امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 46258 تاریخ انتشار: سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۹:۵۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

دکتر نشاطی در تشریح راهبردهای محوری سال 99 عنوان کرد:

توسعه تعامل با صنعت و تجاری سازی محصولات فناورانه

در حوزه محيط زيست، پروژه پاك‌سازي آب‌هاي زير‌زميني درمناطق عملیاتی و صنایع پالایشگاهی عسلویه، پایش آلاينده‌هاي آب و پساب، هوا و صوت در منطقه عسلويه توسط محققين پژوهشگاه در سال گذشته آغاز شده و اين فعاليت‌ها در سال 99 ادامه خواهند يافت.
توسعه تعامل با صنعت و تجاری سازی محصولات فناورانه

به گزارش خبرایران ، رئيس پرديس انرژي و محيط زيست پژوهشگاه صنعت نفت در گفتگو با واحد خبر این سازمان، به پاکسازی خاك‌‌هاي آلوده در سال گذشته اشاره كرد و گفت: در این حوزه سال گذشته پروژه های بسيار خوبي را در اين زمينه آغاز كرديم ، توانستيم با صنايع غير نفتي نيز قرارداد امضا کنیم.

نشاطي ادامه داد: پرديس انرژي و محيط زيست پروژه‌هاي ديگري را در زمينه مميزي انرژي مدیریت بخار در دستور كار خود داشته كه در شركت‌هاي مختلفي مثل پالايشگاه‌ بندرعباس، پتروشيمي‌هاي پارس و امير كبير فعاليت‌هایی آغاز کرده و در سال جاری تصميم داريم اين پروژه‌ها را به پايان رسانيم.

وي به تجاري‌سازي برخي از فناوري‌هاي اين پرديس در سال 99 نيز اشاره كرد و گفت: سال گذشته 17 سنسور را به صورت پرتابل ساخته، اميدواريم در آينده علاوه بر تجاري سازي آن‌ها بتوانيم فناوري‌هاي مرتبط با سنسور‌ها را نيز توسعه بخشيم.

رئيس پرديس انرژي و محيط زيست پژوهشگاه ادامه داد: تلاش خواهيم كرد كه در حوزه آنلاين كردن اين سنسور‌ها نيز اقدامات لازم انجام شود كه از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به موضوع آن‌لاين كردن سنسور COD در مناطق عملياتي، توسعه فناوري‌هاي سنسور در حوزه LPG، NOX، مونواكسيد كربن و ئيدروژن اشاره كرد.

نشاطي يكي از فعاليت‌هاي برزگ اين پرديس را همكاري های بین المللی دانست و گفت: در این همکاری، از اقدامات بزرگ پرديس انرژي و محيط زيست كه از سال گذشته آغاز و در سال 99 نيز ادامه خواهد داشت مي‌توان به توسعه روش‌هاي مديريت و توليد محصولات پاك در صنايع پالايشي اشاره داشت.

ايشان در همين راستا تصريح كرد: در حوزه مدیریت جیوه نیز زمینه همکاری دیگری تعریف شده که در این پروژه مقرر شده است محققين پژوهشگاه به دستورالعمل‌هاي مدیریت جيوه دست يافته و آن را در داخل كشور توسعه بخشند.

وي در زمینه گسترش روش‌هاي مديريت خوردگي در صنايع گفت: مقرر شده است در سال 99 توسعه مديريت خوردگي را در دستور كار قرار دهيم و درصدد هستیم تا بر اساس اين پروژه، مدیریت خوردگي را در مناطق گاز استاني توسعه دهیم. اين پروژه در شركت ملي گاز ايران آغاز شده است و اميدواريم در سال جديد به اتمام رسد.

نشاطي ادامه داد: در حوزه بومي‌سازي پوشش‌هاي صنعتي در صنايع بالادستي و اسكله‌ها اقداماتي را در اواخر سال 98 اغاز كرده‌ايم كه امسال نيز ادامه پيدا خواهد كرد .

تجاري‌سازي فناوري ميكروCHP

رئيس پرديس انرژي و محيط زيست پژوهشگاه به قرارداد تجاري‌سازي ميكروCHP در ابتداي سال 99 اشاره كرد و گفت: يكي از فعاليت‌هاي ارزشمندي كه توسط محققين پژوهشگاه به پايان رسيد و نهايي شد، قرارداد تجاري‌سازي فناوری ميكرو CHP بود كه با حضور وزير محترم نفت، با شركت دانش بنيان آران به امضاء رسيد.

وي در همين راستا ادامه داد: بر اساس اين پروژه امکان دسترسی به انرژي الکتریکی و حرارتی در مناطق مسكوني و تجاري فراهم می شود و قرار است فناوري‌هاي جديدي را در اين حوزه، نظير GHP در دستور كار خود قرار دهیم.

ايشان به تفاوت دو فناوري ميكروCHP و GHP اشاره كرد و افزود: در فناوري ميكروCHP با تغییراتی که در موتور خودرو پایه گاز‌سوز ايجاد شده آن را به موتور دائم‌سوز تبديل کرده ایم‌ و خروجي آن برق و حرارت است، ولي در فناوري GHP، دستيابي به گرمايش و سرمايش از مهم‌ترين اهداف محسوب مي‌شود كه با دستيابي به اين هدف مي‌توان تحولی بزرگ را درحوزه صرفه جویی انرژی در كشور را شاهد بود.

وي به طراحي و توليد كيت‌هاي پايش ميكروبي در سال جديد اشاره كرد و افزود: از اين كيت‌ها مي‌توان براي پایش آلودگی میکروبی سوخت هوايي استفاده كرد كه اين اقدام براي نخستين بار است كه در كشور توسط محققين پژوهشگاه صنعت نفت انجام خواهد شد.

نشاطي مديريت كرين را از ديگر اقدامات پرديس انرژي و محيط زيست دانست و گفت: توسعه فناوري مديريت كرين يكي از محور‌هايي است كه قرار است در سال جديد توسط محققين پژوهشگاه مورد بررسي قرار گيرد و از آنجا كه تعداد فعاليت‌هاي كه در حوزه مديريت كربن در پژوهشگاه انجام شده بسيار محدود است، تلاش خواهيم كرد كه اين حوزه را تقويت نماييم.

به گفته جابر نشاطي آينده‌نگري فناوري‌هاي زيستي از ديگر فعاليت‌هاي اين مجموعه است كه این پروژه با تلاش پژوهشگاهيان در گروه بيوتكنولوژي آغاز شده و با اجراي آن، فناوري‌هاي جديدي كه در حوزه بيوتكنولوژي و زيستي وجود دارد به دامنه فعاليت‌هاي پژوهشگاه افزوده خواهد شد.

تنوع محصولات فناورانه پژوهشگاه

وي تنوع محصولات فناورانهء پژوهشگاه در سال جاری برای صنايع نفتي و غير نفتي را از راهبردهای محوری سال 99 دانست و گفت: حوزه GHP، مديريت‌ پسماند در مناطق عملياتي، توسعه فناوري‌هاي مديريت خوردگي از محور‌هايي هستند كه در پژوهشگاه قرار است پيگيري شوند و علاوه بر فناوري‌هاي پروژه‌اي، توسعه خدمات فناورانه از ديگر فعاليت‌هايي است كه در دست اقدام است.

ايشان به يكي از خدمات فناوري در اين پرديس نيز اشاره كرد و گفت: اتوپسي در جهت افزايش عمر سيستم های اسمز معكوس از خدمات فناورانه محسوب مي‌شود كه در اين فناوري از غشاء‌‌هاي اسمز معكوس نمونه‌برداري مي‌شود و سپس علت تخريب مشخص شده، در نهايت مي‌توان بهترين روش درمان را براي افرايش طول عمر غشاء ‌ها ارايه كرد.

نشاطي راه‌انداري دستگاه XRF در سال 98 را از ديگر فعاليت‌هاي اين پرديس برشمرد و گفت: توسط اين دستگاه پژوهشگاه قادر است رسوبات ارسالی از ميادين و مناطق عملياتي را مورد شناسایی قرار دهد.

رئيس پرديس انرژي و محيط زيست پژوهشگاه ادامه داد: توسعه خدمات فناورانه در حوزه آناليز فرآورده‌هاي نفتي و گاز‌هاي خنك كننده، ارايه خدمات به صنايع غير نفتي همانند صنایع مس و سایر مراکز علمی از ديگر خدمات فناورانه اين پرديس در سال جديد به حساب مي‌آيد.

وي به ديگر فناوري‌هايي كه پژوهشگاه در حوزه انرژی فعاليت خود را توسعه خواهد بخشيد نيز اشاره كرد و گفت: فناوري‌هاي زمين- گرمايي از فعاليت‌هايي است كه پروژه مطالعاتي آن از سال گذشته آغاز شده است و درصدد هستيم تا در سال جديد اين فناوري را در حوزه نفت و در مناطق عملياتي مورد استفاده قرار دهيم تا در نهايت بتوانيم از انرژي‌هاي نهفته داخل زمين در زمينه انرژي بهره‌مند شويم.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب