امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4706 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱:۲۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سیف در حاشیه جلسه هیأت دولت خبرداد؛

شناسایی ۳۰۰۰ میلیارد تومان از اموال بابک زنجانی/ 4.1 میلیارد دلار از منابع حاصل از صادرات نفت را بانک مرکزی خریداری کرده/ نوبت ثبت نام کنندگان وام ازدواج به هیچ وجه از بین نمی‌رود

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ۴.۱ میلیارد دلار از منابع حاصل از صادرات نفت را بانک مرکزی خریداری کرده است، گفت: سهم صندوق توسعه ملی پرداخت شده و برداشتی صورت نگرفته است.
شناسایی ۳۰۰۰ میلیارد تومان از اموال بابک زنجانی/ 4.1 میلیارد دلار از منابع حاصل از صادرات نفت را بانک مرکزی خریداری کرده/ نوبت ثبت نام کنندگان وام ازدواج به هیچ وجه از بین نمی‌رود
به گزارش خبرایران، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ظهر امروز(چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره بسته خروج از رکود، اظهارداشت: در این بسته برای نظام بانکی و همچنین بانک‌ها تکالیفی مشخص شده است؛ مقدمه اهداف پیش‌بینی شده رعایت انضباط و نظم در حرکت بانک‌هاست.

وی با تأکید بر اینکه زمانی می‌توانیم به اهداف خود برسیم که از منابع محدود استفاده بهینه انجام دهیم، اظهارداشت: در این بسته مشخص شده که با توجه به تورم، حداکثر حجم تسهیلاتی که می‌توان از سوی نظام بانکی چقدر است.عمده این تسهیلات با عنوان سرمایه در گردش به واحدهای صنعتی و تولیدی اختصاص می‌یابد. 

رئیس کل بانک مرکزی، خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری و واگذاری املاک و مستغلات اضافه و تلاش در جهت وصول مطالبات غیرجاری بانک‌ها را یکی از اهداف این بسته خواند و افزود: ما هدفگذاری کردیم که هر سال یک سوم موارد بنگاه‌داری بانکها باید واگذار شود.یکی از پیش‌نیازهای تحقق بسته مورد نظر، نظم و انضباط مالی در بنگاه‌های پول و سرمایه است و یکی دیگر از بحث‌های لازم که مبتنی بر اهداف اقتصاد مقاومتی نیز است، التزام‌بخشی به بازار غیرمتشکل پولی و مالی است. ما می‌خواهیم از سپرده‌های مردم امانتداری کنیم و اولین مسأله‌ای که مردم باید در زمان سپرده‌گذاری به آن دقت داشته باشند این است که آیا این مؤسسه تحت نظارت بانک مرکزی است یا خیر.

رئیس کل بانک مرکزی درباره برداشت از صندوق توسعه ملی از سوی دولت گفت: این رقم در صورت برداشت باید در بانک مرکزی به حساب صندوق توسعه ملی ثبت می‌شد که چنین اتفاقی در بانک مرکزی نیفتاده است و این مسأله به هیچ وجه صحت ندارد.

وی براساس مصوبه ستاد تدابیر ویژه 4.1 میلیارد دلار را از وزارت نفت خریداری کرده و حتی 26 درصد سهم صندوق توسعه ملی نیز واریز شده است. و ما علاقمندیم که مدعی این برداشت، دلایل خود را بیان کند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره پرونده بابک زنجانی نیز گفت: 2 میلیارد و 600 میلیون دلار از منابع وزارت نفت و شرکت‌های تابعه دراختیار بابک زنجانی قرار داشت.رقمی که تا به حال از اموال وی شناسایی شده 3 هزار میلیارد تومان است که قرار شد براساس کارشناسی‌ها به حساب وزارت نفت واریز شود و بقیه اموال نیز با بررسی‌ها احتمال دارد شناسایی شود.

رئیس کل بانک مرکزی در ارزیابی خود از بازار ارز تصریح کرد: بازار ارز در یک تعادل مناسب قرار دارد و در گزارشی که از یازده ماهه گذشته ارائه شده قیمت ارز 2.4 درصد کاهش یافته و دامنه نوسانات 76 درصد کم شده است. تأثیراتی که در بازار ارز وجود خواهد داشت تدریجی بوده و شوک در این بازار وجود نخواهد داشت.

سیف در پاسخ به سؤالی درباره افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی اظهار داشت: ما کاهش عمده‌ای در نرخ سود سپرده‌ها ایجاد نکردیم، در نظام بانکی ذی‌نفع‌هایی وجود دارند که باید بین آنها عدالت رعایت شود و سپرده‌گذار حق دارد که نظام بانکی قدرت خرید او را حفظ کند.

وی با بیان اینکه نرخ فعلی نرخی تعادلی است، اظهار داشت: ما براساس تصمیمات شورای پول و اعتبار درباره عقود مبادله‌ای نرخ سود را 22 درصد تعیین کرده‌ایم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به درخواست کشاورزان برای تعیین نرخ سود ویژه برای آنها اظهارداشت: بانک کشاورزی به دلیل آنکه پیش از این با نرخ 4 الی 5 درصد به کشاورزان تسهیلات می‌داده اکنون نیز این قشر، نرخ ویژه‌ای را در این زمینه طلب می‌کند که در حال بررسی آن هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که با شروع مجدد پرداخت وام ازدواج نوبت افرادی که یک سال از تاریخ ارز آنها گذشته به چه صورت می‌شود؟ تصریح کرد: به هیچ وجه حق کسانی که ثبت نام کرده‌اند از بین نمی‌رود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب