امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 466 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۴:۱۷:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

ازسوی دانشمندان استراليايی صورت گرفت؛

ساخت کليه با استفاده از سلول هاي بنيادي

خبرایران : دانشمندان استراليايي موفق به ساخت اولين اندام پيچيده انساني از سلول هاي بنيادي شدند. اين موفقيت جديد مي تواند فرصت هاي جديدي را براي درمان مبتلايان به بيماري هاي مزمن کليه فراهم کند
ساخت کليه با استفاده از سلول هاي بنيادي

به گزارش خبرایران، محققان دانشگاه کويينزلند استراليا به موفقيت بزرگي در زمينه سلول هاي بنيادي دست يافته اند. بر اساس مقاله اي که در نشريه Nature به چاپ رسيده است، اين موفقيت جديد مي تواند فرصت هاي جديدي را براي درمان مبتلايان به بيماري هاي مزمن کليه فراهم کند.

مليسا ليتل از موسسه علوم زيستي مولکولي در دانشگاه کوئينزلند در اين باره گفت: محققان اين گروه تحقيقاتي نرم افزاري طراحي کردند که با استفاده از آن مي توان سلول هاي بنيادين را در ظروف آزمايشگاهي به يک کليه کوچک تبديل کرد.

وي افزود: اين پروژه نيم ميليارد دلار هزينه در بر دارد. همچنين سه اندام کبد، قلب و کليه اغلب توسط داروها آسيب مي بينند. اگر پيش از مصرف دارو دريابيم کدام داروها براي کليه سمي هستند، نيم ميليارد دلار در هزينه ها صرفه جويي کرده ايم.

دکتر ليتل ادامه داد: پيش از اين دانشمندان موفق به رشد اعصاب با استفاده از سلول هاي بنيادي شدند و به پيشرفت هايي در زمينه توليد سلول هاي قلب، سلول هاي خوني و اجزاي سازنده چشم و مغز دست يافتند. اما اين نخستين باري است که دانشمندان توانستند به توليد يک اندام پيچيده و کامل دست يابند.

به گفته وي آزمايشگاه هاي بسياري در سراسر جهان در تلاش اند تا ريه، کبد، لوزالمعده و بسياري از اندام هاي ديگر را با استفاده از سلول هاي بنيادي به وجود آورند.

در حالي که دانشمندان ممکن است روزي قادر به رشد کامل کليه ها با استفاده از سلول هاي بنيادي براي پيوند شوند، اما اين تنها روش درماني نيست. روش هاي ديگري از جمله رشد ارگان هاي کوچک (little organs) براي مقاصد تشخيصي و پيوند خوشه هاي کليه کوچک (clusters of mini kidneys)براي تقويت عملکرد کليه بيماران از راه هاي درماني بيماري هاي مزمن کليه است.

به گفته محققان کار اين گروه تحقيقاتي نقطه عطفي در يافتن درمان هاي اصلاح شده براي بيماري هاي مزمن کليه است و به افرادي که در اين شرايط هستند اطمينان مي دهد که مي توانند زندگي راحتي داشته باشند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب