امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4617 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱:۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در جلسه «عصر نقد» حوزه هنری؛

شعر ساده در عصر حاضر با حضور شخصیت های ادبی بررسی می شود

درجلسه «عصر نقد» دفتر شعر مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری كه روز دوشنبه 23 تیر ماه در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار می شود،علی آبان، حمیدرضا شكارسری، محمود حبیبی كسبی، صابر كاكایی و علی داوودی به بررسی و آسیب شناسی شعر ساده در عصر امروز خواهند پرداخت.
شعر ساده در عصر حاضر با حضور شخصیت های ادبی بررسی می شود
به گزارش خبرایران به نقل از حوزه هنری، علی آبان شاعر، پژوهشگر و دبیر جلسه در خصوص مباحث این هفته جلسه عصر نقد حوزه هنری گفت: جلسه عصر نقد این هفته متفاوت با هفته های گذشته خواهد بود و ما در این جلسه به جای نقد یك مجموعه شعر به بررسی "شعر ساده در عصر حاضر" خواهیم پرداخت.
این پژوهشگر در ادامه  با اشاره به  استقبال مخاطبان از ساده گویی در شعر امروز افزود: با توجه به این كه شعر امروز ما به سمت ساده گویی پیش می رود و این جریان ادبی نیز با استقبال مخاطبان مواجه شده، لازم است كه این جریان ادبی مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گیرد و باید دید كه شعر ساده آیا موجب ضربه زدن به شعر امروز می شود و یا باعث نفوذ و تاثیر بیشتر بر مخاطبان خواهد شد.  
وی در ادامه گفت: در جلسه عصر نقد به بررسی اشعار شاعرانی همچون: شمس لنگرودی، سید علی صالحی و بسیاری از هنرمندان جوان امروز كه اشعار آنان به سمت سادگی رفته و در جریان شعر ساده تاثیرگذارتر بوده اند خواهیم پرداخت.
دبیر جلسه عصر نقد، با اشاره به این كه ساده گویی در شعرهای سنتی و نیز در شعرهای سپید هر دو اتفاق افتاده، ادامه داد: چه در شعرهای سنتی و چه در شعرهای سپید این سادگی دیده می شود ولی در شعرهای آزاد سادگی بیشتر مشاهده می شود و شاعرانی كه سپیدگوی هستند، احتمال دارد كه از نظر دانش ادبی و ویژگی های موسیقایی شعر سنتی اطلاعات كمتری داشته باشند و به كار گیری آنها در شعر، از توانشان خارج باشد.
این هنرمند با اشاره به این كه بعد از مشروطه، زبان  شعری به سمت ساده گویی پیش رفته، ادامه داد: بعد از دوره مشروطه، به دلیل این كه زبان به سمت سادگی پیش رفته، خواه ناخواه شعر به زبان مردم نزدیك تر شد و به همین دلیل زبان شعر به سمت ساده گویی پیش رفت. شعر ساده هم مخالفان و هم موافقان خود را دارد و ما در این جلسه به نقد و بررسی و امتیارات آن خواهیم پرداخت.
در پایان جلسه  عصر نقد نیز تعدادی از شاعران به شعر خوانی می پردازند .
این پژوهشگر در خصوص مباحث هفته گذشته كه به بررسی اشعار قادر طهماسبی پرداخته شده بود، گفت: قادر طهماسبی شاعری عاشورایی، عراقی و اجتماعی محسوب می شود و زبان شعر وی زبانی بینابین كه متاثر از زبان سبك گذشتگان است. فرید شاعری است كه زحمت بسیاری برای شعر انقلاب كشیده و باید به این شاعر توجه  بیشتری شود.
دكتر علی آبان در پایان مطالبش استقبال نكردن مخاطبان و شاعران جوان از شعرهای قادر طهماسبی  (فرید) را دلایل مختلف ذكر كردند كه در این جلسه، منتقدان و حضار برخی دلایل آن را برشمردند. از طرفی می توان به عدم معرفی كامل نسبت به شعر قادر و یا این كه شعر های قادر قدرت نفوذ و جذب در دوره حاضر را از دست داده اشاره كرد.
علاقه مندان می توانند از ساعت 17 به سالن سلمان هراتی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ مراجعه كنند.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب