امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4532 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور خبر داد؛

کاهش نرخ تسهیلات فعالیت‌های دانش‌بنیان/پرداخت هزینه اقامت نخبگان مقیم خارج درکشور تا یکسال

دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور و رییس بنیاد ملی نخبگان، سبد تسهیلات قابل ارایه به شرکت های دانش بنیان را فوق‌العاده خواند و بر نقش آفرینی اساتید و دانشجویان برجسته دانشگاه ها در ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد.
کاهش نرخ تسهیلات فعالیت‌های دانش‌بنیان/پرداخت هزینه اقامت نخبگان مقیم خارج درکشور تا یکسال

به گزارش خبرایران، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور و رییس بنیاد ملی نخبگان در نشستی با اساتید و هنرمندان برجسته پس از شنیدن صحبت های تعدادی از این اساتید، با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خانه شماست، به حمایت های ویژه از شرکت های دانش بنیان اشاره و اظهار کرد: در حوزه شرکت های دانش بنیان سبد تسهیلات فوق العاده ای در نظر گرفته شده است که از آن جمله می توان به پرداخت تسهیلات 300 میلیون تومانی و نیز اعطای معافیت های مالیاتی و گمرکی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: به منظور آسان سازی فرایند دریافت تسهیلات، تنها با دریافت چک و سفته به شرکت های دانش بنیان وام پرداخت می شود و از این رو، از اساتید و دانشجویان دعوت می کنیم برای تبدیل ایده های خود به محصول، با حرکت به سوی ایجاد شرکت های دانش بنیان، از حمایت های قابل ارایه در این زمینه استفاده کنند.

ستاری با تاکید بر این که در ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور با محدودیتی رو به رو نیستیم، خاطرنشان کرد: در فرایند ایجاد شرکت‌های دانش بنیان با نواقصی رو به رو هستیم که تلاش می‌کنیم با برطرف کردن آنها نسبت به بهبود روند ثبت نام و تسهیل ایجاد این شرکت ها در کشور اقدام کنیم.

 

کاهش 4 واحد درصد تسهیلات فعالیت دانش بنیان

 

دبیر هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با بیان اینکه اعتبار این صندوق برای حمایت از شرکت های دانش بنیان هزار میلیارد تومان است گفت: صندوق آمادگی دارد تا به شرکت های دانش بنیان با ارایه ضمانت‌نامه‌های بانکی تسهیلات پرداخت کند و نیز با لیزینگ محصولات تولیدی آنها حمایت های لازم را به انجام برساند.

وی همچنین خبر داد: با توجه به لزوم حمایت از شرکت های دانش بنیان و با پیگیری های صورت گرفته از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هیئت امنای صندوق توسعه ملی ، با کاهش 4 واحد درصد نرخ تسهیلات فعالیت های دانش بنیان از سایر نرخ ها موافقت کرده است. بر این اساس نرخ تسهیلاتی که به فعالیت های دانش بنیان اختصاص می یابد مشابه نرخ طرح های مناطق محروم، 4 واحد درصد کمتر از نرخهای مصوب صندوق توسعه ملی خواهد بود.

دکتر ستاری، پرداخت سریع و آسان تسهیلات بانکی به شرکت های دانش بنیان واجد شرایط را از مهمترین اقدامات صورت گرفته حمایتی از شرکت های دانش بنیان عنوان کرد و افزود: در تلاش هستیم با ارایه این حمایت ها و تسهیلات موضوع فعالیت های دانش بنیان کشور را نهادینه کنیم چرا که نیازمند ترویج فرهنگ اقتصاد دانش بنیان در کشور هستیم.

 

اقتصاد نفتی با نخبه پروری در تضاد است

 

رییس بنیاد ملی نخبگان، با تاکید بر اینکه اقتصاد نفتی با نخبه پروری در تضاد است تصریح کرد: تا زمانی که اقتصاد بر پایه فروش نفت قرار داشته باشد و درآمد نفتی به راحتی به دست آید، احساس نیاز به پرورش نخبه ایجاد نخواهد شد و به این دلیل، ضرورت دارد با تغییر نگرش ها اقتصاد کشور را با مفهوم دانش بنیان، برند و تولید ثروت از علم و .. آشنا کنیم.

ستاری ادامه داد: بانک ها به ایده، فکر و اندیشه به عنوان دارایی نگاه نمی کنند و دارایی را صرفا در زمین و مباحث فیزیکی ارزیابی می کنند که با اقدامات انجام شده و فرهنگ سازی صورت گرفته، توانسته ایم بخشی از این نگاه را اصلاح کنیم.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت جذب نخبگان عنوان کرد: تا زمانی که سیاست های بیرونی اصلاح نشود قادر به جذب نخبگان به داخل کشور نخواهیم بود چرا که تا احساس نیاز به حضور آنان در اقتصاد کشور نداشته باشیم این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد.

 

حمایت از اقامت نخبگان مقیم خارج تا یک سال در داخل

 

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، تبادل دانشجو و برقراری ارتباط با نخبگان در سطوح بین المللی را از رویکردهای حوزه علم و فناوری کشور خواند و گفت: این آمادگی را داریم با پرداخت تمام هزینه های مربوط به رفت و آمد و نیز اقامت نخبگان مقیم خارج از کشور به طور کامل تا یک سال، زمینه را برای حضور و فعالیت آنان در ایران فراهم کنیم به گونه ای که آنان صرفا وقت خود را در اختیار اساتید، محققان و پژوهشگران کشور قرار دهند و دغدغه ای برای هزینه های خود در ایران نداشته باشند.

به گفته وی، معاونت جدید بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان در این بخش آمادگی دارد تا زمینه های برقراری ارتباط میان نخبگان داخلی و خارجی را با یکدیگر فراهم کند.

 

ضرورت تغییر تفکر مدیریتی برای موفقیت اقتصاد دانش بنیان

 

ستاری، موفقیت اقتصاد دانش بنیان را نیازمند تغییر در تفکر و نگرش مدیریتی در کشور دانست و گفت: روش مدیریتی گذشته در حوزه پژوهش نشان داده است که با این روش نمی توان شاهد موفقیت و شکوفایی اقتصاد دانش بنیان در کشور بود و از این رو، ضرورت دارد نگرش و تفکر مدیریتی کشور متحول شده و تغییر کند.

رئیس هیات عامل صندوق حمایت از پژوهشگران و نوآوران کشور، کمک به ثبت برند و حمایت مالی از کرسی های پژوهشی با اصلاح آیین نامه ها را از برنامه های در حال اجرای صندوق پژوهشگران و نوآوران اعلام کرد و گفت: در صورتی که طرحی از سوی نخبگان و اساتید ارایه شود که این طرح ها متناسب با امکانات و قابل پیاده سازی در کشور باشد مورد حمایت قرار خواهند گرفت تا تبدیل به محصول شوند.

وی از اساتید و هنرمندان برجسته کشور خواست با ارایه دیدگاه ها و نظرات خود، بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناری ریاست جمهوری را در تدوین راهبردها و برنامه ها کمک کنند.

بر اساس این گزارش، در این نشست دکتر موسوی موحدی، دکتر آخوند زاده، دکتر سیم فروش، دکتر کاوه، دکتر رمضانیان پور، دکتر بهزاد، دکتر سهراب پور، دکتر لاریجانی، دکتر مقداری، دکتر اصفهانیان و دکتر ریاضی ذات به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در موضوع هم اندیشی پرداختند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب