امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 446 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل راه‌آهن؛

خط آهن در برخی مناطق کشور خاک می‌خورد/ سیستم ریلی برای تحول ۷۳ هزار میلیارد تومان بودجه می‌خواهد

خبر ایران: محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای توسعه و تحول ۷۳ هزار میلیارد تومان منابع مالی لازم داریم و در جلسه اخیر هیئت دولت ۶ چالش پیش روی رشد سیستم ریلی کشور به رئیس‌جمهور و هیئت وزیران اعلام شد.
خط آهن در برخی مناطق کشور خاک می‌خورد/ سیستم ریلی برای تحول ۷۳ هزار میلیارد تومان بودجه می‌خواهد

به گزارش خبرنگار خبرایران، محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و معاون وزیر راه و شهرسازی ‌در همایش نکوداشت فعالان بخش خصوصی حوزه ریلی اظهار داشت: در جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت، گزارش در مورد سیستم ریلی کشور به رئیس‌جمهور‌ و هیئت وزیران ارائه شد و در گزارش مذکور‌ 6 چالش اصلی راه‌آهن اعلام شده است؛ در چالش اول باید گفت نرخ سوخت در ایران بسیار پایین است و از طرف دیگر راه‌آهن مزیت اصلی خود یعنی صرفه‌جویی را از دست داده، بنابراین ‌قیمت سوخت یا باید واقعی شود یا این‌ که مابه التفاوت صرفه‌جویی در مصرف سوخت، در سیستم ریلی به راه‌آهن برگردانده شود.

وی تصریح کرد:‌ دومین چالش راه‌آهن و دغدغه بخش خصوصی عدم تکافوی منابع مالی است که به آنها پرداخت می‌شود؛ در حال حاضر 57 درصد درآمدهای بخش خصوصی بابت نگهداری خطوط ریلی به راه‌آهن پرداخت می‌شود در حالی که حق دسترسی در جاده‌ها فقط 3 درصد است و این یک تبعیض آشکار است و حقوق 12 هزار نفر پرسنل راهداری از اعتبارات استانی پرداخت می‌شود، اما در راه‌آهن 43 درصد درآمدها را به شرکت‌ها می‌دهیم؛ ‌این چالش باید در یک برنامه سه الی چهار ساله برطرف شده و حق دسترسی در راه‌آهن و جاده‌ها برابر شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که عدم توازن در توسعه ریلی کشور یکی دیگر از چالش‌های راه‌آهن است، یادآور شد: در برخی مناطق کشور خط آهن خاک می‌خورد، اما در برخی نقاط تردد بسیار بالا است و امکان افزایش ظرفیت نداریم.

وی با بیان اینکه گلوگاه‌های راه‌آهن همچنان رفع نشده اما بخش‌های غیر ضروری ریلی توسعه یافته است، گفت: بودجه‌ها‌ از سمت ساخت خطوط جدید به سمت بهره‌وری از خطوط موجود سوق پیدا کند.

پورسیدآقایی با بیان این‌که هم‌اکنون 88 درصد فولاد تولید کشور از طریق جاده‌ جابه‌جا می‌شود، افزود: باید این جابه‌جایی به سمت ریل سوق یابد و دیگر چالش‌ها در بخش ریلی مسافری است؛ ‌یارانه‌های دولتی در این بخش قطع شده ‌و با توجه به این‌که باید مسیرهای اجتماعی داشته باشیم حضور بخش خصوصی در این حوزه مقرون به صرف نیست.

وی اضافه کرد: سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی مبلغ 245 میلیارد تومان یارانه حمل‌ و نقل برای مترو اختصاص داده است، اما یک ریال اعتبار به بخش حمل‌ و نقل ریلی مسافری‌ اختصاص نیافت.

پورسیدآقایی با بیان اینکه دیگر چالش در بخش مسافری مربوط به قطارهای حومه‌ای است، گفت: این بخش فعالیت خوبی در ایران نداشته است و آخرین چالش در بخش ریلی مسافری‌ ضرورت وجود قطارهای سریع‌السیر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی از افزایش سرعت قطارهای تهران-مشهد به 140 و 160 کیلومتر در ساعت خبر داد و گفت: با این کار زمان سیر تهران تا مشهد 2 تا 2.5 ساعت کاهش پیدا کرده است.

پورسیدآقایی با اشاره به برنامه‌‌‌ریزی برای افزایش سهم راه‌آهن از حمل مسافر و بار، افزود:‌ در بخش قطار‌های حومه‌ای باید تا چهار سال آینده از ظرفیت فعلی 3.5 میلیون نفر به 8.6 میلیون نفر با رشد سالانه 25 درصد دست یابیم و در این راستا ‌73 هزار میلیارد تومان بودجه برای تحول حوزه ریلی نیاز است؛ برای اجرای برنامه‌ها تا 8 سال آینده، بخش خصوصی باید 24 هزار میلیارد تومان در بخش ناوگان باری، مسافری و لکوموتیو سرمایه‌گذاری کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: باید بتوانیم حدود یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای توسعه حمل‌ و نقل ریلی استفاده کنیم و محاسبات نشان می‌دهد در مدت ۸ سال ، 56 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی سوخت حاصل خواهد شد.

پورسیدآقایی اضافه کرد: 10 سیاست و رویکردی که در حوزه حمل‌ و نقل ریلی به دولت ارائه شده است شامل بازگشت منافع حاصل از صرفه‌جویی سوخت ریلی به بخش مربوطه، اعطای مشوق‌های سرمایه‌گذاری و متوازن کردن حق دسترسی ریل و جاده، رفع گلوگاه‌های بخش ریلی و افزایش بهره‌وری خطوط کنونی، احداث خطوط حومه‌ای در اطراف شهرها، احداث خطوط مسافری سریع‌السیر، احداث 3000 کیلومتر خط دوم و 350 کیلومتر خطوط صنعتی، برقی کردن مسیرهای دوخطه مانند تهران-مشهد، تقویت کریدورهای بین‌المللی برای توسعه ترانزیت، افزایش سرعت قطارهای مسافری به متوسط 140 کیلومتر و استفاده از فناوری‌های نوین در راه‌آهن است.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب