امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 44001 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۳:۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب تاکید کرد:

ضرورت توسعه فعالیت های پژوهشگاه صنعت نفت در غرب کشور

مهندس سعيد ناصري‌پور، مدير عامل شركت بهره‌برداري از نفت و گاز با اشاره به اين‌كه حوزه فعاليت اين شركت 650 كيلومتر از غرب کشور را در بر مي‌گيرد، گفت: پراکندگی جغرافیایی فعاليت‌هاي شركت بهره‌برداري نفت و گاز غرب از نزدیکی شهرستان انديمشك تا نفت شهر ادامه دارد.
ضرورت توسعه فعالیت های پژوهشگاه صنعت نفت در غرب کشور

مهندس سعيد ناصري‌پور، مدير عامل شركت بهره‌برداري از نفت و گاز غرب در گفتگوي اختصاصي با واحد خبر پژوهشگاه صنعت نفت، با اشاره به اين‌كه حوزه فعاليت اين شركت 650 كيلومتر از غرب کشور را در بر مي‌گيرد، گفت: پراکندگی جغرافیایی فعاليت‌هاي شركت بهره‌برداري نفت و گاز غرب از نزدیکی شهرستان انديمشك تا نفت شهر ادامه دارد و این شرکت با 12 ميدان نفتي و 1 ميدان گازي تولید نفت و گاز در غرب کشور را بر عهده دارد.

وي در ادامه تصريح كرد: اين ميادين نفتی پتانسيل توليد بيش از 200 هزار بشكه نفت خام را در روز دارند و البته توليد گاز این شركت نيز در حدود 7 ميليون متر مكعب در روز با LGR حدود 1200 می باشد.

ناصري پور گفت: اين شركت دارای 5 واحد بهره برداری شامل: واحد چشمه‌خوش، دهلران، نفت‌شهر، سرکان ماله کوه و تنگ بیجار می باشد که این واحدها در 3 استان کرمانشاه، ایلام و لرستان قرار دارند.

وی افزود: مخازن نفتی این شرکت تقريبا به نيمه عمر خود رسيده‌ اند، لذا نياز است كه با استفاده از تكنولوژي‌هاي روز دنیا، ضريب بازيافت در این مخازن را افزايش دهيم و بهتر بتوانيم از اين نعمت های خدادادي استفاده کنیم.

ناصري‌پور بر استفاده از نير‌وهاي متخصص زبده در غرب كشور تاكيد كرد و گفت: در حال حاضر تعاملات مثبتی از طریق شرکت نفت مناطق مرکزی با پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه های رازی و صنعتی کرمانشاه در این شرکت شکل گرفته است و مدیرعامل محترم شرکت نفت مناطق مرکزی تأکید خاصی در راستای همکاری بیشتر در تمام زمینه های عملیاتی و فنی با توجه به ظرفیت های موجود در منطقه غرب کشور با پژوهشگاه را دارند، لذا با توجه به وجود این پتانسیل ها ضروری است با بهره گیری از توان علمی نيرو‌هاي متخصص، واحدهای فرآیندی و شیمیایی در غرب کشور را توسعه دهیم.

 

بهره گیری از توان داخلی در شرایط تحریم

ايشان در استفاده از توانمندی‌های داخلی به پروژه‌هاي اين مجموعه که همکاری با پژوهشگاه صنعت نفت در حال انجام است اشاره کرد و گفت: پروژه ساخت دیمولسيفاير براي واحد نمك‌زداي چشمه خوش يكي از پروژه‌هايي است كه با همكاري طرفين با مقياس ازمايشگاهي انجام شده است و اميدواريم در آينده اين موضوع با هدف تست ميداني و صنعتي شدن از سوي طرفين سریعاً انجام شود.

وي ادامه داد: در صورت ساخت دیمولسيفاير‌های بومی ما مي‌توانیم هزينه‌هاي جاري شركت را كاهش دهيم، چرا كه هم‌اكنون مبالغ بسيار زيادي صرف خريد دیمولسيفاير در واحد‌هاي عملياتي مي‌شود كه با ساخت و بومی سازی آنها توسط پژوهشگاه، مي‌توان از خروج ارز هنگفتی از کشور جلوگيري كرد.

مدير عامل شركت بهره‌برداري از نفت و گاز غرب به دیگر پروژه مشترك با پژوهشگاه صنعت نفت درخصوص رفع تشكيل وكس در واحد بهره‌برداري سرکان اشاره كرد كرد و افزود: پروفايل خط لوله انتقال این واحد از مسير کوهستانی شهرستان پلدختر تا تلمبه خانه برداسپی شهرستان کوهدشت گذر مي‌كند،که به دليل دماي پايين اين منطقه در زمستان و بر اساس Composition سیال تولیدی، خط لوله انتقال نفت دچار گرفتگی شده و واکس زیادی در طول این خط لوله تشکیل می گردد که در نهایت باعث افزایش افت فشار در این خط لوله می شود.

همچنین وي ادامه داد: در خصوص رفع این مشکل، پژوهشگاه صنعت نفت، پس از بررسی ترمودینامیکی موضوع پيشنهاد توپکرانی به صورت مداوم در خط لوله انتقال را به این شرکت ارائه کرد و بر همین اساس در حال حاضر، هر دو هفته يكبار با استفاده از عملیات توپکراني فعلاً مشکل تشکیل واکس در این خط لوله انتقال را كاهش داده‌ايم و اميدواريم با توجه به انتظاری که از پژوهشگاه داریم در آینده نزديك، پروژه ساخت آنتي واكس مناسب جهت تزریق در این خط لوله تكميل شود.

ایشان تاکید کرد: عملیات توپكراني ريسك هاي متعددي را مي‌تواند به دنبال داشته باشد و امكان توقف تولید در واحد بهره برداری دور از انتظار نیست، لذا ضروری است که از آنتي واكس مناسب و مقرون به صرفه از لحاظ اقتصادی در خصوص رفع این مشکل هرچه سریع تر استفاده شود و مشکلات احتمالی در پايين دست جهت انتقال نفت به حداقل کاهش یابد.

ناصري پور با اشاره به این نکته که واحد گازي تنگ بيجار نیز از اهميت خاصی برخوردار است و در حدود 7 میلیون متر مکعب در روز از این میدان، گاز تولید می گردد، اظهار كرد: دو پروژه‌ با عناوین ساخت پكينگ مناسب مربوط به مكانيكال ‌سيل پمپ ها با استفاده از فناوری نانو با پژوهشگاه صنعت نفت با امضا مدیر عامل محترم نفت مناطق مرکزی در حال انجام است.

وی گفت: تعریف این پروژه به علت وجود میزان هیدروژن سولفوره زیاد در Composition سیال تولیدی از میدان تنگ بیجار می باشد که این میزان H2S در حال حاضر باعث ایجاد خوردگی شدید در خطوط لوله و مکانیکال سیل پمپ ها شده است و همکاران پژوهشگاه صنعت نفت با هدف رفع این مشکل پروژه مذکور را در دستور کار خود قرار داده اند، در ضمن پژوهشگاه، قرارداد دیگری تحت عنوان پروژه GAS Wet کردن مخازن گاز میعانی با شرکت نفت مناطق مرکزی را اخیراً نیز به امضا رسانیده است.

ايشان ادامه داد: موضوعاتي نظير رفع آلودگي از خاك‌هاي آلوده با استفاده از روشهاي بيوزيستي، ساخت نمك‌زدا به صورت dual frequency در واحدهاي نمك‌زدايي و همچنين مطالعات خوردگي در واحدهاي بهره‌برداري تنگ بيجار، از مهم‌ترين پروژه‌هايي است كه با پژوهشگاه صنعت نفت در حال پيگيري است .

وي به بحث مميزي انرژي و اخذ گواهينامه ايزو 5001 در شرکت نیز اشاره كرد و گفت: موضوع اين ايزو از دو سال پيش با دانشگاه رازي کرمانشاه در رابطه با بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ستاد نفت و گاز غرب در کرمانشاه آغاز شد و نتايج مثبتي از این پروژه نيز بدست آمد و چنانچه در سراسر كشور این ایزو به صورت عملیاتی اجرا گردد و موضوع انرژي برای تمام افراد جامعه فرهنگ‌سازي شود، می توانیم در آینده شاهد پيشرفت‌هاي چشم‌گيري در کشور در حوزه انرژی باشیم. هم‌اكنون، اين ايزو در مناطق عملياتي به ویژه در واحد نفت شهر با همكاري پژوهشگاه در دست اقدام می باشد و امیدواریم بتوانیم اين موضوع را در تمام واحد‌هاي عملياتي شرکت نهادینه و اجرایی نماییم.

 

تقویت امکانات و تجهیزات پژوهشگاه در کرمانشاه

ناصري‌پور بر لزوم گسترش و توسعه امكانات مركز پژوهشگاه صنعت نفت در غرب كشور تاكيد كرد و گفت: از يك‌سو با توجه به وجود مخازن متعدد در غرب كشور و از سوي ديگر با توجه به وجود واحد‌هاي شيميایی اعم از پتروشيمي و پالايشگاه‌ در استان های غربی کشور، به نظر مي‌رسد كه پژوهشگاه صنعت نفت مي‌بايست مركز خود را در غرب كشور توسعه بخشد و تعداد محققين و تجهيزات خود را در اين مركز براي حل مشكلات در سريع‌ترين زمان ممکن، افزايش دهد.

وي افزود: اخيرا شركت نفت و گاز غرب با توجه به شرایط تحریم کشور، بر روی ساخت پمپ هاي چند‌فازي، ساخت لوله مغزي، ساخت واحد‌هاي پيش‌ساخته نمك‌زدا (M.O.T) و ساخت transmitter ها متمركز نموده و امیدواریم پژوهشگاه با استفاده از توان و پتانسيل خود و همچنين حضور نيرو‌هاي متخصص، بتواند در هر يك از اين زمينه‌ها ما را ياري كند.

ايشان در خاتمه بر لزوم برگزاري همايش‌هاي تخصصي مشترک بین پژوهشگاه و دانشگاه ها و شرکت های تولیدی نيز اشاره كرد و گفت: سازمانها و شرکت های معتبر مانند پژوهشگاه مي‌توانند با برگزاري سمينار‌ها و همايش هاي علمي- تخصصي، دستاورد‌هاي خود را به نمايش بگذارند و راه‌حل‌هاي مناسب جهت کاهش هزينه‌هاي جاری در دستگاه های اجرایی را ارائه دهند تا با استفاده از این میزان صرفه جویی ها در راستای انجام پروژه های پژوهشی، برای خودکفایی کشور گام برداریم و با یاری دادن سازمان برنامه و بودجه کشور شاهد ایرانی آباد و خودکفا در تمامی زمینه ها باشیم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب