امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 45783 تاریخ انتشار: شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۲:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

نویسنده کتاب «ستاره من: چهل قصه از زندگی امام رضا علیه‌السلام» مطرح کرد؛

جشنواره کتابخوانی رضوی محرکی برای مطالعه است

ناصر نادری با اشاره به ضرورت برگزاری جشنواره های کتابخوانی برای گسترش فرهنگ مطالعه، اظهار داشت: هر انسانی برای انجام کار خوب علاوه بر باورهای درونی به محرک های بیرونی نیز نیازمند است و جشنواره کتابخوانی رضوی محرکی قوی و مفید برای جهت دهی مسیر فرد محسوب می شود.
جشنواره کتابخوانی رضوی محرکی برای مطالعه است
به گزارش خبرایران از پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با همکاری بنیاد فرهنگی هنری بین المللی امام رضا علیه‌السلام و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه کتاب‌های مرتبط با سیره‌ پاک ائمه‌ معصومین علیهم‌السلام برگزار می‌شود.
ناصر نادری، نویسنده کتاب «ستاره من: چهل قصه از زندگی امام رضا علیه‌السلام»، از منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در بخش نوجوان، در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به ضرورت برگزاری جشنواره های کتابخوانی برای گسترش فرهنگ مطالعه، اظهار داشت: هر انسانی برای انجام یک کار خوب علاوه بر باورهای درونی به محرک های بیرونی نیز نیازمند است. باورهای درونی ما از مبانی شناختی وجود سرچشمه می گیرد و باعث رغبت به انجام یک کار می شود؛ این کار می تواند مطالعه یک کتاب خوب، رفتن به سفر،‌ گوش دادن به یک موسیقی دلپذیر، عیادت یک بیمار و ... باشد. با این حال علاوه بر انگیزه های درونی، محرک های بیرونی نیز در افزایش و کاهش اشتیاق ما به انجام کار موثر است. نگاهی به تجارب زندگی فرد فرد ما گویای این امر است که تشویق و ایجاد هیجان از سوی فضای پیرامونی میل به انجام کار را در هر انسانی افزایش می دهد. مشاهده لبخند رضایت مادر، تشویق معلم و ... نمونه هایی از اثرگذاری و جهت دهی محیط است. کتاب و کتابخوانی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ علاوه بر میل درونی فرد به مطالعه، گاه عوامل بیرونی همچون مسابقه و جشنواره نیز محرک هایی قوی و مفید برای جهت دهی مسیر فرد محسوب می شود.
نویسنده کتاب «ستاره من: چهل قصه از زندگی امام رضا علیه‌السلام» در معرفی این اثر، گفت: در متون دینی ما چهل عددی مقدس است و باعث خوشبختی من است که یک دهه از عمرم را به روایت ۴۰ حکایت هایی از ائمه پرداخته ام؛ «ستاره من» حاوی چهل حکایت با بن مایه ویژگی های اخلاقی و رفتاری امام رضا(ع) در زندگی فردی و اجتماعی است. برای نگارش این کتاب با بررسی متون مربوط به سیره امام رضا(ع)،‌ چهل جلوه روح بخش از زندگی پربرکت این حضرت، که می تواند تلنگری برای مخاطب کودک و نوجوان باشد، را انتخاب و به زبان امروز بازنویسی کردم. لذت مطالعه این کتاب در شیرینی حکایت های آن نهفته است؛ نکاتی رقیق و لطیف که خواندن آن حال خوشی در مخاطب ایجاد می کند.
وی افزود: این کتاب برای نخستین بار، اواخر دهه هفتاد از سوی نشر پیام آزادی روانه بازار نشر شد و پس از دریافت جایزه در جشنواره کتاب رضوی مشهد، سال ۱۳۹۷ مجددا توسط انتشارات به نشر تولید شد و طی یک سال به چاپ چهارم رسید.
ناصر نادری در خاتمه با آرزوی سلامتی برای مردم ایران،‌ از نوجوانان خواست در ایامی که خانه، امن ترین مکان برای ماندن است، روی دوستی با کتاب حساب کنند و ساعاتی در روز را به مطالعه اختصاص دهند.
گفتنی است، دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی علی‌رغم تعطیلی کتابخانه‌های عمومی، نخستین گام‌های خود را با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برداشته و با توجه به تعطیلی مراکز پیش‌دبستانی، مدارس و دانشگاه‌های سراسر کشور، امکان مشارکت را در این بستر فراهم کرده است. کتابخانه‌های عمومی کشور به محض بازگشایی با برگزاری برنامه هایی با محوریت منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، آماده پذیرایی از علاقمندان بوده و شرایط حضور در این جشنواره را فراهم خواهند کرد.
مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب