امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 44661 تاریخ انتشار: جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۸:۸:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

مینا فتاح زاده در گفتگو با خبرایران اعلام کرد؛

صنایع دستی سفالینه هنرآوران مختص به شهرستان گناباد است / ظروف سفالی ما کاملا قابل استفاده هستند

مدیرصنایع دستی سفالینه هنرآوران گفت: نوع لعاب کاری صنایع دستی سفالینه هنرآوران مختص به شهرستان گناباد است و هیچ جایی دیگری درایران پیدا نمی شود وقدمتی 3 هزار ساله دارد.
صنایع دستی سفالینه هنرآوران مختص به شهرستان گناباد است / ظروف سفالی ما کاملا قابل استفاده هستند

مینا فتاح زاده مدیرصنایع دستی سفالینه هنرآوران درگفتگو با خبرنگارخبرایران اظهارداشت: ما درسیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی تهران از شهرستان گناباد با صنایع دستی سفالینه هنراوران شرکت کردیم و هدفمان معرفی این برند هنری به مردم کشورمان بوده است.

وی ادامه داد: شرکت صنایع دستی سفالینه هنرآوران تولید کننده صنایع دستی شامل، محصولات، سفالی زیر لعابی در استان خراسان رضوی، شهرستان گناباد هستیم و تلاش کردیم که بتوانیم محصولات با کیفیت و جذابی را برای مردم دراین نمایشگاه عرضه کنیم. خوشبختانه طی دو روزی که از برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی گذشته، استقبال از محصولات ما بسیار خوب بوده است.

فتاح زاده عنوان داشت: دراین نمایشگاه بازدیدکنندگان از استانها و شهرهای مختلف حضور دارند واز غرفه محثصولات ما نیز بازدید زیادی انجام شده و سفارشات مختلفی را دریافت کردیم که باید بعد ازپایان نمایشگاه انها را تولید و به شهرهای مختلف ارسال کنیم.

وی ادامه : این نوع لعاب کاری مختص به شهرستان گناباد است و هیچ جایی دیگری در ایران پیدا نمی شود وقدمتی 3 هزار ساله دارد.

فتاح زاده در خصوص محصولات صنایع دستی سفالینه هنرآوران هم تاکید کرد: محصولات عمده ما شامل گلدان ، سینی چای خوری ، شیرینی خوری ، پارچ ، لیوان ، آبگوشت خوری، ترشی خوری ، سماور، میوه خوری، آجیل جوری، گلاب پاش، دم نوش و ... است که به شکل  نقاشی زیرلعابی ، نقاشی با قلمو تولید می شود. سبکی که گناباد آن را رایج کرده است.

وی با اشاره به اینکه ظرف سفالی ما کاملا قابل استفاده هستند، ابرازداشت : ماده اولیه سفال ما خاک رس است که با دست پرداخت و ساخته و در کوره پخته می شود. در مرحله دوم سفال ازکوره خارج و تک تک محصولات با نقاشی دستی نقاشی شده و دوباره در کوره با سیلیس لعاب داده و پخته می شود. رنگ لعابی ما فقط نقاشی روی ظروف است و کارها با دمای بالا پخته می شوند .

فتاح زاده اضافه کرد: هدف ما صادرات محصولاتمان به ویژه سفال گناباد به سراسر جهان است و خوشبختانه دراین نمایشگاه چند قرارداد با فروشندگان داخلی و همچنین کشورهایی مانند ترکیه، عمان و قطر بسته شده است.

وی با اشاره به اینکه درگارگاه صنایع دستی سفالینه هنرآوران 30 تا 40 نفر مستقیم کار می کنند، افزود: درکشورعرضه محصولاتی مانند سفال بیشتربه شکل نمایشگاهی است و فروشگاه ثابتی ما در سطح کشورنداریم و محصولات بیشتر از طریق اینترنت به فروش می رسند.

مدیرصنایع دستی سفالینه هنرآوران تصریح کرد: به نظرم باید از کسب وکارها حمایت شود. میراث فرهنگی یک وام مشاغل به ارزش 50 میلیون به ما با سود 4 درصد جهت توسعه کسب و کارمان  پرداخت کرد وما هم توانستیم از این طریق کسب وکارمان را توسعه دهیم.

وی عنوان داشت: اگر می خواهیم تولید انبوه داشته باشیم ، باید در این راه از تمام ظرفیت ها استفاده کنیم. امروز مردم به سمت استفاده از سفال ومحصولات سنتی رفته اند. دراین راه  با توجه به سنتی بودن تولید نیاز به هزینه بالا وجود دارد. ازطرفی قیمت لعاب  و برق کوره نیز بالاست. در نتیجه ما چاره ای جز افزایش قیمت محصول نداریم.  

فتاح زاده ادامه داد: سفال ایران با وجود شهرهایی مانند لاله جین همدان وگناباد در زمینه تولید سفال  قدرتمند است. تاجایی که سفالگری گناباد از 3 هزار پیش از میلاد رواج داشته  و کارگاه های سفالگری در گناباد از آن زمان تا امروز به فعالیت خود ادامه می دهند . نقاشی روی بدنه ظروف سفالی گناباد ازقدمت زیادی برخوردار بوده و نقش های ایجاد شده از باورها و آداب و محیط اطراف الهام گرفته و شامل نقوش انسانی، حیوانی، گیاهی، هندسی و اسطوره ای است و از این میان می توان به نقش خورشید، ماهی، سفال، درخت و پرنده اشاره کرد.

وی درپایان گفت: تلاش ما بالا بردن کیفیت محصولات است تا بتوانیم اشتغالزایی بیشتری را انجام داده و به معرفی هرچه بهتر این نوع سفال در  داخل و خارج از کشور بپردازیم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب