امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 45448 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۴:۱۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

توصیه خبرنگاران چینی برای مقابله با کرونا ؛

حقیقت به مردم وقتی گفته نشود امکان وقوع فاجعه در کشور وجود دارد / در جریان شیوع کرونا در چین نزدیک بود فاجعه رخ دهد

خبرنگاران، رسانه ها و شبکه های اجتماعی چین در کنار مردم این کشور، با اطلاع رسانی های سریع و بموقع، سهم بزرگی در مهار و کنترل ویروس کرونا داشتند و توانستند از فاجعه بزرگتری جلوگیری کنند.
 حقیقت به مردم وقتی گفته نشود امکان وقوع فاجعه در کشور وجود دارد / در جریان شیوع کرونا در چین نزدیک بود فاجعه رخ دهد

به گزارش خبرایران ، خبرنگاران، رسانه ها و شبکه های اجتماعی چین در کنار مردم این کشور، با اطلاع رسانی های سریع و بموقع، سهم بزرگی در مهار و کنترل ویروس کرونا داشتند و توانستند از فاجعه بزرگتری جلوگیری کنند.
 
 وانگ خبرنگار یکی از روزنامه های چین، از جمله کسانی است که پس از شیوع کرونا در شهر ووهان مرکز این بیماری، راهی این منطقه خطرناک شد او می گوید: در جریان این ماموریت با نظام دیوانسالاری برای واکنش به کرونا آشنا شدم و نقص ها و نقاط قوت آن را شناختم و متوجه شدم از ابتدای شیوع بیماری چه کمبودهایی برای درمان، بیمارستان ها و نظام پزشکی وجود داشته است.
 
 این خبرنگار چینی افزود: رسانه های چین در ابتدا با محدودیت هایی برای اطلاع رسانی روبرو بودند اما بتدریج فضا آرامتر شد و خبرنگاران نیز از مسئولان درخواست شفافیت بیشتر کردند تا به این شکل نجات بیماران سریعتر امکان پذیر شود.
 
 وی خاطر نشان کرد خبرنگاران چینی از همان روزهای نخست با حضور در بیمارستان ها با پزشکان، پرستاران و کارکنان مصاحبه هایی انجام دادند اما به دلیل محدودیت های موجود از جمله رعایت مسایل بهداشتی طبیعی بود که مشکلاتی ایجاد شود.
 
 این خبرنگار چینی می گوید که فشار بسیار سنگینی بر روی خدمه بیمارستان ها در چین بخصوص در ووهان کانون شیوع بیماری وارد شد واقعیاتی که آنها از بیمارستان ها و بیماران تعریف می کردند واقعا تکان دهنده بود.
 
 بسیاری از خبرنگاران چینی همچنین شبکه رسانه های «چایشین» را که از نخستین رسانه هایی بود که به شیوع یک ویروس ناشناخته اشاره می کرد مورد تقدیر قرار داده اند شفافیت در اطلاع رسانی این شبکه رسانه ای چینی از ابتدای شیوع کرونا باعث شد تا مردم با سرعت بیشتری از این بیماری آگاه شوند و خود را برای مقابله با آن آماده کنند.
 
 «لی دونگ دونگ» خبرنگار بازنشسته چینی اما می گوید که ما می توانستیم سریعتر و شفاف تر نیز عمل کنیم و شاید اگر مساله کنترل مطبوعات در چین نبود جان بسیاری از بیماران نجات پیدا می کرد.
 
 او می گوید: این یک تجربه بود برای اینکه در چنین مواقعی اطلاع رسانی درست برای رسانه ها اهمیت زیادی دارد محدود کردن ها باعث می شود از اتخاذ تدابیر فوری و لازم فاصله بگیریم و این بنوعی بازی کردن با جان مردم است.
 
 دونگ دونگ گفت: این یک اصل است وقتی حقیقت به مردم گفته نشود امکان وقوع فاجعه در کشور وجود دارد همان چیزی که در جریان شیوع کرونا در چین نزدیک بود اتفاق افتد.
 
 خبرنگاران چینی معتقدند با عبور از موانع و با انتشار اشتباهات مقام های مسئول بخصوص در کانون شیوع بیماری و درک بیشتر از بیماری و اطلاع رسانی بیشتر، این رسانه ها و خبرنگاران بودند که توانستند با عبور از همه این مرزها حق و سهم خود را در مبارزه با کرونا ادا کنند و در سطح ملی به مردم آگاهی بیشتری بدهند و بتدریج دامنه فعالیت های خبری آنها در خصوص کرونا قوی تر و گسترده تر و اخبار آنها جزیی تر و عمیق تر شد.
 
 با این وصف «جایو که جی» وزیر امنیت عمومی در مصاحبه اخیر خود اعلام کرد که برخی از رسانه های گروهی بیگانه اقدام به ضربه زدن به منافع ملی چین پس از شیوع کرونا گرفتند.
 
 او افزود که فعالیت های حرفه ای مشکلی نیست اما اینکه از این شرایط برای ضربه زدن به منافع ملی استفاده شود قابل قبول نیست.
 
 او گفت: اولویت ما حفظ منافع ملی و نظام است طبیعی است که حساسیت ها در مورد اطلاع رسانی های نادرست و وحشت آور بالا باشد.
 
 وزیر امنیت عمومی چین اظهار کرد: نباید اجازه داد که نیروهای خصم و دشمنان با سوء استفاده از این اتفاقات نظام را مورد هجمه قرار دهند و در امنیت اجتماعی به بهانه یک ویروس همه گیر اختلال ایجاد کنند
 
 منبع: ایران

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب