امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4780 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

روز صنعت و معدن در آینه خدمات بانک توسعه صادرات ایران

صنعتگران و متولیان امر صنعت امسال روز دهم تیرماه یعنی روز صنعت و معدن را در شرایطی برگزار می‌کنند که در ابلاغیه سیاستهای اقتصاد مقاومتی بیشترین تکالیف متوجه نظام بانکی و وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت است.
روز صنعت و معدن در آینه خدمات بانک توسعه صادرات ایران

به گزارش خبرایران به نقل از روابط عمومي بانک توسعه صادرات ايران، بررسي ها نشان مي دهد ايران، با در اختيار داشتن منابع و ذخاير سوختی و هم‌چنين ديگر مواد معدنی مورد نياز صنايع مختلف، از جمله كشورهاي غني دنياست و سهم وزارتخانه صنعت معدن وتجارت نيز 37 درصد توليد ناخالص ملي است.

در اين ميان نقش بي بديل بانك ها به ويژه بانك توسعه صادرات در تامين مالي طرح ها و همچنين مساعدت به سرمايه در گردش پروژه‌هاي بخش صنعت ومعدن ، موجبات رشد پروژه ها و احداث كارخانه هاي مرتبط را فراهم آورده است.

همزمان با فرارسيدن روز صنعت و معدن ، فعاليت هاي اين بانك تخصصي حوزه صادرات به عنوان اگزيم بانك ايران در ارائه خدمات به اين بخش از نظر مي‌گذرد :

 

نقش بانك توسعه صادرات در عرصه تامين مالي محصولات صنعتي و معدني

 

بانك توسعه صادرات نيز در اين ميان سهم قابل توجهي از تامين مالي صادرات محصولات صنعتي و معدني را به خود اختصاص داده است به طوريكه به اين بخش تنها در سال گذشته ، 12 هزار و 340 ميليارد ريال تسهيلات پرداخت گرديده است كه 2 هزار و 989 ميليارد ريال آن به طرح ها اختصاص يافت و 9 هزار 351 ميليارد ريال آن به سرمايه در گردش تعلق دارد.

در سال 92 مانده تسهيلات اعطايي بانك توسعه صادرات به بخش صنعت و معدن 18 هزار و 647 ميليارد ريال است كه 6 هزار و 723 ميليارد ريال به طرح و 11 هزار و 924 ميليارد ريال آن به سرمايه در گردش اختصاص يافته است.

مهمترين پروژه هاي تامين مالي شده طي دوسال اخير در اين حوزه از سوي بانك توسعه صادرات در صنايعي چون توليد كاشي، احداث كارخانه كك ، تجهيزات پزشكي ، احداث واحد توليد ميلگرد و ساير مقاطع، توليد شيشه هاي دارويي ، شمش فولادي و توسعه سيمان و مواردي از اين قبيل بوده اند.

 

نقش بانك توسعه صادرات در عرصه تامين مالي صنعت پتروشيمي

 

سهم صنايع پتروشيمی ايران در بازار جهانی از 1.1 درصد در سال 1384 به 4/2 درصد در پايان سال 1391 رسيده است و بر اين اساس سهم صنايع پتروشيمی ايران در بازار جهانی 118 درصد رشد داشته است.

هم‌اکنون محصولات پتروشيمی ايران به 60 کشور مختلف صادر می‌شوند؛ به گونه‌ای که شبه قاره هند 13 درصد، آسيای جنوب شرقی 23 درصد، چين 22 درصد، خاور دور 18 درصد، کشورهای اروپايی 5 درصد و خاورميانه 19 درصد از سهم صادرات ايران را به خود اختصاص داده‌اند.

نگاه بانك توسعه صادرات بعنوان تنها بانك تخصصي حامي صادرات در كشور به صنايع پتروشيمي با توجه به ارزآوري مستقيم آن و توليد بيش از نياز داخلي به منظور صادرات اين محصولات، متفاوت است چرا كه مزيت هاي نسبي و رقابتي خاص اين صنايع مي تواند سهم خوبي را در اين حوزه از آن كشور كند.

در حال حاضر 17 درصد گاز دنيا در اختيار ايران است و پتانسيل تامين حداقل يك سوم نياز پتروشيمي جهان را داراست. بانك توسعه صادرات با درك صحيحي از اين واقعيات كه مزيت هايي چون خوراك ارزان،موقعيت خاص جغرافيايي كشور ، نيروي انساني متخصص و دانش فني آن را دوچندان مي سازد، با جذب مشتريان اين بخش از صنايع كشور در جهت توسعه اين صنعت عظيم و رو به رشد گام بر مي دارد.

از آنجايي كه صنايع پتروشيمي داراي ارزش افزوده بالايي در بخش هاي سرمايه و اشتغال هستند، بانك توسعه صادرات با اهتمام به تامين مالي اين پروژه ها ضمن توجه به صنايع بالادستي اين صنعت به صنايع پايين دستي نيز توجه ويژه اي دارد.

بررسي ها نشان مي دهد از مجموع پروژه هاي تامين مالي شده توسط بانك توسعه صادرات 20 درصد توسعه اي و 80 درصد ايجادي هستند.

بانك توسعه صادرات درارائه تسهيلات به صنايع پتروشيمي بالغ بر 75 درصد سرمايه طرحهاي مصوب را تامين مالي مي كند.

پتروشيمي كرمانشاه ، پتروشيمي گچساران ، پتروشيمي كردستان ، پتروشيمي بوشهر ، پتروشيمي اردبيل ، پتروشيمي سلمان فارسي از جمله مهمترين پروژه هاي تامين مالي شده در حوزه اين صنعت توسط بانك توسعه صادرات است.

تنوع محصولات پتروشيمی می‌تواند حلقه‌های مفقوده صنايع بيشماری را تکميل کند و بدون شک توسعه صنايع وابسته اين صنعت نيز در تامين کالاهای مصرفی و رفع نيازهای صنايع داخلی کشورمان نقش بسزايی ايفا می‌کنند.

خواص خوب و منحصر به فرد فرآورده هاي پتروشيمي در صنايع دارويي ، خودروسازي ، پزشكي ، مهندسي ، لوازم خانگي و تجهيزات هواپيمايي و توانمندي متخصصان ايراني در به ظهور رساني قابليت متعدد اين صنعت مجموعه همكاران بانك توسعه صادرات را براي مساعدت به صادركنندگان به منظور كسب جايگاه مناسب در عرصه پتروشيمي جهان، تشويق مي كند.

 

سخن آخر

 

يكي از محورهاي برنامه عملياتي بانك توسعه صادرات در سال 93 مساعدت و كمك به شركت هاي دانش بنيان عرصه صنعت است كه بي ترديد مجموعه صنايع از آن بي بهره نخواهند ماند.

به عقيده كارشناسان خروج از ديدگاه سنتي و داشتن نگاهي علمي به مهم‌ترين موتور محركه اقتصاد يعني بخش صنعت و معدن زمينه هاي افزايش توليدناخالص ملي ، درآمد و اشتغال پايدار را فراهم خواهد ساخت.

بانك توسعه صادرات با تكيه بر سياست هاي اقتصاد مقاومتي و بر پايه برنامه پنجساله خود بر آن است تا با تقويت حمايت هاي خود از توليدات دانش بنيان به ارتقاي پشتيباني هاي خود در بخش هاي داراي پتانسيل صادراتي حوزه صنعت و معدن بپردازد.

مجموعه همكاران بانك توسعه صادرات بر اين باورند، مساعدت و تامين سرمايه درگردش پروژه هاي زيرساختي مرتبط با صنعت و معدن ، شعار هميشگي بانك توسعه صادرات يعني كمك به صادرات غير نفتي را متبلور مي‌سازد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب