امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 47103 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲:۱۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

آی ناین و پاسخ به مشکلات کولرآبی

خبرایران: در روزهای گرم تابستان همه برای فرار از گرما به کولر پناه می‌برند.
آی ناین و پاسخ به مشکلات کولرآبی

به گزارش خبرایران به نقل از آی ناین، درصد بسیار زیادی از هموطنان در سراسر ایران به‌جز خطه شمال جهت سرمایش از کولرهای آبی استفاده می‌کنند که جالب است بدانید ازنظر مصرف انرژی و بهره‌وری بسیار عملکرد بهتری نسبت به کولرهای گازی و اسپلیت دارد.

نکته مهم: برق و انرژی الکتریکیسته از نظر قیمت در کشور عزیزمان ایران بسیار ارزان‌تر از اغلب کشورهای دنیاست. به همین خاطر بسیاری از افراد هنگام انتخاب محصول به مصرف انرژی آن دقت نمی‌کنند. کولرهای آبی از نظر مصرف برق، بسیار کم‌مصرف تر از انواع گازی و اسپلیت‌ها هستند.

این موضوع را در نظر داشته باشید که کولرآبی برای مناطق خشک و بیابانی انتخاب بسیار بهتری نسبت به کولرهای گازی است.

عملکرد کولرآبی و پمپ آن به چه صورت است؟

ساختار کولرآبی ساختار بسیار ساده‌ای است. عملکرد آن به این صورت است که آب توسط پمپ آب کولر به بالای کولر پمپاژ شده و از آنجا روی پوشال یا پد سلولوزی می‌ریزد. با روشن بودن فن کولر و عملکرد الکتروموتور آن (دینام کولر) هوای بیرون به داخل کشیده شده و از روی پوشال عبور می‌کند.

با عبور هوا از روی پوشال خیس، آب موجود روی آن تبخیر شده و چون فرآیند تبخیر آب یک فرآیند گرماگیر است، هوای عبوری از روی آن خنک می‌شود؛ و توسط فن به داخل کانال کولر پرتاب می‌شود.

پمپ آب کولر از چه نوع پمپی است؟

عملکرد این نوع پمپ از نوع سانتریفیوژی بوده و همانند سایر پمپ های سانتریفیوژی نباید بدون آب‌کار کند. به همین جهت باید دقت کرد فلوتر (شناور آب) آن به‌درستی عمل کند تا هیچ‌گاه سطح آب درون سینی کولر، پایین‌تر از ورودی پمپ آب کولر نیاید.

سوالات متداول در خصوص کولرآبی و پمپ آن:

چرا از وقتی کولرآبی را روشن کرده‌ام پمپ اصلی ساختمان دائما روشن و خاموش می‌شود؟

این امر کاملا طبیعی است چرا که همواره کولرآبی در حال استفاده از آب بوده (حتی همان مقدار کمی که از خروجی شناور مورداستفاده قرار می‌گیرد.) و همین امر عامل جریان داشتن آب درون لوله ساختمان و یا کاهش فشار آن است.

جهت رفع این مشکل تنها راهکار، استفاده از ست کنترل یا اتومات پمپ آبی است که بتوان حساسیت آن را تنظیم کرد و یا منبع مصرف آب کولر مجزا باشد.

از وقتی پمپ آب ساختمان را عوض کرده‌ام شناور آب کولر، آب را رد می‌کند و به همین خاطر آب سرریز می‌کند. دلیل آن چیست؟

تمامی شناورها دارای یک حداکثر فشار هستند که اگر فشار آب درون لوله از آن بیشتر باشد، دچار نشتی می‌شوند و عملکرد صحیح خود را از دست می‌دهند. احتمالا پمپ آب شما بسیار قوی بوده و فشار قبل از شناور بالاتر از مقدار استاندارد آن است. باید از یک شیر فشارشکن پیش از ورودی آب به کولر استفاده کنید.

چرا پمپ آب کولر دائما می‌سوزد؟

دقت کنید پمپ خشک کار نکند و همواره آب درون سینی کولر باشد. باید پمپ آب هر از چند گاهی روغن‌کاری شود و همچنین آب کثیف و دارای رسوب نیز وارد آن نشود. به‌طورکلی پمپ آب کولر هرچند سال یکبار باید تعویض شود و معمولا قیمت بالایی ندارد.

نباید آب به قسمت بالایی پمپ آب برسد به همین دلیل یک خروجی اضطراری در کف سینی تعبیه‌ شده است که اگر سطح آب از مقدار تعیین‌ شده بالا آمد (نشان‌دهنده خراب بودن فلوتر یا شناور) از آن سرریز کند. مراقب باشید که آن خروجی مسدود نشده باشد. (علاوه بر امکان سوختگی پمپ این مورد خطر برق‌گرفتگی و اتصالی را نیز خواهد داشت که بسیار خطرناک است)

کولر من خوب خنک نمی‌کند. آیا اشکال از پمپ آب آن است؟

از عدم خشک کار کردن پمپ آب کولر و هر سه خروجی پمپ آب اطمینان حاصل کنید. هنگام کار کردن پمپ آب باید هر سه تیوب آن، خروجی آب داشته باشند. دقت کنید که آب به‌درستی روی پوشال‌ها پخش‌شده و تمام آن را خیس کند.

توصیه می‌شود هرسال یا حداکثر یک سال درمیان پوشال‌ها تعویض گردد تا پوشال‌ها در اثر رسوب به یکدیگر نچسبیده باشند و هوا به‌خوبی از درون آن جریان یابد.

از سفت بودن تسمه متصل به دینام اطمینان حاصل کنید. اگر تسمه شل باشد باعث هرز چرخیدن دینام شده و دور فن آن کاهش می‌یابد.

خروجی‌های کولر را برای اتاق‌هایی که از آن استفاده نمی‌کنید، ببندید. بلبرینگ‌های فن آن را به شکل دوره‌ای روغن‌کاری کنید.

می‌توانید تمامی محصولات عرضه‌شده توسط مجموعه آی ناین را در آدرس زیر مشاهده کنید:

آدرس سایت: www.i-۹.ir

تلفن تماس جهت مشاوره فنی: ۴۵۵۳۷-۰۲۱

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب