امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4390 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۷:۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حضور مدیر عامل پست بانک ایران در بیستمین اجلاس منطقه ای WSBI

بیستمین اجلاس منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه مؤسسه جهانی بانک‌های پس‌انداز (WSBI) از تاریخ 31 اردیبهشت لغایت دوم خرداد‌ماه سال جاری با موضوع "تبدیل چالش‌های شمول مالی به فرصت‌های کسب و کار " به میزبانی ویتنام در شهر هانوی پایتخت این کشور با حضور نمایندگان کشورهای ویتنام، کره‌جنوبی، اندونزی، لائوس، مراکش، السالوادور، مالزی، تانزانیا، اوگاندا، کنیا و ایران در محل هتل اپرا هیلتون برگزار شد.
حضور مدیر عامل پست بانک ایران در بیستمین اجلاس منطقه ای WSBI

 


به گزارش خبرایران از اداره‌کل روابط بین‌الملل: حدود 60 شرکت‌کننده از 20 کشور دنیا در این اجلاس شرکت نمودند. اجلاس بیشترین تمرکز را بر رفع چالش‌های دسترسی مالی همگانی به فرصت‌های کسب و کار داشت که با تبادل نظر و تجربیات اعضای مؤسسه جهانی بانک‌های پس‌انداز بر اساس عملکردشان همراه بود. باتوجه به عضویت پست بانک ایران در هیأت مدیره منطقه آسیا و اقیانوسیه WSBI و فعالیت اصلی آن در حوزه خرده بانکداری و تجارب ارزشمند این بــانک درخصوص ارائـه خدمات پولی بــانکی در 14 هزار و 500 شعبه و دفترخدمات بانکی شهری و روستایی از جمله نقــاط دورافتــاده و غیــربرخوردار، شرکت در اینگونه اجلاس‌ها می‌تواند محلی برای عرضه دستاوردها، تجارب و توانمندی‌های بانک به کشورهای دیگر و مجامع بین‌المللی و به تبع آن توسعه روابط و همکاری‌های متقابل با آنها در زمینه بانکداری بین‌الملل باشد. علاوه بر آن، پست بانک ایران می‌تواند با شرکت خود در اینگونه اجلاس‌ها با شیوه مدیریت نوین ارائه خدمات بانکی، اعطای تسهیلات و یافتن بازارهای هدف برای انجام مبادلات پولی و بانکی با آنها آشنا شده و با به کارگیری این شیوه‌ها و روش‌ها، موجب ارتقاء سطح کارآمدی در بازار رقابتی با سایر بانک‌ها و مؤسسات در داخل کشور گردد. ضمناً حضور در این‌گونه اجلاس‌های بین‌المللی به حفظ کرسی پست بانک ایران به عنوان یکی از ارکان‌های اساسی منطقه آسیا و اقیانوسیه کمک شایانی نموده و این حضورها می تواند به پیشبرد اهداف بانک و آینده خرده‌بانکداری بیش از پیش کمک نماید. مهندس ضیائی مدیر‌عامل پست بانک ایران با حضور در این اجلاس ضمن تشریح دستاوردها، اقدامات و توانمندی‌های بانک در زمینه خرده بانکداری، بانکداری الکترونیک و تجارب موفق آن در مناطق غیربرخوردار بانکی و روستایی به مذاکره با نمایندگان مؤسسات مالی و بانکی عضو برای توسعه همکاری‌های دوجانبه پرداخت که ما حصل آن امضاء پروتکل همکاری با بانک پس انداز کنیا، پست بانک تانزانیا، پست بانک اوگاندا و بانک بی. تی.ان اندونزی است. مذاکره با کریس دنوز رئیس مؤسسه جهانی بانکهای پس انداز از دیگر برنامه های سفر مهندس ضیائی به ویتنام بود که در این دیدار ضمن موافقت اولیه با پیشنهاد میزبانی پست بانک ایران برای اجلاس آینده این مؤسسه، مقرر شد پس از بررسی بیشتر موضوع توسط کارشناسان WSBI، نسبت به تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه اقدام شود.

گزارش بیستمین اجلاس WSBI
دستور کار مربوط به این اجلاس عبارت بود از:
* دستورالعمل مؤسسه که از تصویب پیش نویس بیستمین جلسه شروع شده و با نگاهی به چشم اندازها و دستاوردهای مؤسسه و سپس با یک میزگرد درخصوص حمایت‌های موردنیاز مؤسسه نسبت به اعضاء در منطقه آسیا و اقیانوسیه ادامه پیدا کرد.
* آخرین پیشرفت‌های بازار آسیایی خرده بانکداری و فرصت های بانکی.
* چالش‌های شمول مالی در فرصت‌های کسب وکار که در این خصوص آخرین یافته‌ها و مقالات به شکل پاورپوینت ارائه گردید.

مذاکره نمایندگان کشورها و امضای پروتکل همکاری با کنیا، تانزانیا، اوگاندا و اندونزی
در این اجلاس که فرصت مناسبی برای بحث و تبادل نظر و همچنین امضای پروتکل‌های دوجانبه درخصوص ایجاد روابط کارگزاری با سایر بانک های جهان بود، مهندس ضیائی مدیرعامل پست بانک ایران به همراه افشین غلامی کارشناس روابط بین الملل در بیستمین اجلاس WSBI حضور یافت و با 15 نفر از نمایندگان پست بانک‌ها و مؤسسات مالی کشورها مذاکراتی انجام داد. در نتیجه این دیدارها و مذاکرات با بانک پس‌انداز کنیا، پست بانک تانزانیا، پست بانک اوگاندا و بانک بی.تی.ان اندونزی پروتکل همکاری امضا گردید و درپایان مذاکره با نمایندگان سایر کشورها از جمله کره جنوبی، تایلند، ویتنام و هندوستان نیز مقرر شد پس از انجام بررسی‌های تکمیلی توسط دو‌طرف هماهنگی لازم بعمل آید.

کسب موافقت اولیه میزبانی اجلاس آینده WSBI توسط پست بانک‌ایران
یکی دیگر از برنامه‌های حضور مهندس ضیائی در اجلاس WSBI، دیدار و مذاکره با کریس دنوز رئیس موسسه جهانی بانک‌های پس‌انداز درخصوص میزبانی پست بانک ایران برای برگزاری یکی از اجلاس‌های مؤسسه بود که ضمن موافقت اولیه با موضوع مقرر شد حوالی ماه سپتامبر کریس دنوز، هنریش هسیس و مهمت اولسا به کشور ایران سفری نموده و پس از انجام بررسی‌های لازم درخصوص توانایی پست بانک ایران در برگزاری این اجلاس تصمیم نهایی اتخاذ شود.

تشریح دستاوردها و توانمندی‌های پست بانک ایران توسط مهندس ضیائی
مهندس ضیائی در روز اول اجلاس در سخنرانی خود که با حضور اعضاء، هیأت مدیره و رئیس WSBI برگزار شد به تشریح نحوه مدیریت، دستاوردها، توانمندی‌ها و تجارب ارزنده پست بانک ایران در زمینه خرده بانکداری و توسعه خدمات بانکی در نقاط دورافتاده و روستایی و غیربرخوردار بانکی از طریق دفاتر ICT پرداخت. مدیر عامل پست بانک ایران در ادامه چشم‌انداز و برنامه های آتی این بانک را برای توسعه کمی و کیفی خدمات نوین بانکی در مناطق روستایی و دورافتاده و تسهیل دسترسی‌های بیشتر آحاد مختلف افراد جامعه به خدمات مورد نیاز را تبیین کرد. سخنرانی مهندس ضیائی در زمینه دفاتر خدمات بانکی و نحوه مدیریت آن‌ها مورد توجه حاضرین قرار گرفت و پس از پایان سخنرانی، سؤالات متعددی از پست‌بانک‌ایران در این خصوص پرسیده شد که به این سوالات نیز به نحو مطلوبی پاسخ داده شد.

نماینده یوروجیرو:
ماهانه 106 میلیارد یورو در بازارهای آسیا و اقیانوسیه مبادله می‌شود
در این اجلاس جین گویترز به عنوان نماینده یوروجیرو در بازارهای آسیا و اقیانوسیه نیز پاورپوینتی از عملکرد این مؤسسه را ارائه داد. وی گفت: در سال‌های اخیر حوزه یوروجیرو به سمت آسیا و خصوصاً آسیای شرق و کشور چین گرایش بسیاری پیدا کرده است. درحال حاضر این مؤسسه دارای 70 عضو است که ماهیانه حدود 106 میلیارد یورو از طریق این سیستم مبادله می شود. گویترز اظهار داشت: یوروجیرو، فعالیت‌هایی همچون دریافت و پرداخت چک، تراکنش‌های بین حساب ها، پرداخت حقوق، پرداخت‌های تجاری را در خود جای داده که دفاتر پستی، مؤسسات مالی خرد و شبکه های تلفن همراه به عنوان کارگزاران اصلی اینگونه پرداخت‌ها شناخته شده‌اند. نماینده یورو جیرو افزود: پست ویتنام نیز به مدت 10 سال است که عضو این مؤسسه شده و از کشورهای موفق در این حوزه می توان به ایالات متحده آمریکا، هنگ‌کنگ، هندوستان و چین اشاره کرد که به دو دلیل عمده زیر تراکنش بسیار بالایی دارند:
* داشتن جمعیت بالا و گستردگی جغرافیایی.
* انجام بیشترین پرداخت‌ها از طریق تلفن همراه.
نکته قابل توجه جمعیت جوان‌تر منطقه آسیا و اقیانوسیه نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکاست که یکی از دلایل تمرکز بیشتر این مؤسسه به منطقه آسیا و اقیانوسیه می‌باشد. گویترز ادمه داد: علاوه بر خدمات ذکر شده، حدود 28 میلیون کارگر از جنوب آسیا در خارج از کشور شان فعالیت می‌کنند که این کارگران از کشورهایی همچون هندوستان، چین، پاکستان، فیلیپین و بنگلادش با استفاده از این سیستم توانسته اند مبلغی حدود 360 میلیارد یورو را به خانواده شان تحویل دهند که خود سبب موفقیت هرچه بیشتر سیستم یوروجیرو در این کشورها شده است. وی اضافه کرد: در شرق آسیا نیز از کشورهایی همچون چین و کره مهاجرین فراوانی وجود دارد که البته بیشتر این مهاجرین را طبقه تحصیل کرده به خود اختصاص داده‌اند و کمتر متعلق به طبقه کارگر جامعه هستند؛ ولی آن‌ها نیز مقداری از درآمد خود را از طریق این سیستم برای افراد دیگر در کشورهای مختلف ارسال می کنند. نماینده یورو جیرو تصریح کرد: پرداخت‌های جهانی یوروجیرو تقریباً 4/3 تریلیون یورو را نشان می دهد که 25درصداز کل درآمد بانکی جهانی را شامل می‌شود و در قسمت آسیا و اقیانوسیه دو سوم رشد جهانی(خصوصاً در پرداخت‌ها) را داشته که با توجه به رشد روزافزون این سیستم پیش‌بینی می‌شود این مبلغ در 5 سال آینده از 25درصد به 40درصد از پرداخت‌های جهانی نیز برسد. وی در پایان تأکید کرد: به دلایلی که ذکر شد یوروجیرو قصد دارد در مناطق جنوب، شرق و جنوب شرق آسیا تمرکز بیشتری داشته باشد. یوروجیرو یک اتصال ارزان قیمت بین شبکه بانکی و شبکه پستی از طریق حساب‌های نقدی، کارت‌های بانکی و تلفن‌همراه فراهم می‌کند و در این چند سال اخیر توانسته است به خوبی سهم عمده ای از بازار آسیا و اقیانوسیه را بدست بگیرد.
نماینده نپال: 35 مرکز مالی خرد در این کشور وجود دارد
در ادامه نماینده کشور نپال گزارشی درخصوص توسعه روستاها و دسترسی مردم به خدمات بانکداری خرد ارائه و خاطرنشان کرد: "در حال حاضر 35 مرکز مالی خرد در کشور نپال وجود دارد که البته کار خود را از سال 2006 در این کشور آغاز نموده اند". وی اظهار داشت: در این کشور امروزه بالغ بر 31 بانک تجاری، 86 بانک توسعه‌ای و 89 شرکت مالی وجود دارد که به دلیل وجود این مراکز، کشور نپال نیز توانسته رشد چشمگیری را درخصوص تراکنش های مالی داشته باشد. از آنجایی که کشور نپال از سه ناحیه کوه‌های مرتفع، تپه های کوتاه و جلگه های وسیع تشکیل شده است و این پراکندگی جغرافیایی سبب شده تا مردم ساکن در دو منطقه اول دسترسی کمتری به خدمات مالی و بانکی داشته باشند و این مؤسسات مالی خرد توانسته‌اند تا حدودی این کمبود را پوشش دهند. وی در ادامه گفت: نکته جالب تر در این زمینه وام‌هایی است که به زنان در کشور نپال تخصیص داده می‌شود. به دلیل اینکه تعداد زیادی از زنان در این مناطق به کار کشاورزی و دامپروری مشغول هستند این مؤسسات مبالغی هرچند اندک را به عنوان وام دراختیار آن ها قرار می‌دهند که البته مبلغ این وام ها زیاد نمی‌باشد اما می‌تواند به زنان روستایی در کشور نپال کمک نماید تا کار خود را گسترش دهند. نماینده نپال تصریح کرد: مبالغ این وام ها از 100 دلار تا 400 دلار بوده که وام تا مبلغ 100 دلار نیازی به ضامن ندارد و تنها شغل شخص وام‌گیرنده کفایت می‌کند تا بتواند از این وام استفاده نماید.

MPOS پیوند دهند مالی پیوند دهند یازده کشور آسیایی
در ادامه اجلاس نماینده بانک ویتنام با یک عبارت جالب گزارش خود را شروع نمود: " ATM | POSیا به عبارتی MPOS".
وی گفت: امروزه کشورهایی همچون چین، مالزی، تایلند، کره‌جنوبی، سنگاپور، اندونزی، فیلیپین، استرالیا، نیوزیلند، ژاپن و هندوستان سعی دارند که شبکه‌های ATM خود را به شبکه POS همدیگر متصل نمایند. : به طور مثال میزان حجم تبادلات مالی از کشور کره به ویتنام مبلغ 3/391 میلیون دلار در سال می باشد. سیستم MPOS به بسیاری از کارگران خارجی این امکان را می‌دهد که بتوانند بدون هیچگونه مشکلی و با صرف کمترین زمان و هزینه ممکن مبالغ مورد نظر خود را برای خانواده هایشان به راحتی ارسال نمایند. از آنجایی که برخی از مردم ویتنام در کشورهای دیگری مشغول به کارگری هستند جا به جایی پول نقد از مهمترین دغدغه های این افراد می باشد.
تشریح خدمات بانکداری از طریق تلفن همراه توسط نمایندگان WSBI
نوربرت بیلفید و استفان پیچی نمایندگان WSBI در ادامه این نشست درخصوص حوزه های بانکداری از طریق تلفن‌همراه توضیحات مفصل‌تری را ارائه دادند به گفته آنها: از جمله تراکنش هایی را که می‌توان با استفاده از تلفن همراه انجام داد به شرح ذیل می باشد:
* پرداخت شخص به شخص.
* خرید از طریق تلفن همراه – پرداخت از راه دور.
* بانکداری از طریق تلفن همراه.
* پرداخت‌های POS از طریق تلفن همراه Mobile Payment Pos.
بیلفیلد و پیچی افزودند: شما همانگونه که پول بدست می‌آورید در همان لحظه هم می‌توانید آن را پس‌انداز کنید. با این کار آینده خود را بسازید.این جملات در واقع نوید استفاده از تلفن همراه به عنوان بانک همراه را می‌دهند. به نظر آنها از جمله عواملی که می‌توان برای استفاده از سیستم تلفن همراه و معرفی اپراتورهای آن به منظور استفاده بیشتر و روزافزون‌تر آن در امور بانکی نام برد عبارتند از:
* تعداد افراد استفاده کننده از سیستم.
* دسترسی افراد مختلف جامعه به آن سیستم.
* قابل استفاده بودن سیستم.
* عرضه راحت سیستم موردنظر.
براساس اظهارات این دو کارشناس؛ در مارس سال 2008 تنها 2 میلیون نفر از جمعیت کنیا از تلفن‌همراه استفاده می کردند اما در مارس سال 2014 این تعداد به 20 میلیون رسید و در ژانویه سال 2013 حدود 45درصد از بزرگسالان همین کشور می‌توانستند از بانکداری تلفن همراه استفاده نمایند و اکنون شمار استفاده‌کنندگان از پول نقد جهت انجام تراکنش‌های مالی به 26 درصد کاهش یافته است. در برخی کشورهای آفریقایی به دلیل وجود طبقه کم درآمد مؤسسات مالی پس‌انداز خرد حتی به میزان یک دلار هم برای مراجعه‌کنندگان افتتاح حساب می‌نمایند که برخی کشورها همانند تانزانیا اذعان داشتند با همین مبالغ کم توانسته‌اند حدوداً ماهانه 100هزار دلار را جمع آوری کنند. روبرت بیلفیلد و استفان پیچی در ادامه درخصوص سه موضوع مهم حذف پول فیزیکی، شبکه های بیرونی و استانداردسازی توضیح دادند: با توجه به گرایش جامعه به سمت بانکداری دیجیتالی در سال‌های اخیر، بانکداری از طریق تلفن‌همراه میزان استفاده از پول نقد را تاحد بسیارزیادی کاهش داده است چرا که تعداد زیادی از مردم تمایل دارند از سیستم مشابهی برای دریافت یک خدمت استفاده نموده و در صورت حصول اطمینان تعداد بیشتری از مردم از آن سیستم استفاده می‌کنند. آنها تشریح کردند: درخصوص استانداردسازی می توان اذعان داشت که یک سیستم استاندارد دارای مزایا و معایبی نیز هست که از جمله حذف بازار رقابتی با سایر سیستم‌هاست؛چون دیگر مجالی برای ارائه بهتر سیستم‌های دیگر نمی باشد و حتی اگر آن سیستم استاندارد دارای نقاط ضعفی باشد دیگر سیستم‌ها اجازه ورود به بازار رقابت را ندارند و اگر موردی به سیستم مذکور اضافه شده یا کم شود تمامی این سیستم را تحت تأثیر خود قرار می دهد. البته درخصوص استانداردسازی سیستم باز هم چالش‌هایی وجود دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
* چگونه تمامی اپراتورهای تلفن همراه می‌توانند خدماتشان را براساس آن سیستم استاندارد به‌روز کرده و نیاز‌های مشتریان را نیز درنظر بگیرند؟
*آیا تمامی شرکت‌های تولیدکننده تلفن همراه می‌توانند تولیداتشان را براساس آن سیستم استاندارد تعریف نمایند؟
تهیه‌کننده: اداره‌کل روابط بین‌الملل

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب