امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4619 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱:۱۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری:

مصادیق هنری را فدای محتوای موضوعی نخواهیم كرد

اگرچه حوزه هنری در میزبانی از آثار نمایشی، اولویت موضوعی دارد اما از نظر كیفیت كار و مصادیق هنری نیز كوتاه نخواهیم آمد. در نتیجه حاضر هستیم اجرای مستمر نمایش در تماشاخانه‌های خود نداشته باشیم اما تعداد كم نمایش‌هایی كه اجرا می‌شوند از نظر كیفی قابل دفاع باشند.
مصادیق هنری را فدای محتوای موضوعی نخواهیم كرد
به گزارش خبرایران به نقل از حوزه هنری، دكتر رحمت امینی مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ارتباط با اجرای نمایش‌های مراكز استانی در تهران گفت: این حرف تازه‌ای نیست كه اعلام كنیم از اجرای عمومی نمایش‌های با كیفیت مراكز استانی در تهران حمایت خواهیم كرد اما این حمایت همراه با نگاه ترحم‌آمیز نخواهد بود.

وی خاطرنشان كرد: برخی كارگردان‌های جوان معتقد‌ند چون نمایش‌شان در جشنواره‌ای حائز رتبه‌ای شده، می‌تواند اجرای عمومی هم داشته باشد در صورتی كه این‌طور نیست. اجراهای جشنواره‌ای، شرایط خاص خود را دارند. در جشنواره‌ها، نمایش‌ها از فیلترهای خاصی عبور می‌كنند و در موقعیتی خاص با تعداد محدودی نمایش به رقابت می‌پردازند. اما حتی اگر نمایشی در آن رقابت‌ها حائز رتبه‌ای هم شده باشد، الزاما دارای مولفه‌های لازم برای اجرای عمومی نیست.

این كارگردان ادامه داد: نمایشی كه برای اجرای عمومی آماده می‌شود باید خیلی از موارد و مولفه‌ها را مد نظر قرار دهد. چرا كه تماشاچی‌ای كه بلیت خریداری می‌كند و وقت صرف می‌كند، حق دارد نمایش خوب و قابل اعتنایی ببیند. خیلی آثار بوده‌اند كه در جشنواره‌ها مورد توجه قرار گرفته‌اند اما اقبال عمومی نداشته‌اند. مسلما خیلی خوب خواهد بود اگر نمایش‌ها بتوانند در صحنه‌ جشنواره‌ها و در مواجهه با تماشاگران در اجرای عمومی، موفق و مورد تایید باشند.

وی با اشاره به اجراهای آثار نمایشی در تماشاخانه‌های حوزه هنری گفت: اگرچه حوزه هنری در میزبانی از آثار نمایشی، اولویت موضوعی دارد اما از نظر كیفیت كار و مصادیق هنری نیز كوتاه نخواهیم آمد. به عبارت دیگر، هرگز مصادیق هنری را فدای محتوای موضوعی نخواهیم كرد. در نتیجه حاضر هستیم اجرای مستمر نمایش در تماشاخانه‌های خود نداشته باشیم اما تعداد كم نمایش‌هایی كه اجرا می‌شوند از نظر كیفی قابل دفاع باشند.

این استاد دانشگاه، به اختیارات شورای نظارت و ارزشیابی مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری اشاره كرد و گفت: این شورا حق دارد به نمایش‌هایی كه به لحاظ محتوا و ساختار، ضعیف هستند اجازه اجرای عمومی در حوزه هنری را ندهد؛ حتی اگر این نمایش‌ها در جشنواره‌هایی همچون جشنواره‌ سوره‌ماه در بخش‌هایی حائز رتبه شده باشند.

وی هچنین عنوان داشت: از سوی دیگر، به نمایش‌هایی كه كیفیت لازم را كسب كرده‌اند حتی اگر پشت درب جشنواره‌ها مانده باشند اجرای عمومی می‌دهیم. به طور مثال در هفته‌ گذشته شاهد اجرایی از استان سیستان و بلوچستان در تماشاخانه‌ ماه بودیم. این نمایش گرچه برای ورود به جشنواره‌ بیست و دوم تئاتر سوره‌ ماه كیفیت لازم را نداشت اما بعد از ماه‌ها تمرین و ارتقای كیفی در ساختار و محتوا، توانست تا اندازه‌‌ زیادی شاخصه‌های لازم را برای اجرای عمومی كسب كند.

رحمت امینی در پایان گفت: سال به سال سعی داریم كیفیت نمایش‌های حوزه هنری را ارتقا دهیم و در سال جاری هم كه مزین به نام فرهنگ است، سعی خواهیم كرد آثار نمایشی حوزه هنری- هم در جشنواره سوره‌ماه و هم در اجراهای عمومی- مورد تایید و توجه كارشناسان و عموم تماشاگران باشد كه ان شاءالله چنین شود.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب