امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 45733 تاریخ انتشار: شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۳:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

مجموعه هتل های مهر نمادی از ایران باستان و حفظ بناهای تاریخی

خبرایران : مجموعه هتل های مهر در شهر یزد هتل های سنتی هستند که با حفظ بناهای تاریخی تبدیل به هتل شده اند.
مجموعه هتل های مهر نمادی از ایران باستان و حفظ بناهای تاریخی

 مجموعه هتل های مهر در شهر یزد ، هتل های سنتی هستند که با حفظ بناهای تاریخی تبدیل به هتل شده اند. درواقع به نوعی مجموعه این هتل ها نوعی پاسداشت میراث به جا مانده از گذشتگانمان ایران زمین است . به گفته محمد حسین محتاح اله مدیر مجموعه این هتل ها ثمره همه تلاشها در احیای این بناهای تاریخی به عنوان هتل، اشتغال زایی تعدادی از جوانان و فارغ التحصیلان بوده  و تا کنون، بیش از 250 نفر در بخش احیا و مرمت، مشغول به کار گشته و در مجموعه هایی که به بهره برداری رسیده اند نیز بیش از 150 نفر به کار اشتغال دارند. از آنجایی که رونق گردشگری می تواند باعث افزایش اشتغال و شکوفایی اقتصاد شود . قطعا افق آینده در «هتل های زنجیره ای مهر» بسیار روشن و امید بخش است.

 

به اولین هتل خشتی دنیا خوش آمدید. هتلی که نامش پر آوازه است برای یزدی ها و در طی سالیان سال آنرا با نام  ملک التجار شناخته اند. اما داستان از چه قرار است؟ صاحب این خانه، حاجی علی عسکر شیرازی، از تجار با سابقه یزدی به خاطر عملکرد مثبتش در حوزه تجارت این لقب را از پادشاه وقت، ناصر الدین شاه دریافت می کند. این خانه تا چهار نسل بعد در اختیار خانواده اش بوده و در آنجا زندگی می کردند.

خانه ملک التجار را باید بدون شک عمارتی اعیانی دانست. عمارتی با بیست و دو اتاق که دیوار و سقف دو تا از اتاق های  واقع در حیاط اصلی نقاشی کار شده. نقاشی های زیبا و دیدنی که از لحاظ اسلوب کاملا با نقاشی های عمارت نارنجستان قوام شیراز هماهنگی دارند. اکنون هر دو اتاق مذکور "وی ای پی" می باشد. اقامت در این اتاق های " وی  ای پی" برابر است با تجربه ای خاص که آمیخته با درک هنر بینظیر هنرمندان  کشورمان و شهر یزد است. به محض ورود به یکی از اتاق های نقاشی در نگاه اول تصور می کنی وارد گالری نقاشی شده ای. زیبایی و هنرمندی کار در حدی است که زمان را از یاد می بری و مدت ها محو تماشای این آثار خلق شده می شوی. دوست داری تا برای هر نقاشی مصور بر روی سقف و دیوار اتاق رویاپردازی کنی. غرق در داستانی شوی که خودت خالق آن هستی.خلاصه اگر اهل هنر هستی و یا دستی به قلم داری بدان که دیگر به خواب فکر نمی کنی چرا که نقش و نگار های این اتاق ها تو را محسور می کنند. اقامت در اتاق ائینه کاری نیز خالی از لطف نیست. انگار به آسمان پر ستاره کویر در شب چشم دوخته ای و منتظری ستاره ای بهت چشمک بزند.  این اتاق نیز سه تخته "وی ای پی" بوده و مشرف به حیاط اصلی می باشد.

اما برای رسیدن به این هتل کافی است تا از میدان امیر چقماق وارد خیابان قیام شوید. تابلوی هتل را درسمت چپ دقیقا در قسمت ورودی بازار پنجه علی می بینید. بازار سرپوشیده  قدیمی که هنوز زندگی در آن جریان دارد. با چند دقیقه قدم زدن کوچه ای باریک با دیوارهای بلند در سمت چپ خود می بینید که سنگفرش شده و در طول راهرو بنرهایی از جاذبه های گردشگری یزد نصب گشته اند. وارد هتل که می شوید در نگاه اول حیاطی زیبا  با درهای ارسی در اطراف آن، حوضی بزرگ و نقاشی شده، ستون های چوبی شگفت انگیز و خلاصه بادگیری زیبا را می بینید. از آنجایی که هتل مجهز به  رستورانی سنتی است احتمالا به هنگام رسیدن به حیاط  مسافران خارجی و یا ایرانی می بینید که برروی تخت های کنار حوض نشسته اند و در حال صرف غذا هستند. یا با عده ای مواجه می شوید که با اشتیاق تمام درحال عکاسی و یا سلفی گرفتن هستند. شاید دوربین به دست به سمت شما بیایند و  از شما تقاضا کنند که از آنها عکس بگیرید. خلاصه هر کسی می خواهد به نوعی حضورش را در این هتل خشتی ثبت کند. ما نیز تلاش می کنیم تا بهترین ها را برایتان فراهم سازیم. باشد تا با اقامت در این هتل، خود این فضا را حس کرده و یزد را با خاطره ای متفاوت به ذهن بسپارید.

 

هتل موزه فهادان در ساختمانی تاریخی معروف به خانه تهرانی ها احداث گردیده است. این ساختمان در دوره قاجاریه بنا شده و حدود 250 سال پیش در اختیار خانواده ای به نام تهرانی ها بوده که از تجار قدیم در حوزه فرش و زیر انداز بودند. زیبایی بنا و بزرگی آن باعث سبب شد تا این ساختمان مدت زمانی به عنوان دفتر کنسول گری اقتصادی برخی کشورهای اروپایی همچون فرانسه و آلمان در منطقه مورد استفاده قرار بگیرد و هم اکنون نیز به ثبت آثار تاریخی ایران رسیده است.

ساختمان این هتل از سه حیاط شامل: حیاط اصلی ، نارنجستان و عمارت کلاه فرنگی، سه بادگیر زیبا،تالار بزرگ، چاه خانه، سرداب زیبا و فعال، هشتی ، دربند، پشت بام بزرگ و مشرف به بافت تاریخی یزد و ...تشکیل شده است.
این هتل به عنوان " اولین هتل موزه ایران" با 27 اتاق و در مجموع 73 تخت، پذیرای میهمانان و گردشگران عزیز در ایام مختلف سال می باشد. از خصوصیات منحصر به فرد این هتل موزه وجود گنجینه های مختلف از آثار تاریخی و قدیمی است که جذابیت بصری خاصی را برای گردشگران ایجاد نموده. حیاط مرکزی و نارنجستان این هتل موزه به عنوان چایخانه  و رستوران آماده پذیرایی از میهمانان محترم می باشد. این هتل منتخب سی هتل برتر دنیا در سی و هفتمین جشنواره بین المللی صنعت توریسم، هتلداری و کترینگ اسپانیا در سال 2012 گردید.


موقعیت
هتل موزه فهادان در قلب بافت تاریخی یزد، روبروی بنای تاریخی زندان اسکندر، نزدیک بقعه هزار ساله دوازده امام قرار گرفته و گردشگران می توانند با چند دقیقه قدم زدن از زیباترین بناهای تاریخی شهر یزد دیدن کنند. علاوه بر آن میتوانند از دوچرخه های موجود در ایستگاه دوچرخه سواری مهر ( واقع در دفتر اطلاع رسانی روبروی بقعه 12 امام) جهت گشت در بافت تاریخی استفاده نمایند.


امکانات
امکانات داخل هر اتاق شامل: جکوزی در اتاق وی آی پی، وان در اتاق ها،یخچال، مینی بار، تلویزیون، سیستم های گرمایشی و سرمایشی مدرن (اسپلیت)،اینترنت بیسیم ، پزشک کشیک در هتل، پارکینگ اختصاصی رو باز با ظرفیت محدود در فاصله دویست متری هتل،حمام و سرویس فرنگی داخل اتاق ، پوشش کامل بیمه برای گردشگران، صندوق امانات، امکان رزرو بلیط  اتوبوس،هواپیما و قطار، امکانات ارائه خدمات برگزاری انواع تور یزدگردی و کویر نوردی، تور میبد- چک چک و خرانق، بازدید از حیات وحش منطقه با راهنمای محلی

 

 

"بوتیک هتل شاه ابوالقاسم "در اصل خانه ملک زاده بوده و قدمت آن به دوره قاجار برمی گردد. این خانه قدیمی در سال 1398 بازسازی و به بوتیک هتل تبدیل شد.
بوتیک هتل در اصل مکانی است که معماری زیبا، شیک و همزمان امکانات هتل چهار یا پنج ستاره را دارد و اصلی‌ترین تفاوت آن با هتل در تعداد اتاق‌ها، اندازه هتل و سبک معماری داخلی آن است و برخلاف مسافرخانه‌ها که بیشتر نمادی از محیط روستایی را معرفی می کند.هدف از راه اندازی بوتیک‌ هتل ها، ایجاد محیطی خودمانی، اختصاصی، شهری و مدرن است. بوتیک‌هتل‌ها معمولا در محله‌های پر رفت و آمدِ شهری یا گاهی در ساختمان‌های قدیمی تازه بازسازی شده تجهیز و راه اندازی می‌شود.

حال اگر دلتان می خواهد تا از یک بوتیک هتل دیدن کرده و یا ماندن در آنرا تجربه کنید بی شک بوتیک هتل شاه ابوالقاسم بهترین گزینه انتخابی است.  یکی از مهمترین ویژگی  های این بوتیک هتل واقع شدن آن در بافت قدیمی است. با گذشتن از کوچه پس کوچه های مسجد جامع  و دنبال کردن تابلوی زندان اسکندر ، قبل از رسیدن به زندان یا همان مدرسه ضیائیه وارد ساباط یا کوچه سقف داری می شوید که یک طرف آن  خانه هنر قرار دارد و طرف دیگر خانه ای خشتی می بینید با دو تا سکو در دو طرف درب  ورودی و تابلویی بر سردر آن تحت عنوان: 

                                                               "بوتیک هتل شاه ابوالقاسم"  (خانه ملک زاده)

بوتیک هتل شاه ابوالقاسم هزار و چهارصد متر مربع زیر بنا و شانزده اتاق با ظرفیت 35 نفر تخت در دو طبقه دارد. وقتی از هشتی وارد حیاط اصلی می شوید حوض آبی مستطیل شکل و باغچه هایی پر از درخت را می بینید. چند دری هایی با شیشه های رنگی اطراف حیاط اصلی چشم نوازی می کنند. رسات  پنجره‌های مشبک با شیشه‌های رنگی آن است که هم زمان حفاظ مناسبی در برابر آفتاب گرم و تابان باشند و نور را در رنگ‌های متنوع و متعدد منعکس کنند. البته کویرنشینان علاوه بر در نظر گرفتن زیبایی شیشه‌ها معتقدند شیشه های رنگی خزندگان و حشرات را نیز فراری می‌دهد.
تالار آینه یا همان اتاق پنج دری در حیاط  اصلی قرار دارد و  آینه کاری و گچ کاری آن  خیره کننده است. از طرفی همراهی دو عنصر نور و رنگ بر روی این درهای ارسی با شیشه های رنگی ، جلوه‌ای خاص به تزیینات وابسته به این اتاق همچون نقاشی روی شیشه‌ها ‌بخشیده است.این تالار با درخشندگی خاصی خود هر بازدید کننده ای را وسوسه می کند تا چند عکس یادگاری ازاین تالار داشته و در آلبوم خاطرات سفر خود به یزد قرار دهد.
تعدادی از اتاق ها دورتا دور حیاط اصلی و تعدادی در حیاط نارنجستان قرار دارند. بادگیری در ضلع جنوبی خانه واقع شده که جذابیت معماری این خانه را چند برابرکرده است. اگر وارد  تالار جنوبی خانه شوید و زیر دریچه بادگیر قرار بگیرید به راحتی نسیم خنکی که از راه بادگیر به پائین می وزد را حس می کنید.  حیاط نارنجستان با حوضی کوچک و درختان نارنج ، محیطی کاملا  دنج و آرام برای افرادی فراهم ساخته که به دنبال سکوت و آرامش می گردند .
 نکته جالب توجه اینکه اگر دنبال بلندترین نقطه در بافت قدیم می گردید تا منظره بینظیر شهر جهانی یزد بخصوص حال و هوای محله های قدیمی ، بادگیرها، گنبدهای آبی و  مناره های مساجد را به نظاره بنشینید، این هتل یکی از بلندترین پشت بام ها را دارد. یادتان باشد از تماشای غروب آفتاب غافل نشوید. کافی است تا قبل از غروب خودتان را به آنجا برسانید. قطعا یکی از بهترین  و خاطره انگیزترین غروب هایی خواهد بود که شاهد آن بوده و با دوربین عکاسی تان  آنرا ثبت نموده اید.
اگر دلتان یک نوشیدنی گرم و یا سرد خواست به  کافی شاپ هتل  مراجعه کنید. حتی می توانید سفارش دهید که  نوشیدنی تان را بالای پشت بام آورده و میل کنید. تعدادی تخت یا میز وصندلی اطراف پشت بام چیده شده  و با زبان بی زبانی ازشما دعوت می کنند تا دمی بیاسائید و آسمان پر ستاره کویر را به تماشا بنشینید. ستاره هایی که در هر لحظه از شب به شما  چشمک زده  و  حضورتان را خوش آمد می گویند.  

 

 

این هتل در ساختمان تاریخی و خشتی معروف به زرگر یزدی احداث شده است. این ساختمان در دوره قاجاریه  بنا شده و در 250 سال پیش در اختیار خانواده ای به نام زرگر یزدی بوده است که از تاجران قدیم ایرانی در صنعت طلا و جواهرات بوده اند.

اولین و تنها هتل ایرانی است که موفق به کسب جایزه افتخار از سوی سازمان جهانی یونسکو شده است. از طرفی دومین هتل در ایران می باشد که موفق به کسب گواهینامه کیفیت از موسسه SGSسوئیس شده است.

ساختمان این هتل که اولین هتل سنتی بزرگ در یزد می باشد از دو حیاط شامل حیاط اصلی و نارنجستان، یک بادگیر زیبا، تالار بزرگ، سرداب زیبا و فعال، هشتی، پشت بامی دیدنی و مشرف به بافت تاریخی یزد با چشم اندازی با نظیر و ... تشکیل شده است و هم اکنون به ثبت آثار تاریخی ایران رسیده است.

هتل مهر با 27 اتاق و در مجموع 68 تخت پذیرای گردشگران می باشد همچنین حیاط مرکزی آن به عنوان رستوران سنتی مهر ارائه انواع غذاهای ایرانی و غیر ایرانی و قهوه خانه آمادگی برگزاری مراسم، جشن های عروسی، تولد و همچنین سمینارهای مختلف را دارد.

 

 

 

آژانس کاروانسالار کویر یزد

دفتر اطلاع رسانی ( جنب زندان اسکندر، محله فهادان)

 

رستوران های سنتی:

رستوران  سنتی ابوالمعالی ( محله فهادان، جنب مسجد چهل محراب)

رستوران سنتی ملک التجار ( واقع در هتل آنتیک ملک التجار )

رستوران سنتی مهر ( واقع در هتل سنتی مهر)

رستوران سنتی فهادان ( واقع در هتل موزه فهادان)

کافه مهر ( محله فهادان، جنب رستوران ابوالمعالی)

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب