امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4695 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دو میلیون و 563 هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد / زنان سرپرست به دلیل ناتوانایی اقتصادی از سلامت روانی واجتماعی خوبی برخوردار نیستند

آذر اسماعیلی مشاور امور زنان کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه سن زنان سرپرست خانوار کاهش یافته، افزود: سن طلاق به مرز 20 تا 24 رسیده است.
 دو میلیون و 563 هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد /  زنان سرپرست به دلیل ناتوانایی اقتصادی از سلامت روانی واجتماعی خوبی برخوردار نیستند

به گزارش خبرایران، «آذر اسماعیلی» شب گذشته(سه شنبه) در چهارمین نشست مشاورین وزرا و دستگاه های اجرایی با معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: حدود دو میلیون و 563 هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که بیش از یک میلیون آنها(40 درصد) تحت حمایت کمیته امداد هستند.

وی با بیان اینکه 49.94 درصد این زنان در شهر و 50.6 درصد در روستا زندگی می کنند، ادامه داد: 81 صد این زنان به علت فوت همسر، 13.28 درصد به علت طلاق و بقیه نیز به دلایلی از قبیل از کارافتادگی و معلولیت سرپرست خانواده، مهاجرت و یا مفقود شدن همسر تحت پوشش این نهاد درآمده اند.

اسماعیلی ادامه داد: رنج(میانگین) سنی 14 درصد زنان سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته امداد بین 21 تا 40 سال، 12.5درصد بین 41 تا 50، 17درصد بین 50 تا 60 است و 36 درصد نیز بیش از 71 سال است.

وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد زنان سرپرست خانوار بعد از 50 سالگی سرپرستی خانواده را عهده دار شدند، خاطر نشان کرد: این زنان بدون حق انتخاب در این شرایط بحرانی قرار گرفته اند و تحرک اجتماعی و اقتصادی آنها نسبت به مردان ضعیف تر است.

به گفته اسماعیلی، این زنان به دلیل ناتوانایی اقتصادی از سلامت روانی واجتماعی خوب نیز برخوردار نیستند، از این رو در چرخه فقر گرفتار شده اند.



** حاشیه نشینی و اسکان نا امن ناشی از ضعف اقتصادی



مشاور امور زنان کمیته امداد با بیان اینکه زنان سرپرست خانوار به دلیل ضعف اقتصادی مجبور به حاشیه نشینی و اسکان نا امن شده اند، خاطر نشان کرد: آسیب هایی که این زنان با آن روبرو هستند، در سه سطح خرد، میانه و کلان شناسایی شده است.

وی به مشکلات فردی، اجتماعی و عاطفی این زنان اشاره کرد و گفت: نگرش های نادرست اجتماع نسبت به سلامت رفتاری، سوءاستفاده از آنها توسط افراد فرصت طلب و عدم وجود وحدت بینشی برای رسیدگی به این افراد، از دیگر آسیب های پیش روی این زنان است.

اسماعیلی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار اعلام شده، حدود 357 هزار دختر بازمانده از ازدواج، بیش از 25 سال تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند که از این تعداد 60 درصد روستایی هستند.



** ازدواج مجدد زنان سرپرست، خانوار گامی بسوی توانمندسازی



مشاور امور زنان کمیته امداد با بیان اینکه بمنظور حمایت و ارائه خدمت به این زنان، پنج هدف راهبردی را در دستور کار خود قرار داده ایم، افزود: حفظ کرامت و شان انسانی، افزایش امید به زندگی، تقویت شاخص های بهداشت روان، توجه به مسایل معیشتی و امنیت و سلامت این افراد مورد توجه کمیته امداد است.

وی گفت: برای تقویت نهاد خانواده، احیای پدیده ازدواج مجدد را به عنوان یکی از ابعاد توانمندسازی در دستور کار داریم.

اسماعیلی با بیان اینکه 273 هزار و 716 خانواده زن سرپرست خانوار در مناطق محروم زندگی می کنند، تصریح کرد، 95 هزار و 232 خانوار فاقد حمام و 9 هزار و 644 خانوار نیز فاقد مسکن مقاوم هستند.

مشاور امور زنان کمیته امداد افزود: بمنظور رفاه حال زنان سرپرست خانوار، از مددکاران و مشاوران زن برای ارتباط با آنها بهره گرفته ایم تا در فضایی امن و آرام فرآیند خدمت رسانی انجام شود.
 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب