امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 46261 تاریخ انتشار: سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۸:۲۷:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

مریم نخعی پور خبر داد؛

17 معبر حادثه خيز منطقه22 ایمن سازی شد

معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري منطقه22، بزرگراه ها و معابر اين منطقه را مرتب زير ذره بين قرار مي‌دهد و نقاط حادثه خيز را شناسايي مي کند. اکنون در همين زمينه 17نقطه حادثه‌خيز در منطقه 22 که در مدت بيش از که 2سال شناسايي شده بودند، ايمن سازي و مشکلات ترافيکي آنها برطرف شده است تا آرامش و ايمني را به رانندگان هديه کند. رصد مداوم معابر و خيابان هاي منطقه 22 کاهش تصادفات در اين منطقه را به دنبال داشته است
 17 معبر حادثه خيز منطقه22 ایمن سازی شد
به گزارش خبرایران از روابط عمومی منطقه22، مريم نخعي پور معاون حمل و نقل و ترافيک شهردار منطقه با اشاره به انجام تدابير ايمني و حمل و نقلي گسترده در سطح منطقه، گفت: از اوايل سال 1396 تاکنون 15نقطه به عنوان نقاط پرخطر و حادثه خيز منطقه شناسايي شده بود. عمليات هاي اجرايي براي ايمن سازي و اصلاح اين نقاط در دستور کار اين معاونت قرار گرفت. اکنون مشکلات و موانع حمل و نقلي و همچنين ترافيکي اين 15نقطه حادثه خيز از جمله ميدان ساحل، دوربرگردان مقابل استاديوم آزادي و سه‌راه زيبادشت برطرف شده است.» معاون حمل‌ونقل و ترافيک شهردار منطقه مي‌گويد: «بعد از شناسايي معابر حادثه خيز، اين نقاط صورت جلسه مي شود و عمليات ايمن‌سازي آنها در دستورکار قرار مي‌گيرد. يکي از عمده‌ترين نقاط حادثه‌خيز منطقه محور همداني، تقاطع پژوهش، محور همداني، محدوده بلوار کاج يا زينعلي بود که در اين نقاط دوربين کنترل سرعت نصب کرديم. همچنين در طول بزرگراه شهيد خرازي در محدوده شهرک شهيد باقري که از نقاط حادثه‌خيز محسوب مي‌شود. در اين محدوده براي کاهش تصادف‌ها رمپ و لوپ‌هايي، ايجاد و دوربين‌هاي کنترل سرعت نصب کرديم.» او به يکي ديگر از خيابان‌هاي حادثه‌خيز منطقه اشاره مي‌کند و مي‌گويد: «خيابان جدي اردبيلي هم از جمله نقاط حادثه‌خيز منطقه است که عمليات ايمن‌سازي آن انجام شده است. در مقاطع مختلف هرجا که تصادف خسارتي يا جرحي گزارش شود، نقطه حادثه‌خيز، رفع و حادثه‌ها در آن نقطه کم مي‌شود. ولي متأسفانه نقاط جديدي پيدا مي‌شود. يعني بايد دائم در طول مسيرهايمان از عوامل بازدارنده استفاده کنيم که راننده متوجه وخامت موضوع شود و رعايت کند. همچنين اگر آمار تصادفات محوري افزايش پيدا کند، پليس راهور منطقه به ما اعلام مي‌کند که اين محور تصادفاتش در فلان مقطع افزايش پيدا کرده و اکنون بايد رفع ايراد شود.»
 
معابر منطقه زير ذره بين نظارتي
 
معمولاً هر 3ماه يک بار نقاط حادثه خيز منطقه از طريق پليس راهور منطقه، شناسايي و به معاونت حمل و نقل و ترافيک منطقه اعلام مي شود. نخعي پور در اين باره مي گويد:  تاکنون نقاط جديدي از سوي پليس راهور معرفي نشده است. اما قطعاً امسال معاونت حمل و نقل محدوده هاي حادثه خيز جديد در منطقه را دوباره شناسايي مي کند و عمليات اصلاح اين نقاط هم با هدف کاهش تصادفات و حفظ جان رانندگان در دستور کار قرار خواهند گرفت. همچنين اگر پليس راهور نقطه حادثه‌خيز ديگري معرفي کند، مطالعات و بررسي آن در کوتاهترين زمان انجام مي شود و در صورت نياز به اصلاح هندسي، مجوز تأييديه‌هاي طرح هندسي را از مرکز دريافت خواهيم گرفت و اگر نياز به اجراي عمليات آرام‌سازي داشت، تأييديه آن هم از طريق منطقه، اعلام و ايمن سازي اين نقاط هم اجرا مي شود.  علاوه بر اصلاح و ايمن سازي 15 نقطه حادثه خيز شناسايي شده پليس راهور، براساس اطلاعات کارشناسانه و مهندسي اين معاونت، 2معبر ديگر به عنوان نقاط حادثه خيز شناسايي و دلايل بروز تصادف در اين معابر هم در حال رفع شدن است. نخعي پور در اين باره مي گويد: «تقاطع خيابان هاي جهاد شمالي و جنوبي با بزرگراه حکيم يکي ديگر از نقطه حادثه خيز منطقه محسوب مي شود که با توجه به اينکه جزو نقاط اعلامي از سوي پليس راهور نبود اما اين نقطه در بررسي هاي اين معاونت به عنوان يکي از نقاط حادثه خيز شناسايي شده و انجام عمليات هاي هندسي اين معبر در حال اجراست. به دليل شعاع ديد پايين رانندگان در بازوهاي شمالي و جنوبي بزرگراه شهيد حکيم با خيابان جهاد تصادفات متعددي اتفاق مي افتاد. براي پيشگيري از بروز اين تصادفات طرح هندسي آماده، تأييد و با برگزاري مناقصه اي در هفته آينده، پيمانکار اين طرح مشخص و عمليات اجرايي آن آغاز خواهد شد. همچنين بلوار شهيد خرازي قبل و بعد از خيابان کاشان هم به اصلاح هندسي نياز دارد که طرح هندسي اين نقطه هم تأييد و تا پايان سال عمليات اجرايي آن هم انجام مي شود.» به گفته معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري منطقه 22 بعد از اجراي ايمن سازي و اصلاحات هندسي در نقاط حادثه خيز منطقه، تصادفات اين بخش از پايتخت در مقايسه با سال گذشته کاهش چشمگيري داشته است. همچنين در زمينه بار ترافيکي هم با انجام اقدامات مؤثري مانند اضافه شدن تعداد پارکينگ ها در اطراف درياچه شهداي خليج فارس و ساماندهي آنها و تعامل بيشتر با پليس راهور در ضلع شرق درياچه و محدوه بام‌لند، کاهش بار ترافيکي در منطقه را در پي داشته است.
 
ميداني به شکل اشک
 
ميدان ساحل يکي از نقاط حادثه‌خيز منطقه بود. تصادفات به دليل مسير شمال به غرب و شمال به شرق يعني چپ‌گرد و راست‌گردي که در ميدان قرار داشت اتفاق مي افتاد. براي ايمن سازي اين مسير يکي از رويکردهاي ميدان در مسير شمال به شرق را مسدود و از طريق اصلاحات هندسي تغييراتي در اين مسير ايجاد شد. اکنون رانندگان براي حرکت در مسير شمال به شرق، در بازوي غربي دور مي زنند و به سمت سمت شرق ادامه مسير مي دهند و ديگر اين گردش در  دور ميدان اين اتفاق نمي‌افتد. زيرا شکل هندسي ميدان به حالت اشکي تغيير پيدا کرده و ايمن‌سازي شده است.  اکنون به يکي از نقاط کم‌حادثه و ايمن منطقه تبديل شده و پليس راهور هم به دليل کاهش چشمگير تصادفات در اين مسير از انجام اين عمليات اصلاحي ابراز رضايت کرده است.
 
خلاصي از سه راه «چه کنم »
 
 تقاطع خيابان هاي مظفر  و جرجاني يکي ديگر از نقاط تصادف خيز منطقه به شمار مي رفت. اين سه راه در بين اهالي و رانندگان به تقاطع «چه کنم» شهرت پيدا کرده بود. اين سه راه از نظر مهندسي و هندسي اصولي و استاندار نبود. به همين علت رانندگان در اين تقاطع براي ادامه مسيرشان سردرگم مي شدند که منجر به تصادف مي شد. اصلاح اين تقاطع براي پيشگيري از بروز تصادفات در دستور کار قرار گرفت و با گرفتن تأييديه از معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران در نيمه دوم سال گذشته مراحل اجراي اين طرح آغاز شد و اصلاح اين پروژه در نوروز به پايان رسيد. اکنون در همه مسير اين تقاطع از جمله حرکت شرق به غرب و غرب به شرق به طور مستقيم انجام مي شود و حتي رانندگان به راحتي و بدون بروز تصادف از دوربرگردان هاي غرب به غرب و شرق به شرق در تقاطع استفاده مي کنند. در واقع با اصلاح هندسي اين تقاطع و عمليات هاي ترافيکي صورت گرفته رانندگان از سردرگمي در اين تقاطع نجات پيدا کردند و تقاطع از وضعيت نابسامان خارج شده است. همچنين با همکاري معاونت عمران شهرداري قرار است در آينده خيابان مظفر جنوبي از طريق پل به خيابان مظفر شمالي که در بالادست منطقه واقع شده متصل شود. اين مسير ارتباطي از طريق نصب پل روگذر روي بزرگراه شهيد خرازي ايجاد خواهد شد. با اجراي اين عمليات تردد در خيابان مظفر که يکي از مسيرهاي پرترافيک منطقه است به شدت کاهش مي يابد و روان مي شود.
 
قدم به قدم تا کاهش تصادفات
 
معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري منطقه براي شناسايي نقاط حادثه خيز محور به محور با پليس مکاتبه مي کند و با گرفتن آمار اقدامات لازم براي ايمن سازي را مي سنجد و اجرا مي کند. براي مثال پليس، نقطه حادثه‌خيز منطقه را اعلام مي‌کند و اين معاونت براساس ضريب اهميت آماري اولويت يک تا 10 اين نقاط را مشخص مي کند و به برطرف کردن نقص مي‌پردازد. اما اين اقدامات مراحل و اقدامات متعددي دارد. براي مثال ‌آرام‌سازي، نصب و تکميل علائم راهنمايي و رانندگي مقدمات ايمن سازي است که با انجام آن در يک فاز چند ماهه، بازخورد علائم ايمني سنجيده مي شود و در صورت رضايت‌بخش نبودن و بالارفتن آمار تصادفات يا ثابت مانده همان عدد قبلي، عمليات آرام‌سازي آغاز مي شود. در آرام‌سازي 3 فاز وجود دارد. در فاز نخست علائم و تابلوها کامل مي شود. اگر بازخورد خوب نبود يا خنثي بود، فاز 2 اجرا مي‌شود و اگر باز هم نتيجه مطلوب نبود، فاز 3 تغييرات فيزيکي انجام مي‌شود.
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب