امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 48356 تاریخ انتشار: دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

پرویز فتاح درنشست خبری اعلام کرد؛

املاک بنیاد مستضعفان نباید در اختیار شخصیت‌ها و نهادها باشد/ مالیات مستضعفان حدود 1000 میلیارد تومان است/ هیچ بدهی مالیاتی نداریم/ در بانک‌ها، شان محرومان رعایت نمی‌شود/ ورود بنیاد مستضعفان به پروژه‌های نفتی / هیچ عملکرد ما مبهم و پنهان نیست

خبرایران : رییس بنیاد با بیان اینکه 47 هزار نفر به صورت مستقیم از بنیاد مستضعفان حقوق دریافت می‌کنند و 200 هزار نفر با مجموعه بنیاد همکاری دارند گفت: تمام سود حاصله از فعالیت بنیاد را به سمت حمایت از مردم به ویژه محرومان می‌بریم و حتی عوارض دریافتی از آزادراه تهران – شمال را هم برای حمایت از محرومان خرج می‌کنیم.
املاک بنیاد مستضعفان نباید در اختیار شخصیت‌ها و نهادها باشد/ مالیات مستضعفان حدود 1000 میلیارد تومان است/ هیچ بدهی مالیاتی نداریم/ در بانک‌ها، شان محرومان رعایت نمی‌شود/ ورود بنیاد مستضعفان به پروژه‌های نفتی / هیچ عملکرد ما مبهم و پنهان نیست

به گزارش خبرایران، پرویز فتاح رییس بنیاد مستضعفان درنشست خبری امروز دوشنبه 6 تیرماه 1399 با اصحاب رسانه با بیان اینکه در یک سال گذشته که وارد بنیاد مستضعفان شده‌ام، گزارش عملکردی را به مردم اعلام می‌کنم و در یک سال گذشته تغییراتی در این نهاد داشتیم و معمولا برنامه و بودجه و آ‌مار آفتی دارد که دلیل این تغییرات محسوب می‌شود.

رییس بنیاد مستضعفان با اشاره به درآمد این بنیاد در یک سال گذشته گفت: در یک سال گذشته رشد 34 درصدی نسبت به سال 97 داشتیم و درآمد کل بنیاد به 36 هزار میلیارد تومان رسید. سود عملیات ناخالص قبل از کسر مالیات 7 هزار میلیارد تومان بود.

فتاح با اشاره به مالیات بنیاد مستضعفان گفت: مالیات مستضعفان حدود هزار میلیارد تومان است که 60 درصد آن سهم بنیاد و 40 درصد آ‌ن سهم مردم است و هیچ بدهی مالیاتی نداریم،‌ اظهارنامه در اختیار است و آن را تسویه می‌کنیم در هیچ جای بنیاد مستضعفان معافیت مالیاتی نداریم و امسال هم مالیات را پرداخت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت‌های خارجی از پروژه‌های نفتی رفتند، گفت: درخواست خود را برای ورود به پروژه‌های نفتی به وزارت نفت ارائه دادیم و آنها هم استقبال کردند و بر روی سکوی سحر 1 و 2 هم رفته‌ایم و حفاری و تعمیر چاه‌های نفتی را انجام می‌دهیم، در حالی که این اقدامات را قبلا خارجی‌ها انجام می‌د‌ادند و امروز صد در صد تعمیر دکل‌های نفتی توسط متخصصان داخلی انجام می‌‌شود.

رییس بنیاد مستضعفان ادامه داد : در حال حاضر ارزش دو کل سحر 1 و 2، 400 میلیون دلار است و این دکل‌ها بنیادی هستند و اخیرا وارد خط لوله 900 کیلومتری انتقال نفت از کوره به جاسک ورود کرده‌ایم و 165 کیلومتر از این پروژه به احداث رسانده‌ایم.

رییس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه در پروژه میدان نفتی مارون 1 و 2 در خوزستان حضور داریم، اظهار داشت: با وزارت نفت در اینباره قرارداد منعقد کردیم و هیچ یک از دکل‌ها خارجی نیستند و همه این دکل‌ها از سوی بنیاد مستضعفان تامین شده‌اند و دوباره به فاز دو فولاد کاوه در بندر شهید رجایی شده‌ایم که این پروژه به زودی به افتتاح می‌رسد که بنیاد مستضعفان بر این پروژه پنج هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده و 1.2 میلیون تن به تولید فولاد در کشور اضافه کرده‌ایم.

فتاح با اشاره به بازپس‌گیری کاخ مرمر از دولت گفت: با هماهنگی دولت کاخ مرمر به موزه نفیس هنر ایران تبدیل کردیم و تا پایان سال پنج موزه دیگر را بازسازی و احداث خواهیم کرد.

وی با اشاره به عملکرد بنیاد مستضعفان در حمایت از مردم در شرایط شیوع ویروس کرونا گفت:‌ از ابتدای شیوع ویروس کرونا همراه دولت و مردم بودیم و تاکنون 1800 میلیارد تومان هزینه کردیم و 1600 میلیارد تومان هم وام قرض الحسنه و ودیعه مسکن ارائه دادیم و این روند ادامه دارد.

فتاح اضافه کرد: برای کمک به آسیب دیدگان در شرایط کرونا تمام محرومان را لحاظ کردیم و کمک‌هایمان از طریق نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی انجام شده است و به زندانیان هم نیم نگاهی داشتیم و در این مدت با وزارت بهداشت برای تعیین نقاهتگاه برای مبتلایان به کرونا و تولید ماسک و مواد ضدعفونی همکاری تنگاتنگ داشتیم.

وی ادامه داد: 600 هزار بسته معیشتی تحویل دادیم، 700 هزار بسته افطار در ماه رمضان توزیع کردیم، 500 هزار بسته هم به ارزش 300 هزار تومان یا کارت هدیه 300 هزار تومانی توزیع می‌کنیم که هزار بسته آن هفته گذشته در البرز بین مخاطبان تحویل شده است.

فتاح تاکید کرد:‌ البته من هنوز از این عملکرد راضی نیستم و باید بیشتر کمک کنیم و حتما به دنبال این هستیم در سال جهش تولید منویات رهبری محقق شود. در 4 ماه گذشته هم نشان دادیم که می‌توانیم جهش را در شرایط کرونایی و تحریمی محقق سازیم. اگر سرعت پیشرفت پروژه‌ای کند شده است نه به دلیل تحریم‌ها بلکه به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده است.

فتاح تاکید کرد: هیچ عملکردی از ما مبهم و پنهان نیست و تمام نهادهای بازرسی، حسابرسی، حراستی و حفاظتی می‌توانند به بررسی عملکرد بنیاد ورود کنند.

فتاح در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه در شرایطی که دولت با کمبود ذخائر ارزی مواجه است بنیاد مستضعفان چه میزان درآمد ارزی داشته و چه میزان از آن را وارد کشور کرده است، گفت: در یک سال گذشته مجموعه بنیاد مستضعفان 600 میلیون دلار درآمد صادراتی داشته است که این درآمد به رغم تمام سختی‌ها، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها وارد کشور شده است.

وی تاکید کرد: با رییس بانک مرکزی دیداری داشتم و ایشان هم از این روند برگشت ارز صادراتی متعلق به مجموعه‌های بنیاد مستضعفان رضایت خود را اعلام کرد. شرکت‌های بنیاد مستضعفان سهامدار است و ما می‌توانستیم ارز را خارج از سامانه نیما وارد کشور کنیم اما طبق مقررات کشور و بانک مرکزی عمل کردیم و به رغم فاصله بین ارز نیمایی و آ‌زاد، ترجیح دادیم به نفع مردم ارز را از نیما وارد کنیم و  البته بخشی از ارز در قالب واردات مواد اولیه به کشور برگشت و همچنین در این مدت برخی‌ها از ما ارز می‌خواستند که ما این ارز را در اختیار آنها قرار دادیم و در ازای آن ریال گرفتیم.

فتاح با بیان اینکه 47 هزار نفر به صورت مستقیم از بنیاد مستضعفان حقوق دریافت می‌کنند و 200  هزار نفر با مجموعه بنیاد همکاری دارند گفت: تمام سود حاصله از فعالیت بنیاد را به سمت حمایت از مردم به ویژه محرومان می‌بریم و حتی عوارض دریافتی از آزادراه تهران – شمال را هم برای حمایت از محرومان خرج می‌کنیم.

وی درباره میزان دریافتی از آزادراه تهران –شمال گفت: آزادراه تهران – شمال اسفندماه سال گذشته با حضور رییس جمهوری به افتتاح رسید، اما پس از افتتاح آن از اسفندماه تا اردیبهشت ماه به دلیل شرایط جوی و ممنوعیت سفر در دوران قرنطینه کرونا بسته شد و بنابراین در این مدت درآمدی از این آزادراه نداشتیم.

وی گفت: پس از بازگشایی مسیر، متاسفانه به رغم درخواست وزارت بهداشت از مردم برای محدودیت‌های سفر در تعطیلات عید فطر شاهد تردد روزانه 42 هزار خودرو از این آزادراه بودیم. از آنجایی که گیت این آزادراه الکترونیکی است هنوز برخی از ترددکنندگان واریزی را پرداخت نکردند البته پیامک اخطار برای پرداخت عوارضی به آنها ارسال شده و پس از بازگشایی مسیر باز هم به دلیل افزایش مبتلایان به کرونا محدودیت‌هایی اعمال شد با همه اینها پرداخت عوارضی مسیر آزادراه تهران – شمال به 70 درصد رسیده است و اخیرا اعلام شد که هفت میلیارد تومان عوارضی به آزادراه تهران – شمال بابت یک ماه واریز شده است.

فتاح درباره مشارکت بنیاد مستضعفان در ساخت مسکن محرومان گفت: در کمیسیون اقتصادی مجلس آمادگی خود را برای ساخت مسکن محرومان اعلام کردیم. هر نقطه‌ای که بنیاد زمین دارد که آن اراضی شرایط ساخت مسکن برای محرمان داشته باشد، آن اراضی را به صورت رایگان تحویل می‌دهیم. اگر مجوزهای مورد نیاز ارائه شود ساخت واحدها را هم بر عهده می‌گیریم.

وی افزود: آمادگی تحویل سیمان رایگان برای ساخت مسکن محرومان را داریم می‌توانیم مصالحی مانند کاشی میلگرد را هم وارد پروژه‌ها کنیم. لازم به ذکر است که بنیاد دارای شرکت‌های پیمانکاری در بحث ساخت مسکن است و از توان این شرکت‌های پیمانکاری هم می‌توانیم برای ساخت مسکن محرومان استفاده کنیم.

فتاح با بیان اینکه تمام شرکت‌های بنیاد مستضعفان بورسی می‌شود گفت: 32 شرکت بنیاد بورسی شده‌اند هر شرکت دیگری که قابلبت ورود به بورس را داشته باشد آن را وارد بازار سرمایه‌ می‌کنیم.

اظهار داشت: هنوز از ما تقاضای جدی برای ورود به این موضوع نشده است باید توجه داشته باشیم که بنیاد مستضعفان دارای شرکت‌های بزرگی است و 40 درصد از هلدینگ‌های بنیاد در جریان بورسی شدن، مردمی شده‌اند.

 وی افزود: بنابراین برای هر تصمیمی باید مطالعات و کارشناسی‌های مورد نیاز را انجام دهیم. اگر به سراغ این خصوصی‌ سازی‌ها برویم عده‌ای می‌گویند چرا بنیاد وارد این شرکت‌ها شده است، بنابراین باید همه جوانب را در نظر بگیریم. اخیرا پیشنهادی درباره یک شرکت به ما شده است که باید دید ورود بنیاد مستضعفان به این شرکت به صلاح مردم است یا خیر؟

فتاح همچنین درباره استفاده از منابع بنیاد مستضعفعان برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده گفت: بنیاد مستضعفان سابقه اقتصادی، اجتماعی و حمایت از محرومان را دارد و در طول تاریخ این بنیاد سیاسی نشده است و حتما مراقبت خواهیم کرد که پولی از بنیاد وارد انتخابات نشود همچنان که در انتخابات مجلس اجازه ندادیم ریالی از بنیاد صرف این موضوعات شود.

فتاح با بیان اینکه هر شرکتی که قابلیت بورسی شدن را داشته باشد وارد بازار سرمایه می‌شود، گفت:‌ شرکت‌های بنیاد به صورت جزیره‌ای اداره می‌شوند و اگر یک شرکتی درآمد نداشته باشد نمی‌تواند حقوق کارکنان را پرداخت کند و در این شرایط هم ستاد پولی وارد این شرکت‌ها نخواهد کرد و از راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات بسیار استقبال می‌کنیم و بورس املاک نماینده‌ای از بنیاد مستضعفان دارد و از این طریق می‌توانیم نسبت به واگذاری املاک اقدام کنیم.

وی با اشاره به تحویل اسناد علوی در طول یک سال گذشته گفت: 11 هزار و 300 فقره سند علوی را به صورت رایگان به مردم تحویل دادیم که مجموع این اسناد امروز به 92 هزار فقره می‌رسد و ما ه آینده هم 10 هزار فقره سند علوی را به مردم واگذار می‌کنیم که در نهایت مجموعه آن 102 هزار فقره خواهد شد.

رییس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه در طول یک سال گذشته 380 هزار تن سیمان رایگان در اختیار آسیب دیدگان قرار دادیم، ادامه داد: برای رفع محرومیت‌ 22 هزار میلیارد تومان از منابع بنیاد در حال سرمایه‌گذاری است که تا سال 1401 عملیاتی می‌شود و تا دو سال آینده از بنیاد هیچ پروژه ناتمامی باقی نخواهد ماند.

وی اظهار داشت: بنیاد مستضعفان طبق تصمیمات اخذ شده از تصدی‌گری خارج می‌شود و نباید فروشگاه‌داری کنیم و اما این نکته را می‌پذیریم که چرا تاکنون نسبت به بازسازی و واگذاری فروشگاه‌ها و املاک تجاری اقدام نکرده‌ایم اما سیاست ما این است که تمام فروشگاه‌های تهران را و اگذار کنیم.

رییس بنیاد مستضعفان با اشاره به درخواست این بنیاد برای راه‌اندازی صندوق قرض الحسنه اظهار داشت: خوشبختانه در بانک مرکزی با فردی طرف هستیم که نسبت به بانک سینا بسیار آشنا است. در حال حاضر بنیاد مستضعفان فقط 33 درصد سهام بانک سینا را در اختیار دارد بنابراین نمی‌توانیم به باقی سهامداران بگوییم که برای رفع محرومیت وام‌های قرض الحسنه به مردم بدهیم چرا که آنها می‌گویند ارائه تسهیلات قرض الحسنه توجیه اقتصادی برای بانک ندارد.

 این بانک سینا فقط در مناطق بالاشهر و شهرهای با محرومیت کمتر شعبه دارد چرا که می‌گویند تاسیس شعبه در جنوب تهران و مناطق محروم صرفه ندارد، این در حالی است که مردم در جنوب تهران برای دریافت پنج میلیون تومان وام صف می‌کشند.

فتاح با بیان آقای همتی از پشنهاد ما برای تاسیس صندوق قرض الحسنه استقبال کردند، گفت: سابقه تاسیس صندوق قرض الحسنه را در کمیته امداد داشتیم و بسیار هم موثر عمل کرد. سیاست ما این است که گردش مالی بنیاد را در صندوق قرض الحسنه داشته باشیم تا بتوانیم از محرومان حمایت بیشتری انجام دهیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه در بانک‌ها، شان محرومی که متقاضی دریافت وام است رعایت نمی‌شود و برای یک وام با مبلغ پایین ضامن می‌خواهند یا افراد را در صف‌های طولانی نگه می‌دارند بنابراین بنیاد نمی‌تـواند از طریق بانک سینا برای حمایت از محرومان اقدام کند.

رییس بنیاد گفت: هفته گذشته سفری به سیستان و بلوچستان داشتم و اهل سنت که هموطنان ما در این مناطق هستند اعتقاد شرعی دارند که اگر وام حتی 2 درصد سود هم داشته باشد آن را قبول نمی‌کنند حال آنکه کدام بانک است سود صفر درصد بابت تسهیلات داشته باشد، آیا حالا که بانک‌ها وام با سود صفر درصد نمی‌دهد باید بگویم اینها هموطن ما نیستند؟ و به دلیل نگاه شرعی که دارند باید در محرومیت بمانند؟

وی با اشاره به بازپس گیری املاک از نهادها و چهره‌های معروف و شناخته شده گفت: برای حمایت از محرومان تعارفی با کسی نداریم و نباید املاک بنیاد مستضعفان در اختیار این شخصیت‌ها و نهادها بماند. در این رابطه هم هفته گذشته دیداری با آقای رییسی داشتم که خوشبختانه با استقبال قوه قضاییه هم در بازپس گیری املاک بنیاد مواجه شدیم و در این مدت توانستیم با بسیاری از افراد که از املاک بنیاد استفاده می‌کنند تفاهم کنیم به این صورت که یا این املاک تخلیه شده‌اند یا اجاره‌ها را تجدید کرده‌ایم.

رییس بنیاد مستضعفان درباره آخرین وضعیت پروژه پلاسکو اظهار داشت: وقتی بنده مدیریت بنیاد را به عهده گرفتم این پروژه در مرحله پی بود، خوشبختانه در حال حاضر اختلافات حل شده است. قرار بر این بود که شورای عالی معماری و شهرسازی حرف آخر را در این باره بزند و مصوبه این شورا فصل الخطاب شد. اخیرا هم شهرداری منطقه 12 نقشه‌ها را تایید کرد و این پروژه از توقف خارج شد.

وی با تاکید بر اینکه تعطیلی احداث ساختمان پلاسکو خط قرمز ما است، گفت: به لطف خدا این پروژه پیشرفت خوبی دارد البته باید بدانیم با محدودیت‌هایی در خیابان جمهوری مواجه هستیم اما با تمام این محدودیت‌ها اسکلت ساختمان به صورت صد در صدی به پایان رسیده است و دیوارچینی آغاز شده است، خوشبختانه نما هم تایید شده و احداث آن آغاز می‌شود و از ابتدا این ساختمان پارکینگ نداشت و اگر می‌خواستیم پارکینگ برای این ساختمان نداشته باشیم از تعداد مغازه‌ها کم می‌شد، بنابراین این اقدام امکان‌پذیر نبود.

فتاح افزود: با مذاکراتی که با شهرداری داشتیم، تصمیم گرفتیم پارکینگ پروانه به عنوان پارکینگ مورد استفاده برای پلاسکو لحاظ کنیم. هنوز پارکینگ پروانه به بنیاد مستضعفان تحویل نشده است و قرار بر این است که با هزینه بنیاد بازسازی و نوسازی انجام شود. پیشنهاد دیگر ما این است که بنیاد هزینه را به خود شهرداری ارائه دهد تا آ‌نها نسبت به نوسازی و بازسازی پارکینگ اقدام کنند.

فتاح درباره تعیین تکلیف کسبه پارکینگ پروانه گفت: هیچ کاری با کسبه پارکینگ پروانه نداریم، آنها عزیز ما هستند و می‌‌توانند بعد از این هم در این پارکینگ فعالیت داشته باشند و تاکنون 200 میلیارد تومان برای ساختمان پلاسکو هزینه کردیم این در حالی است که هیچ تعهدی برای این هزینه‌ها نداشتیم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب