمی دارند، در اختیار ساکنان محلات قرار می دهد.
علی اکبری از اجرای 30 پروژه بازآفرینی فضاهای شهری در سال جاری خبر داد و متذکر شد: در این پروژه ها، فضاهای سرپوشیده و نیمه سرپوشیده به منظور ساماندهی دستفروشان در ساعت هایی از شبانه روز برای عرضه تولیدات خانگی در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران توضیح داد: بطور مثال در محله مینابی در منطقه 15، مرکز محله ای با مساحت 3000 متر مربع به بهره برداری رسید که در این مرکز حدود 300 متر مربع فضای سرپوشیده ساخته شده و در اختیار گروه های محلی قرار گرفته تا بتوانند از آن به عنوان مرکزکارآفرینی استفاده نمایند.
علی اکبری یادآور شد: سیاست شهرداری، برخورد قهری با پدیده دست فروشی نیست؛ این پدیده یکی از اجزای جدایی ناپذیر شهرنشینی است و در همه کلانشهرهای دنیا وجود دارد.
علی اکبری با بیان این که سازمان نوسازی به واسطه استقرار دفاتر توسعه محلی در محلات، امکان برنامه ریزی عملیاتی در زمینه کسب و کارهای خرد محلی را دارد، متذکر شد: با ارتباط مستقیم و مستمر با ساکنان محلات هدف می توان اقدام به تعریف زنجیره هایی کرد که شهروندان بتوانند برای خود شغل تعریف کنند و یا اگر شغلی دارند، مهارتشان را افزایش دهند و این دانش را کسب کنند که چگونه می توانند به بازار کار متصل شده و محصولات خود را عرضه نمایند و سپس پس اندازها و سرمایه های خرد خود را با یکدیگر تجمیع نموده و هم افزایی ایجاد کنند.
وی خاطرنشان کرد: سازمان نوسازی شهر تهران آمادگی دارد بستری را که در این زمینه ایجاد شده در اختیار صندوق کارآفرینی امید قرار دهد تا نهادها و گروه های محلی بتوانند از حمایت ها و پشتیبانی های این مرکز بهره مند شوند، چرا که باور داریم با حل مسئله اشتغال، سایر مسائل نیز مرتفع شده و زمانی که ساکنان این محلات توانمند شوند قطعاً لباس بهتری می پوشند، غذای بهتری می خورند و در نهایت می توانند زیر سقف های امن تری زندگی کنند.   
در این تفاهم نامه مقرر شد، افزایش مشارکت افراد کم درآمد، خانواده های آنان و اعضای جامعه محلات فرسوده و ناکارآمد شهر تهران در برنامه های توسعه اقتصادی جامعه، ارتقاء ظرفیت ها و مهارتهاي فردي و اجتماعي افراد کم درآمد از طریق آموزش به ویژه در زمینه نحوه راه اندازی کسب و کارهای کوچک و مدیریت و برنامه ریزی مالی و دسترسی افراد کم درآمد و خانواده های آنان به منابع مالي خرد از طریق سپرده گذاری و پس اندازهای خرد انجام گردد.
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب