امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4460 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۹:۴۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد:

دولت متولی اصلی احیای بافت فرسوده در کشور است

شهرداری‌ها تنها متولی احیای بافت فرسوده نیستند بلکه دولت متولی اصلی اجرای این برنامه در کشور است و لازم است که در کنار دولت و شهرداری‌ها زمینه ورود بخش خصوصی نیز فراهم آید.
دولت متولی اصلی احیای بافت فرسوده در کشور است

به گزارش خبرایران از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان این مطلب افزود:در سال‌های اخیر روند نوسازی بافت فرسوده  در تهران و سایر کلانشهرها کند بوده است و لازم است که دولت و بخش خصوصی نیز برای تسریع در روند نوسازی وارد عمل شوند.

مهرداد لاهوتی با تاکید براینکه در حال حاضر بافت فرسوده در تهران و سایر کلانشهرها به یک معضل بزرگ تبدیل شده است، افزود: به رغم آنکه مجلس قوانین خوبی را در این زمینه تصویب کرده است اما عدم اجرای کامل این قوانین از سوی متولیان احیای بافت فرسوده روند نوسازی را در کشور به ویژه در تهران کند کرده است.

وی با اشاره به اینکه بافت فرسوده و ناپایدار در کشور یکی از مشکلات خدمات رسانی در مواقع اضطراری و بحرانی است، ادامه داد: چنانچه دولت به عنوان متولی اصلی احیا بافت فرسوده چاره‌ای برای رفع این مشکل در کشور نداشته باشد، در مواقع اضطراری و بحرانی مانند وقوع سیل و یا زلزله با حوادث ناگواری درامداد رسانی به شهروندان در گیر در حادثه مواجه می شود که جبران ناپذیر خواهد بود.

این نماینده مجلس یکی از ویژگی های بافت فرسوده در تهران را قرار گرفتن آن در بافت تاریخی و ارزشمند شهر دانست و بیان کرد: احیای بافت فرسوده در این محدوده‌ها باعث حفظ بافت ارزشمند تاریخی خواهد شد و لازم است دولت به عنوان متولی حفظ بافت تاریخی و احیای بافت فرسوده کشور گام‌های موثری در این زمینه بردارد.

لاهوتی در ادامه با بیان اینکه طبق برنامه پنجم توسعه کشور دولت موظف بود تا هر سال 10 درصد از بافت فرسوده در کشور را نوسازی کند، تاکید کرد: متاسفانه دولت در اجرای این قانون عقب ماندگی زیادی دارد و در این میان تنها شهرداری تهران توانست روند نوسازی بافت فرسوده را در پایتخت به 8 درصد برساند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در ادامه صحبت‌های خود با اعلام این که  طبق بررسی‌های انجام شده  بسیاری از شهرها به ویژه کلانشهرها در اولویت احیای بافت فرسوده قرار دارند و وزارت راه و شهرسازی باید به این مساله به عنوان یک برنامه اولویت دار توجه کند، یادآور شد: مساله دیگری که در این میان نیاز به توجه مسوولان دارد، این است که نوسازی خانه‌های قرارگرفته در بافت فرسوده باید طبق قوانین و معیارهای ساخت و ساز و مبتنی بر اسلوب معماری ایرانی – اسلامی صورت گیرد تا در صورت پیش آمدن حوادث غیر مترقبه فاجعه بار نباشد.

وی با اشاره به آمار به دست آمده در خصوص اجرای برنامه چهارم توسعه در خصوص احیای بافت فرسوده در کشور گفت: به رغم آنکه در برنامه چهارم توسعه نیز دولت موظف به احیای سالی ده درصد از بافت فرسوده در کشور بود اما آمارها نشان می‌دهد که  شش در صد اهداف برنامه چهارم دراین زمینه تحقق یافته است که این مساله نشان از نبود عزم جدی برای احیا و نوسازی این بافت‌ها است.

لاهوتی ادامه داد: ساماندهی بافت‌‌های فرسوده و نوسازی از جمله طرح هایی بود که سال‌های سال دست به دست از این وزارتخانه به آن وزارتخانه و اداره و معاونت می رفت اما بالاخره سال‌های انتظار هم برای مسوولان و هم برای ساکنان بافت‌های فرسوده به سر‌ آمد و با عزم راسخ نمایندگان مجلس‌، کلیات طرح حمایت از نوسازی بافت‌های فرسوده شهری به تصویب رسید.

عضو کمیسیون مجلس در ادامه به اقدامات مجلس در قانون برنامه پنجم اشاره کرد و در ادامه گفت : در جریان بررسی لایحه برنامه پنجم، یک ماده جدید به فصل مسکن با پیشنهاد کمیسیون عمران افزوده شد به طوری که براساس این مصوبه از سال اول برنامه، اختصاص 100درصد تسهیلات بانکی بخش مسکن به مسکن مهر ممنوع شد و حداقل 50 درصد این منابع باید به نوسازی بافت‌های فرسوده اختصاص پیدا می کرد.

مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس درباره مصوبه حمایت بانکی از بافت های فرسوده نیز توضیح داد: مسکن مهر باعث شده محدوده شهرها به صورت طولی گسترش پیدا کند که این مستلزم هزینه سنگین خدمات شهری است در صورتی که در نقاط مرکزی شهرها، بافت هایی داریم که هم از خدمات زیربنایی بهره مند هستند و هم هزینه ساخت در آنها کمتر است.

وی در ادامه به متن قانون برنامه پنجم اشاره کرد و افزود: دولت موظف است حداقل 50 درصد از منابع، اعتبارات و تسهیلات اعطایی برای بخش مسکن (طرح های مسکن مهر، مسکن جوانان و نیازمندان و امثالهم) را به اجرای طرح های مذکور در محدوده بافت های فرسوده شهری اختصاص دهد.

لاهوتی در ادامه تصریح کرد: نمایندگان مجلس با تصویب ماده 153، هم وزارت مسکن و شهرسازی و هم شهرداری‌ها را موظف کردند که هر سال در طول برنامه پنجم حداقل 10 درصد از بافت‌های فرسوده شهری را احیا و باسازی کنند که عملا این قانون از سوی دولت اجرایی نشد و تنها در تهران بود که شهرداری تهران توانست با اجرای طرح‌های تشویقی و ارائه تسهیلاتی تا حدودی در احیای بافت فرسوده موفق شود اما این تلاش ها کافی نیست و نیاز به عزم جدی از سوی دولت دارد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب