امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 456 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

توصيه به ديابتي ها در شب يلدا؛

باسلوق و آجيل نخورید

خبرایران: به مبتلايان به ديابت ، بيماري هاي متابوليکي و بيماري هاي کليوي توصيه کرد که در شب يلدا در مصرف باسلوق و آجيل نهايت محدوديت را اعمال کنند.
باسلوق و آجيل نخورید

به گزارش خبرایران به نقل از دانشگاه علوم پزشکي ايران، دکتر «فرزاد شيدفر» متخصص علوم تغذيه و عضو هيات علمي دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي ايران افزود: مصرف مغزهاي گياهي به شرط خام بودن آن به دليل دارا بودن اسيد چرب غيراشباع به افراد ديابتي توصيه مي شود.

وي تصريح کرد: البته مصرف زياد آنها نيز به دليل رساندن مقدار زيادي چربي به بدن مناسب نبوده و افرادي که در مصرف مغزهاي گياهي زياده روي مي کنند ممکن است روند اضافه وزن و چاقي در آنها تسريع شود.

متخصص علوم تغذيه دانشگاه علوم پزشکي ايران گفت: گردو به دليل داشتن اسيد چرب امگا 3 نسبت به ساير مغزهاي گياهي داراي ارجحيت است و هر چه گردو تازه تر باشد ارزش غذايي آن بيشتر است.

شيدفر در خصوص ميزان مصرف توت و کشمش در افراد ديابتي هم گفت: مصرف توت و کشمش براي اين افراد چندان مناسبت نيست .البته مصرف توت در افراد ديابتي داراي محدوديت کمتري است اما اين به اين معني نيست که در مصرف آن آزاد هستند. به طور کلي بهتر است به جاي توت و کشمش ، افراد ديابتي از ميوه ها استفاده کنند.

وي در مورد ميوه هاي شب يلدا نيز گفت : ميوه اي مانند هندوانه که فصل آن نيست حتما از مکان هايي خريداري شود که از نگهداري آن در شرايط بهداشتي اطمينان داشته باشيم. در گذشته بر محدود کردن مصرف هندوانه در افراد ديابتي تاکيد مي شد اما اکنون با شاخص هاي جديد ، مشخص شده است که محدوديت شديد آن شايد خيلي ضرورتي نداشته باشد.

شيدفر ضمن تاکيد بر مصرف انار نه تنها در شب يلدا بلکه تا زماني که فصل اين ميوه هست ، گفت: انار به دليل دارا بودن ترکيباتي موسوم به ˈ پلي فنلˈ در پيشگيري از ابتلا به سرطان ها و همچنين افزايش تحمل قند نقش مهمي داشته و به بهبود سيستم ايمني و کاهش عوامل التهابي در داخل بدن کمک مي کند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب