امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 478 تاریخ انتشار: جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱:۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران؛

دولت سهم خود را در توسعه مترو پرداخت کند

خبرایران : رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران گفت: طبق قانون، 50 درصد اعتبار را دولت باید تامین کند و امیدواریم با تعاملات صورت گرفته در سال 93، دولت سهم خود را در توسعه مترو پرداخت کند.
دولت سهم خود را در توسعه مترو پرداخت کند

به گزارش خبرایران به نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو) اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در بازدید خود از بخش شمالی خط 3 مترو حدفاصل میدان قائم (ازگل) تا مصلی تهران در جریان مراحل حفاری و ساخت پروژه تونل 17 کیلومتری این بخش از مترو قرار گرفتند و سطح کارهای انجام شده در این بخش را با وجود مسایل و کمبودهای بودجه ای و اعتباری قابل ارزش و تقدیر توصیف کردند.

در این بازدید 3 ساعته احمد دنیامالی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل، ابوالفضل قناعتی و محسن سرخو از اعضای این کمیسیون به همراه هابیل درویش، مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه حضور داشتند.

احمد دنیامالی، رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در این بازدید گفت: یکی از اولویت‌های جدی شورای چهارم، توسعه حمل و نقل عمومی به خصوص مترو برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک است و امیدواریم با کمک شهرداری تهران به شرکت مترو، در پنج سال آینده شاهد یک تحول اساسی در مترو باشیم و مترو بتواند اقدامات خود در بخش توسعه را به خوبی اجرایی کند. در بخش تجهیزات در حال حاضر 1100 واگن در حال بهره‌برداری است که امیدواریم در برنامه پنج ساله، این تعداد را به 2000 واگن برسانیم.

دنیامالی با اشاره به بازدید از نیمه شمالی خط 3 مترو، افزود: از 37 کیلومتر خط 3 که عنقریب 20 کیلومتر آن به بهره برداری خواهد رسید 17 کیلومتر در بخش شمالی در حال ساخت است و تلاش می‌کنیم در این امر تسریع شود و این خط زودتر به بهره‌برداری برسد. خط 3 متروی تهران خط ارزشمندی است که ایستگاه‌های مهم زیادی از جمله راه‌آهن در آن قرار دارند.

وی افزود: در متمم بودجه سال 92 تلاش کردیم که حدود 350 میلیارد تومان در آخر سال به شرکت مترو تخصیص دهیم. برآوردی که شرکت مترو برای سال 93 دارد، حدود 2000 میلیارد تومان است که بخشی از آن از منابع شهرداری است و بخشی از طریق فاینانس باید تامین شود و امیدواریم کمک‌های دولت هم در این بخش موثر باشد. هدف اعضای شورا این است که چه فاینانس تامین شود و چه تامین نشود، کار مترو پیش برود.

وی در مورد سهم دولت در قبال توسعه خطوط مترو نیز گفت: طبق قانون، 50 درصد اعتبار را دولت باید تامین کند و امیدواریم با تعاملات صورت گرفته در سال 93، دولت سهم خود را در توسعه مترو پرداخت کند. این نوید این را به مردم تهران می‌دهیم که نگاه برنامه‌ای و بودجه‌ای شورای شهرچهارم، نگاه توسعه مترو و سایر وسایل حمل و نقل عمومی است.

 محسن سرخو، عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران نیز با تاکید بر اولویت شورای چهارم در توسعه حمل و نقل عمومی، گفت: خوشبختانه شهرداری نیز این اولویت را پذیرفته و در همین راستا در سال‌های 95-93 امیدواریم خطوط 3، 6 و 7 مترو به طور کامل به بهره‌برداری برسد و در دو سال پایانی برنامه پنج ساله دوم؛ یعنی سال‌های 94 و 95، بخش‌های عمده خطوط 8 و 9 و قسمت‌هایی از خطوط اکسپرس (سریع‌السیر) که ارتباط تهران با شهرهای اطراف را برقرار می‌کند، انجام شود.

وی افزود: اگر 13 خطی که به طور کامل در شهر تهران طراحی شده، کامل شود می‌توانیم بگوییم شبکه متروی تهران به طور کامل این شهر را پوشش می‌دهد.

 قناعتی، عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران هم در این بازدید با اشاره به مطالبات مترو از دولت، گفت: امروز چیزی که شهروندان در شهر تهران از آن آزار می‌بینند، آلودگی هوا است و باید مسوولین کشور به خصوص دولتی‌ها کمک کنند تا این معضل رفع شود.تمام تلاش اعضای شورا این است که از ظرفیت‌های اعتباری شهر تهران استفاده کرده و این مشکل را حل کنند. لذا برای تسریع این روند، از دولت تقاضا داریم به تعهدات قبلی و آینده خود عمل کند.

 در این بازدید هابیل درویش، مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو)با تقدیر از توجه و نگاه مثبت و همزمان شورای اسلامی شهر تهران به خصوص اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا و نیز شهرداری و دولت به توسعه مترو تهران تاکید کرد که تنها مشکل موجود اعتبارات است و امیدواریم با فضای مثبت موجود و حمایت مسئولان و با تامین اعتبارات بتوانیم توسعه مترو تهران را با سرعت پیش ببریم.

وی در خصوص وضعیت فعلی نیمه شمالی خط 3 متروی تهران اظهار داشت: هم اکنون در این بخش از مترو با دوشیفت کار ساخت تونل و ایستگاهها در حال انجام است و امیدواریم حاصل بازدید امروز اعضای محترم کمیسیون حمل و نقل شورای شهر که در فصل پیش‌بینی بودجه هستند برای این بخش از مترو اثرگذار باشد و اعتبارات پیش‌بینی شده ما تأمین شود.

درویش تاکید کرد: اگر اعتبارات تامین شود، تا قبل از پایان سال 93، می‌توانیم 17 کیلومتر نیمه شمالی خط 3 مترو را به اتمام برسانیم. هر چند در حال حاضر اولویت ما نیمه شمالی خط 3 است اما همزمان در خطوط 6 و7 نیز فعالیتها در حال انجام است ضمن اینکه مشغول ساخت متروی حرم امام (ره) تا شهر پرند هم هستیم.

به گفته مدیرعامل مترو تهران خط 3 مترو با ارزش ترین و مهم ترین خط شبکه مترو است که با قابلیت جابجایی مسافر به اندازه دو خط جنوبی‌ترین نقطه تهران را به شمالی‌ترین نقطه آن متصل می‌کند.

مدیرعامل شرکت متروی تهران درباره پروژه مترو تهران پرند نیز بیان داشت: در پروژه پرند، 10 کیلومتر تونل و 19 دهنه پل بزرگ احداث شده و 16 کیلومتر نیز ریل‌گذاری انجام شده است؛ اما اعتبارات باقی مانده مورد نیاز هنوز تامین نشده است و قول‌هایی داده‌اند که از طریق فاینانس و سهم پرداختی دولت، اعتبار مورد نیاز تامین شود که انشاءالله در صورت تامین اعتبار، بتوانیم شاهد بهره‌برداری این پروژه به طول 52 کیلومتر باشیم.

درویش درباره مطالبات پرداخت نشده مترو از سوی دولت، گفت: برابر قانون، هزینه ساخت مترو 50 درصد به عهده شهرداری و 50 درصد برعهده دولت است که دولت‌های گذشته متاسفانه این اعتبار را هیچ‌گاه به طور کامل پرداخت نکرده‌اند؛ اما امیدواریم دولت جدید و همه اعضای شورای شهر تهران اعتبار لازم برای مترو را تامین کنند. شرکت مترو یک برنامه سه ساله ارائه کرده است که اگر اعتبار لازم در اختیار شرکت قرار گیرد، می‌توانیم تا سال 95، خطوط  در حال ساخت را تکمیل کنیم و پرونده مترو را با حدود 90 کیلومتر در فاز اول ببندیم.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب