امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 46485 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۴:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

دو غول بزرگ در کفه ترازو؛

دست‌نیافتنی‌ترین فوتبالیست تاریخ با ترکیب رونالدو و مسی

پای راست رونالدو، پای چپ مسی؛ چگونه می‌توان از ترکیب خصوصیت‌های این دو ابرستاره فوتبال دنیا، کامل‌ترین فوتبالیست تاریخ را ساخت؟
دست‌نیافتنی‌ترین فوتبالیست تاریخ با ترکیب رونالدو و مسی

به گزارش خبرایران، حدود یک دهه است که این سوال، مهم‌ترین مساله دنیای فوتبال بوده: کریستیانو رونالدو یا لیونل مسی؟ هر دو ابرستاره هوادارانی متعصب دارند که سالها است برای گذاشتن تاج بهترین فوتبالیست تاریخ بر سر فوتبالیست محبوب‌شان با هم جدال می‌کنند. اما اگر بخواهیم بهترین خصوصیت‌های هر کدام از این دو را با هم ترکیب کرده و بهترین فوتبالیست تاریخ را بسازیم چه؟

پای راست – رونالدو

این یکی از معدود خصوصیاتی است که در مورد برنده‌اش هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد. چرا که از 725 گل رونالدو، 64 درصد گلها با پای راست به ثمر رسیده است.

پاری راستی پرقدرت و دقیق. کمتر فوتبالیست راست‌پایی در شوت زدن با این پا به اندازه رونالدو استعداد دارد و جیورجیو کیه‌لینی هم‌تیمی او در یوونتوس این را خوب می‌داند. کیه‌لینی اخیرا گفته بود:" چطور می‌شود جلوی کریستیانو دفاع کرد؟ به او هیچ فضایی ندهید و نگذارید با پای راست شوت بزند".

پای چپ – مسی

درست مثل رونالدو و پای راست، در پای چپ هم برنده بی چون و چرا لیونل مسی است. از 697 گل مسی، 83 درصد گلها با پای چپ به ثمر رسیده.

ابرستاره آرژانتینی توانی منحصربفرد برای ایجاد فضا و شوت زدن با پای چپش دارد، حتی زمانی که مدافعین دقیقا می‌دانند که قصد او چیست. دقت ضربه‌های پای چپ او هم بی‌نظیر است.

زلاتان ابراهیموویچ در این باره گفته بود:" لیونل مسی به پای راستش نیازی ندارد. او فقط از پای چپ استفاده می‌کند و با اینحال بهترین بازیکن دنیا است. تصور کنید اگر او از پای راستش هم استفاده می‌کرد، چه مشکل جدی‌ای می‌شد".

 

سرعت – رونالدو

رونالدو که این روزها 35ساله است شاید کمی از سرعتش را از دست داده باشد ولی هنوز هم وقتی پای صحبت در میان باشد او یکی از بهترین‌ها است. در روزهای اوج رونالدو، حتی دونده‌های دوی 100متر المپیک هم برای رسیدن به او کار سختی داشتند.

رونالدو حتی در دوران جوانی هم سرعتی در حد حرفه‌ای‌ترین فوتبالیست‌های آن زمان داشت. ریو فردیناند گفته بود در جریان یک بازی دوستانه پیش‌فصل بین یونایتد و اسپورتینگ لیسبون، رونالدو کاری کرده بود جان اوشی به کپسول اکسیژن نیاز پیدا کند. فردیناند گفته بود:" ما در سال 2003 با اسپورتینگ بازی کردیم. وقتی بین دو نیمه به رختکن رفتیم جان اوشی را آنقدر دوانده بود که نیاز به کپسول اکسیژن داشت. نشسته بود و نفس نفس می‌زد. می‌گفتیم باید به رونالدو نزدیکتر شوی ولی او حتی نمی‌توانست جواب‌مان را بدهد".

 

دریبل‌زنی – مسی

علت اینکه بخش عمده گلهای مسی با پای چپ به ثمر رسیده، توانایی خارق‌العاده او در دریبل‌زنی است. ابرستاره آرژانتینی طوری با توپ کار می‌کند که انگار به پایش چسبیده. او با تکنیک بی‌نظیرش، توپ را که انگار با چسب به  پایش چسبانده‌اند از مدافعین عبور داده، به پای چپش منتقل کرده و با شوتی دقیق وارد دروازه می‌کند.

سر الکس فرگوسن مثل بسیاری از مربی‌های دنیا شیفته دریبل‌زنی مسی است. فرگی در این باره گفته بود:" مسی بازیکن بی‌نظیری است. وقتی توپ را کنترل می‌کند انگار دمپایی پوشیده".

یواخیم لوو سرمربی آلمان هم در این باره گفته بود:" مسی می‌تواند هشت نه بازیکن را از پیش رو بردارد. گلهای او همیشه در حافظه ما باقی می‌ماند".

پابلو زابالاتا هم‌تیمی او در تیم ملی آرژانتین هم زمانی گفته بود توانایی مسی در دریبل‌زنی، موهبتی آسمان است.

 

قدرت شوت – رونالدو

درحالیکه مسی می‌تواند هر وقت اراده کند، توپ را به هر کجا که می‌خواهد بفرست، رونالدو گاهی برای موفقیت به قدرت شوتهایش تکیه می‌کند.

ابرستاره پرتغالی به لطف تمرینات طاقت‌فرسا، پای راستی بسیار قوی دارد و شوتهای او یکی از پرقدرت‌ترین شوتهای دنیا است. روی کرول، هم‌تیمی سابق رونالدو در یونایتد درباره قدرت شوتهای او گفته بود:" وقتی رونالدو در تمرینها شوت می‌زد، توپ سریعتر از شوت هر بازیکن دیگری که دیده‌ام حرکت می‌کردم. او با یک تکنیک خاص، با روی پا شوت می‌زد و توپش در هوا حرکتی عجیب و غریب داشت".

پاسکاری – مسی

رونالدو استاد جلو انداختن توپ و دویدن به سمت آن است ولی مسی دوست دارد با پاسهایی که هر خط دفاعی را می‌شکافد از خط دفاعی حریف عبور کند. پاسهای مسی دقت بی‌نظیری دارد و ستاره‌های اندکی مثل کوین دی‌بروین از این نظر قادر به نزدیک شدن به او هستند. مسی هر وقت تصمیم می‌گیرد یک‌تنه به خط دفاعی حریف نزند، گزینه بعدی مد نظرش دادن پاسهای بسیار دقیق است.

زیدان، سرمربی سابق رونالدو  زمانی گفته بود که مسی بهترین پاسهای دنیا را می‌دهد و هیچکس از این نظر به گرد پایش نمی‌رسد. زیدان گفته بود:" مسی اکثر وقتها بازی را برمی‌گرداند به خصوص وقت‌هایی که مشغول حمله است و به سمت دروازه حریف می‌رود. او هیچوقت توپ را به کنار یا به عقب پاس نمی‌دهد. او همیشه فقط یک فکر در ذهن دارد. حرکت به سمت دروازه حریف".

 

سرزنی – رونالدو

رونالدو به لطف قد بلندترش نسبت به مسی و ارتفاع خارق‌العاده پرش‌هایش در این مورد به وضوح برتر از مسی است. رونالدو در دوران فوتبالی‌اش 128 گل با ضربه سر به ثمر رسانده و پرش‌های او آنقدر بلند است که تنها بسکتبالیست‌های حرفه‌ای از این نظر قادر به برابری با او هستند. کافی است گل درخشان رونالدو به رم را به خاطر بیاورید.

 

به همین علت وینگرها همیشه توپ را بلندتر از حد معمول برای رونالدو ارسال می‌کنند تا مدافعین به آن دسترسی نداشته باشند. آرسن ونگر سرمربی سابق آرسنال زمانی گفته بود:" رونالدو در هوا از مسی بهتر است و نسبت به او ورزیدگی بیشتری هم دارد".

 

مغز فوتبالی – مسی

درحالیکه رونالدو در استفاده از بیرون سرش عالی است، مسی از درون سرش فوق‌العاده استفاده می‌کند.

 

مسی می‌تواند مثل یک شطرنج‌باز از نظر ذهنی بر حریفانش غلبه کند، چند حرکت را از  جلوتر پیش‌بینی کرده و برای خودش و هم‌تیمی‌هایش فرصت بیافریند. فابیو کاپلو زمانی گفته بود که مسی به دلیل قدرت ذهنی و تخیلش از رونالدو بهتر است. کاپلو گفته بود:" پدیده بودن یک چیز است و نابغه بودن یک چیز دیگر. تفاوت اینها خیلی زیاد است چون نابغه کارهایی می‌کند که هیچکس قادر به تصور آن هم نیست. رونالدو فوتبالیستی استثنایی است ولی مسی یک نابغه است".

 

انگیزه – رونالدو

در سراسر دنیا کمتر فوتبالیست و کمتر ورزشکاری پیدا می‌شود که به اندازه رونالدو انگیزه داشته باشد. از زمانی که به رونالدو گفته شده بود بیش از حد لاغر است او با چنان پشتکاری زحمت کشیده که حالا یکی از قوی‌ترین فوتبالیست‌های دنیا است. کارلو آنچلوتی زمانی گفته بود:" کریستیانو هیچوقت راضی نیست و همیشه برای بهتر شدن مبارزه می‌کند".اولین مربی رونالدو در اسپورتینگ لیسبون هم درباره او گفته بود:" چیزی که بیشتر از همه من را تحت تاثیر قرار می‌داد اراده و عزم کریستیانو بود. شخصیت قوی او خودش را نشان می‌داد. او بسیار شجاع بود و از نظر ذهنی هیچکس و هیچ چیزی نمی‌توانست بر او غلبه کند".

 

رهبری – مسی

رونالدو با انگیزه شخصی به دنبال بهتر شدن است و حتی می‌گوید تلاش شخصی او به تیمش هم کمک می‌کند. ولی مسی بدون شک نسبت به رونالدو بازیکنی تیمی‌تر است. او از سال 2003 که به بارسا پیوسته خود را بارسایی می‌داند و برای این تیم از هیچ تلاشی فروگذار نکرده.

 

یواخیم لوو در این باره گفته بود:" مسی یک بازیکن تیمی است. ا و در ده سال گذشته به ازای هر سی چهل پاس گلی که داده پنجاه گل زده".

پپ گواردیولا هم درباره مسی گفته بود:" مسی بدون شک بهترین است. او می‌داند چطور بازی کند، گل بزند و کاری کند بقیه بازیکنان تیم هم گلزنی کنند. او همیشه در خدمت تیم است".

 

فیزیک بدنی – رونالدو

همینطور که گفتیم عزم و اراده و انگیزه رونالدو باعث شده او در سالن بدنسازی هم کوششی مثال‌زدنی داشته باشد. هیچ فوتبالیستی در دنیا نمی‌تواند ادعا کند که فیزیک بدنی‌ای به خوبی رونالدو دارد. او در 35 سالگی بدنی دارد که فوتبالیست‌های جوانتر آرزویش را دارند.

هم‌تیمی او در یوونتوس، داگلاس کاستا گفته بود بدن بی‌نظیر رونالدو باعث شده بقیه بازیکنان یوونتوس هم به فکر بیفتند و چند کیلو وزن کم کنند. کاستا گفته بود:" ما رونالدو را بدون پیراهن زیاد می‌بینیم و از بدنش حیرت می‌کنیم. اینطور شد که ما هم انگیزه پیدا کردیم تا بدنی مثل او بسازیم. از وقتی او وارد باشگاه شده درصد چربی بدن بازیکنان یوونتوس کاهش پیدا کرده".

هنر – مسی

لیونل مسی آنچه از نظر قدرت و آمادگی بدنی کم دارد را با هنر دلنوازش در کار با توپ جبران می‌کند. استوپ‌ها، کنترل‌های نزدیک، دریبل‌ زدن‌ها، گول زدن‌ها و رویهم‌رفته هنر کار با توپ مسی در دنیای فوتبال بی‌مانند است.

آرسن ونگر زمانی گفته بود به خاطر همین هنر مثال‌زدنی است که مسی را به رونالدو ترجیح می‌داد. او گفته بود:" مسی از نظر هنر فوتبال بی‌نظیر است و نسبت به رونالدو خلاقیت بیشتری دارد. رونالدو بیشتر تمام‌کننده است، در هوا برتری دارد و ورزیده‌تر است ولی مسی بیشتر هنرمند است".

منبع: سان

ترجمه : آرش جلال منش

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب