امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4591 تاریخ انتشار: شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۹:۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حمیدرضا کفاش مطرح کرد؛

باید به مقوله عفاف و حجاب فراحزبی و فراسلیقه‌ای بنگریم/ منشأ حجاب خانواده است/ اصلی‌ترین کار آموزش و پرورش احیای خانواده و نقش پدر و مادر است

حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: سلامت اجتماعی را باید به عنوان وظیفه مکتبی بدانیم چرا که اگر روزی ویروس بدحجابی رواج پیدا کند، چپ و راست نمی‌شناسد و باید به این مقوله فراحزبی و فراسلیقه‌ای بنگریم.
باید به مقوله عفاف و حجاب فراحزبی و فراسلیقه‌ای بنگریم/ منشأ حجاب خانواده است/ اصلی‌ترین کار آموزش و پرورش احیای خانواده و نقش پدر و مادر است
به گزارش خبر ایران، مراسم اختتامیه جشنواره هنری عفاف و حجاب امروز با حضور حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، علیرضا کمره‌ای مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، رؤسای آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران و برگزیدگان جشنواره در اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران برگزار شد.

حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این مراسم طی  سخنانی اظهار داشت: ماه رمضان بهترین تعریف از عفاف است یعنی گرسنه یا تشنه هستیم اما تشخیص می‌دهیم که مصرف نکنیم و اینکه چه چیز را نخوریم یا بخوریم و چه چیزهایی را گفته یا نگوییم از عفاف و پاکدامنی برمی‌خیزد.

وی افزود: دامنه عفاف گسترده و وسیع است و آنچه تمامی پیامبران برای آموزش و بیان آن آورده‌اند و اینکه انسان قدرت انتخاب دارد بسیار مهم است و عفاف یعنی مهم‌ترین هرچیزی که انتخاب می‌کنیم و در دستگاه تعلیم و تربیت مسئول هستیم این فرهنگ را توسعه دهیم.

کفاش افزود: حجاب به غرائض انسان برمی‌گردد و قرار نیست که همه زیبایی‌ها در مقابل انسان رژه برود و انسان در مقابل آن حرکتی انجام ندهد و بشری وجود ندارد که بگوید زیبایی را دوست ندارد اما این دوست داشتن‌ها معیار دارد و انسان نمی‌تواند مانند حیوان بخورد و بیاشامد و نسبت به همنوع خود بی‌تفاوت باشد.

وی اضافه کرد: در خصوص عفاف و حجاب یکی از کارهایی که انجام داده‌ایم و غلط بوده است تذکر و اخطار به یک جنس است و باید بدانیم منشأ حجاب خانواده است و ما مردها نیز نقش داریم و اگر روی بنیان خانواده کار کنیم برنده می‌شویم و نابسامانی‌ها نیز از خانواده نابسامان نشأت می‌‌گیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: خانواده پریشان و به هم ریخته و بحران زده بحران را در جامعه توسعه می‌دهد و برای حل آن باید به هسته و محور خانواده برگردیم و عفت در خانواده متوازن رشد می‌کند و خانواده نابسامان فرزند عفیف تحویل جامعه نمی‌دهد و نقش ما در دستگاه تعلیم و تربیت ایجاد نیست بلکه تثبیت است.

وی یادآور شد: توجه کردن به یک جنس خود مصیبتی برای عفاف و حجاب است و اگر ما مردها بیشتر مسئول نباشیم کمتر مسئولیت نداریم و وقتی امر به معروف و نهی از منکر از بین می‌رود اشرار مسلط می‌شود و بدها میدان پیدا می‌کنند.

کفاش افزود: اولین هدف شبکه‌های ماهواره‌ای حساسیت‌زدایی است و آنها با برنامه عمل می‌کنند و باید توجه داشته باشیم در خانواده‌ سالم فساد به وجود نمی‌آید و حریم خانواده را خانواده نگه می‌دارد و اصلی‌ترین کار آموزش و پرورش احیای خانواده و نقش پدر و مادر است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: باید منظومه خانوادگی را نشکنیم و بدانیم که مصیبت و رنج و بی‌حجابی در اختلاف زن و شوهر و دعوای خانواده رشد پیدا می‌کند و کار اساسی که شما همکاران باید در نظر بگیرید جدی گرفتن خانواده و حل مشکلات خانوادگی است و رشد بسیاری از مفاسد بی‌حجابی و فرار از خانواده شکاف و تزلزل در خانواده بوده و عفاف و پاکدامنی نیز یک اصل است.

وی با تأکید بر کار تخصصی در حوزه فرهنگ یادآور شد: کار فرهنگی تخصص، صبر و تحمل می‌خواهد و در درازمدت جواب می‌دهد و هنری است که از دست معلم، مربی و مادر ساخته است و کار دیگری که نباید انجام می‌دادیم و انجام دادیم افراط و تفریط است. یعنی زمانی با مسامحه و زمانی دیگر با افراط برخورد می‌کنیم.

کفاش گفت: ناهنجاری رفتاری دانش‌آموزان محصول افراط و تفریط است و نوجوانی که طغیان می‌کند به نوعی اعتراض خود را نشان می‌دهد چرا که روش‌های متعادل‌مان به روش‌های افراطی تبدیل شده است و باید قبول کنیم با مقوله تربیت به عنوان یک فرآیند درازمدت برخورد نمی‌کنیم.

وی افزود: کار فرهنگی کار مقطعی نیست بلکه تکنیک ، روش و راه است و نیازمند زمان بوده و باید دست متخصص خودش باشد و آموزش و پرورشی‌ها برای این موضوع بهترین هستند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مقوله حجاب و عفاف گفت: حجاب و عفاف را باید از عالم سیاست دور کنیم و سلامت اجتماعی را به عنوان وظیفه مکتبی بدانیم و اگر روزی ویروس بدحجابی رواج پیدا کند چپ و راست نمی‌شناسد و باید به این مقوله فراحزبی و فراسلیقه‌ای بنگریم و باید بی‌حجابی را مساوی با بی‌عفتی نبینیم و اگر حجاب به عفاف منتهی شد ارزشمند است و هر دو در کنار هم بودن زیبا است و اینها مکمل و لازم و ملزوم هستند و زن و مرد نمی‌شناسد.

کفاش خاطرنشان کرد: مردها هستند که عفاف و حیا را در خانواده ریشه‌دار کرده یا از بین می‌برند و اولین‌ کسانی که کمک می‌کنند خانم‌ها هستند و باید هر کس کار خودش را انجام دهد و از ظاهربینی و سطحی‌نگری دور شویم و باید بدانیم تشویق و تنبیه نیز حساب و کتاب دارد و تخصص می‌خواهد و شما فرهنگیان باید برنامه تربیتی را به دست گیرید تا محصول مورد نظر به دست آید.

در پایان از برگزیدگان جنشواره حجاب و عفاف در رشته‌های مختلف هنری با لوح تقدیر تجلیل شد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب