امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 479 تاریخ انتشار: جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱:۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در کنگره علوم اعصاب مطرح شد؛

خشونت والدین موجب اختلال در یادگیری زبان و رفتار کودکان می‌شود

خبرایران : یک روانشناس بالینی گفت: رفتار همراه با خشونت والدین و همچنین خشونتهای اجتماعی موجب اختلال در یادگیری زبان مادری در کودکان می‌شود.
خشونت والدین موجب اختلال در یادگیری زبان و رفتار کودکان می‌شود

به گزارش خبرایران به نقل از روابط عمومی دومین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی، رضا نیلی پور گفت: هنگامی که کودک در حال رشد دارای مشکلات یادگیری زبان مادری باشد به اختلالات رفتاری نیز دچار می شود.

نیلی پور به علل دیگر اختلال یادگیری زبان در کودکان اشاره کرد و گفت: علل مادرزادی، ژنتیکی و حتی آموزشی در محیط مدرسه نیز ممکن است کودک را در یادگیری زبان مادری و متعاقب آن در نحوه رفتار و شناخت دچار اختلال کند.

وی با بیان اینکه زبان، منشا شناخت فردی و اجتماعی و ارتباط مناسب با محیط است به والدین تأکید کرد که با کودکان خود با مهربانی رفتار کنند و در صورت مشکل ارتباطی و زبانی برای توانبخشی و درمان مناسبت کودکان اقدام کنند.

این متخصص عصب شناسی زبان همچنین گفت: کودکان اوتیسم، عقب مانده ذهنی، نارسا خوان (در خواندن و نوشتن دچار مشکل است) و فلج مغزی هم از جمله کودکان دارای اختلال زبان و رفتار هستند که منشا این اختلال در آنها مغزی است.

استاد گروه گفتار درمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی همچنین به گروهی از بزرگسالان نیز اشاره کرد که آنها نیز تحت شرایطی دچار مشکل زبانی – ارتباطی با منشاء مغزی می‌شوند.

نیلی پور افزود: مبتلایان به سکته مغزی، پارکینسون، آلزایمر، اسکیزوفرنی، بیماران تومور مغزی و کسانی که ضربه مغزی مبتلا می شوند هم دچار مشکل شناخت، برقراری ارتباط و همچنین مشکل زبانی هستند که به توانبخشی و ارزیابی های زبانی نیاز دارند.

هوشنگ صابری، جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات نیز در این کنگره آسیبهای نخاعی ناشی از شکستگی ستون فقرات را از علل مهم ناتوانی افراد 30 تا 50 ساله کشور عنوان کرد.

وی افزود: این آسیبها ناشی از عواملی همچون سقوط از بلندی یا تصادف با وسیله نقلیه است.

صابری افزود:‌ گاهی افرادی می‌خواهند که به آسیب دیدگان تصادفات یا حوادثی دیگر کمک کنند اما متأسفانه به علت ناآگاهی از چگونگی کمک به فرد آسیب دیده وی را دچار آسیب نخاعی می کنند.

وی افزود: به عنوان نمونه اگر به فردی که دچار سانحه تصادف شده و در خودرو محبوس شده است بخواهیم کمک کنیم باید خودمان از کمک های اولیه آگاهی داشته باشیم چون ممکن است اگر آگاهی کافی نداشته باشیم به هنگام بیرون بردن فرد از خودرو وی را دچار آسیب نخاعی و در نهایت فلج کنیم.

صابری با بیان اینکه آسیبهای سلسله اعصاب مرکزی و محیطی از معضلات بزرگ بشری  به شمار می آید گفت:‌ صدمات فیزیکی، صدمات عروقی و تومورهای مغزی و نخاعی از جمله این علل محسوب می‌شود که معلولیتها و ناتوانی‌هایی را نیز برای بشر به همراه می آورد.

 صابری افزود:‌ هر چند اقدامات درمانی برای بیمارانی که دچار آسیبهای سلسله اعصاب مرکزی شده اند انجام می شود اما گاهی همین درمان ها نیز عوارضی را نشان می دهند که ممکن است بیمار را به سمت ناتوانی سوق دهد که در این راستا فلج شدن، اختلالات بینایی و شنوایی ازجمله این عوارض است.

وی افزود: به عنوان مثال کسی که دچار سکته مغزی شده باشد به رغم تمام درمان هایی که انجام می دهد ممکن است دچار نوعی ناتوانی شود و به کمک دیگران برای گذران زندگی اش نیاز داشته باشد.

وی گفت‌: پژوهشگران دنیای پزشکی از جمله پژوهشگران کشورمان به دنبال حل این معضل هستند و تلاش می کنند که با ترمیم بافت های عصبی، میزان استقلال این قبیل بیماران افزایش یابد و وابستگی به کمک دیگران در آنها کمتر شود.

وی افزود: هر چند ممکن است ترمیم بافتهای عصبی، بیمار را به حالت اولیه زمان قبل ازبیماری یا آسیب برنگرداند اما حداقل کاری که این گونه ترمیم ها انجام می دهد این است که میزان استقلال بیمار از دیگران را افزایش می دهد.

وی گفت‌: به عنوان مثال اگر بیمار سکته مغزی به چند نفر برای گذران امور عادی زندگی اش نیاز دارد با ترمیم بافت های عصبی او می توان این امید را داشت که میزان وابستگی اش به دیگران کمتر شود.

مطالعه پ‍ژوهشگران ایرانی روی مکانیزم مغز مبتلا به اعتیاد

عباس حق پرست، دانشیار فیزیولو‍ژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز این کنگره گفت‌: پ‍ژوهشگران این دانشگاه در حال مطالعه بر روی مکانیزم عملکرد مغز مبتلا به اعتیاد مصرف مواد مخدر و محرک صنعتی هستند.

وی با بیان اینکه آنچه که درد ندارد ممکن است اعتیاد آور باشد، گفت: آنچه که درد ندارد اما انجام آن پاداش و لذتی برای فرد به همراه می آورد ممکن است بر اثر تکرار به اعتیاد تبدیل شود.

وی با بیان اینکه در علم فیزیولوژی هر آنچه که پاداش به همراه دارد را نمی توان غیر مفید دانست تأکید کرد‌: برخی پاداش ها و لذت ها برای فرد اتفاقاً ضروری است که در این ارتباط  غذا خوردن و آشامیدن از جمله مواردی است که در فرد هم ایجاد لذت می کند و هم اینکه باید آن را تکرار کند چون حیات انسان به این لذتها وابسته است .

دبیر اجرایی کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی افزود: اعتیاد به سوء مصرف مواد هم  همچون خوردن و خوابیدن احساس لذتی در فرد ایجاد می‌کند که برروی سیستم مغز تأثیر می گذارد و باعث می شود که فرد به یک ماده اعتیاد پیدا کند.

این فیزیولوژیست افزود:‌ هر چند اعتیاد سوء مصرف مواد، پاداش و لذتی را در فرد ایجاد می کند اما نه تنها برای سیستم مغز مفید نیست بلکه اثرات تخریبی برای مغز دارد.

حق پرست با بیان اینکه اعتیاد به سوء مصرف مواد یک پاداش غیر طبیعی است که به مغز می رسد اظهار داشت:‌ دانشمندان از جمله پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به دنبال حل این موضوع هستند که روشی را بیابند تا مغز، پاداش های غیر طبیعی که به مغز می رسد را نپذیرد و پاداش های طبیعی از جمله خوردن و آشامیدن را قبول کند.

وی افزود:‌ در صورتی که این مسئله حل شود می توان به فرد معتاد داروی متناسب با عملکرد مغزش تجویز کرد و او را از رنج اعتیاد به مواد مخدر یا محرک صنعتی نجات داد.

دومین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی از 27 تا 29 آذر در مرکز بین المللی همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب