امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4857 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

شهردار تهران به دیدار هنرمندان آمد

سرسنگی: چرا با خانه هنرمندان ایران برخورد نامناسب می‌شود

دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در خانه هنرمندان ایران به دیدار هنرمندان آمد.
 سرسنگی: چرا با خانه هنرمندان ایران برخورد نامناسب می‌شود

به گزارش خبرایران به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران دوشنبه ۳۰ تیرماه ضمن افتتاح گالری فضای باز خانه هنرمندان ایران و نمایشگاه بازار نقاشی، با هنرمندان به گفت‌وگو پرداخت و در ضیافت افطاری خانه هنرمندان ایران شرکت کرد.

در مراسم دیدار شهردار تهران با هنرمندان که در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد چهره‌هایی چون علی مرادخانی، سید محمد هادی ایازی، شهاب مرادی، سید محمد جواد شوشتری، عزت‌الله انتظامی، غلامحسین امیرخانی، ایرج راد، داریوش ارجمند، قطب الدین صادقی، داود گنجه‌ای، سیف‌الله صمدیان، پری صابری، لوریس چکناواریان، محمدرضا اصلانی، مازیار فلاحی، محمد سلحشور، محسن میردامادی، ایمان رئیسی، منیژه صحی، طاهر شیخ الحکماء، شهرام گیل آبادی، عظیم بابایی، علی هاشمی شهرکی، امیر اثباتی، ، سعید سادات نیا، محمدرضا فیروزه‌ای، معصومه مظفری، انوشه منصوری، مصطفی اسداللهی، مریم کاظمی،  زیدالله طلوعی، اعتمادی، کیانوش غریب پور، زهرا سعیدی، بیژن شافعی، جمشید حقیقت شناس، مهدی عرب زاده مقدم،  انوشیروان ارجمند، جشمید بایرامی، پریسا مقتدی، قدرت‌الله عاقلی،  معصومه مظفری، داریوش فرضیایی، نادر مشایخی، جمشید بایرامی، فرزاد هاشمی، سعید دستوری، افشین شاهرودی، جلیل رسولی، قدرت‌الله عاقلی، منصور آذری، ساعد نیک ذات، محسن راستانی، یعقوب آژند، احمدرضا دالوند، رحمان سیفی آزاد، حبیب درخشانی، منوچهر اکبرلو، رضا خیاطان، رضا شیرازی، بابک فروتنی، مهدی میرزایی، محمد جعفری، کاووس صادقلو، ناصر صحت، کیوان کثیریان، امیر علی دانایی، فریبا کوثری، شهرزاد کمال زاده، مسلم آقاجان زاده و ... حضور داشتند.

 

سرسنگی: چرا با خانه هنرمندان ایران برخورد نامناسب می‌شود

در ابتدای این مراسم دکتر مجید سرسنگی؛ مدیر عامل خانه هنرمندان ایران ضمن خیر مقدم گویی به همه هنرمندان و مهمانان به ویژه دکتر محمد باقر قالیباف؛ شهردار تهران در خانه هنرمندان ایران گفت: خیلی خوشحال هستیم که خانه هنرمندان ایران امروز میزبان شهردار تهران در جمع هنرمندان است. امیدوارم این دیدار‌ها و ارتباط بین هنرمندان با مسئولان کشور بیشتر صورت بگیرد تا هنرمندان بتوانند خواسته‌ها و سخنان خود را با مسئولان در میان بگذارند.

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: در سال‌های گذشته فعالیت‌های فرهنگی و هنری مختلفی در خانه هنرمندان ایران برگزار شده است، که تمامی این برنامه‌ها به صورت مشخص مستند‌سازی شده است و در اختیار مدیران و مسئولان قرار گرفته است.

مجید سرسنگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به دشواری فعالیت و بالا رفتن توقع مخاطبان از خانه هنرمندان ایران گفت: امروز فعالیت و کار کردن در خانه هنرمندان ایران نسبت به سال‌های گذشته، به مراتب دشوار‌تر شده است چراکه توقع مخاطبان از ما بالا رفته است، برنامه‌هایی متنوعی که تاکنون در خانه هنرمندان ایران برگزار کرده است، سطح مخاطبان را تغییر داده و کار ما را دشوار‌تر ساخته است، ما امروز هم در حوزه آموزش و پژوهش و هم در حوزه فرهنگ و هنر، برنامه‌هایی را طراحی و برگزار کرده‌ایم که خانه هنرمندان ایران را از یک مرکز فرهنگی و هنری عام تبدیل به یک مرکز فرهنگی و هنری مولف کرده است؛ ایجاد نخستین دانشگاه مجازی هنر با عنوان مکتب عالی هنر، انتشار ۴ مجله تخصصی، انتشار کتاب‌های مختلفی در زمینه هنر و فرهنگ، انتشار بیش از ۳۵ عنوان فیلم تئا‌تر برای نخستین بار در ایران، ایجاد گالری در فضای باز، برگزاری بیش از ۱۲۰ نمایشگاه تجسمی در طول سال، برگزاری برنامه‌های مختلف انجمن‌های هنری و... از فعالیت‌های خانه هنرمندان در چند سال گذشته است.

وی افزود: امروز در قبال فعالیت‌های مختلف خانه هنرمندان ایران، میزان توجه به ما در مقایسه با سایر مراکز فرهنگی و هنری بسیار کم و اندک بوده است، می‌توان بگویم با بودجه بسیار پایینی که به ما اختصاص داده شده است، ما چندین برابر آن فعالیت و تولید برنامه می‌کنیم، البته لازم است که بگویم بودجه ما در سال جاری نه تنها از سوی شورای شهر افزایش پیدا نکرده است، بلکه کاهش نیز پیدا کرده است، واقعاً چرا یک مرکز فرهنگی و هنری وقتی مسیر خود را پیدا کرده است و در مسیر ارزش‌های فرهنگی جامعه گام بر می‌دارد، چرا واقعاً با این برخورد نامناسب روبرو می‌شود!

مدیر عامل خانه هنرمندان ایران در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: من در پایان صحبت‌های خود فقط چند خواسته از شهردار محترم تهران دارم، نخست آنکه امیدوارم توجه به خانه هنرمندان ایران با توجه به حجم فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد، بیشتر شود، از سوی دیگر تعاونی مسکن هنرمندان نیاز به همکاری بیشتری دارد تا هنرمندان بتوانند صاحب مسکن شوند، و نکته دوم خریداری یک ساختمان برای در کنار هم قرار گرفتن انجمن‌های هنری مختلف و نکته آخر بحث واگذاری پادگانی است که در کنار خانه هنرمندان وجود دارد که اگر به فضای فرهنگی باغ خانه هنر اضافه شود، قطعاً فضای خانه هنرمندان ایران برای فعالیت‌های خود بش‌تر می‌شود.

 

امیرخانی: چرا باید بر سر اعتدال با یکدیگر بحث کنیم

در ادامه این مراسم استاد غلامحسین امیرخانی با اشاره به اهمیت هنر در جامعه، هنر را امری والا دانست که باید در نزد اهل هنر قرار بگیرد گفت: هنر در یک جامعه با توجه به ارزش و اهمیت والایی که دارد باید در اختیار اهل هنر باشد یعنی باید در آن مقام که به هنر ارتباط دارد، فردی قرار بگیرد که بتواند جان و روح خود را به هنر متصل سازد تا بتواند در مقام خود اثری مطلوب و شایسته به جا بگذارد.

وی در ادامه صحبت‌های خود به موضوع اعتدال در جامعه پرداخت و گفت: امروز در صحنه سیاسی و اجتماعی جامعه از اعتدال سخن می‌گویند و اعتدال بر سر زبان‌ها افتاده است، موضوع اعتدال در روز‌های نخست انقلاب اسلامی، یا از آغاز اسلام یا حتی بعد از هفت هزار سال میراث خود، آیا ما باز باید امروز بر سر موضوع اعتدال جدل داشته باشیم؟ به بیان حضرت علی (ع) که فرمودند بین دو خط افراط و تفریط، جایی است که نام مرا می‌توانید ببرید، با این همه میراث فرهنگی و اسلامی خود آیا باز درست است ما بر سر اعتدال با یکدیگر بحث کنیم، به راستی افسوس بر ما! اگر ما اهل عبرت هستیم و خود را پیرو حضرت علی (ع) می‌دانیم باید همواره به رفتار و گفتار خود توجه کنیم.

استاد غلامحسین امیرخانی با اشاره به سلامت معنوی در یک جامعه گفت: بهداشت فرهنگی، معنوی و اخلاقی در یک جامعه امر بسیار مهمی است، در واقع اگر سلامت معنوی و اخلاقی در یک جامعه وجود نداشته باشد، سلامت ظاهری هیچ ارزش و اعتباری ندارد، سلامت معنوی در جامعه نیز تنها از مسیر فرهنگ و هنر صورت می‌گیرد نه از مسیر اجبار و سختگیری. ما به عنوان اهالی فرهنگ در یک جامعه اگر پشتوانه داشته باشیم، اگر سخن ما در جامعه شنیده شود، اهالی فرهنگ می‌توانند در جامعه در افکار عمومی تاثیر بگذارند و امنیت واقعی را از طریق سلامت معنوی در جامعه ایجاد کنند.

 

راد: چرا سالن‌های جدید تئاتر در دور‌ترین نقاط تهران ساخته شده‌اند

در بخش دیگری از این مراسم استاد ایرج راد با تشکر از فعالیت شهرداری تهران در سال‌های اخیر به ساخت سالن‌های تئا‌تر در تهران اشاره کرد و گفت: سالن‌های تئاتری که ساخته شده است، برخی از آن‌ها در دور‌ترین نقاط تهران ساخته شده‌اند، نمی‌خواهم از ساخته شدن این سالن‌ها ایراد بگیرم اما مکان‌هایی که به عنوان سالن نمایش و مراکز فرهنگی در نظر گرفته می‌شود و ساخته می‌شود باید متناسب با نیاز مردم آن منطقه و متناسب با فرهنگ مردم آن منطقه ساخته شوند، ما اگر سالن‌هایی را بسازیم که افراد نتوانند از آن استفاده کنند و در آنجا اجرا صورت نگیرد، در حقیقت این سالن‌ها نمی‌توانند کارایی مناسب با آنچه در نظر ماست داشته باشند، پس بهتر است این کار با توجه به نیاز‌ها و پتانسیل‌های فرهنگی صورت بگیرد تا بتواند پاسخ صحیح و مناسبی به نیاز‌های مردم داده شود.

اصلانی: خانه هنرمندان ایران در این شهر حرفی برای گفتن دارد

استاد محمدرضا اصلانی نیز خانه هنرمندان ایران را یکی از مراکز مهم فرهنگی در تهران دانست و گفت: خانه هنرمندان ایران یکی از چشم گیر‌ترین مراکز فرهنگی در تهران است، چراکه می‌توانم بگویم بیش از ۲ هزار نفر بازدید کننده و مراجعه کننده دارد، افرادی که هریک در این فضا به فعالیت فرهنگی و هنری می‌پردازند. خانه هنرمندان ایران همه این افراد را در فضای فرهنگی و هنری خود سامان می‌دهد، اینجا ۱۲ انجمن هنری عضویت دارد یعنی بیش از ۸ هزار نفر عضو هنری خانه هنرمندان ایران هستند، یعنی ۸ هزار نفر که به هنر و تفکر می‌پردازند در این فضا حضور دارند و به آن متصل هستند، در واقع همین افراد هستند که می‌توانند به یک شهر شکل دهند، خانه هنرمندان ایران با برگزاری برنامه‌های مختلفی در زمینه‌های سینما، ادبیات، موسیقی، هنر‌های تجسمی و... توانسته است در این شهر حرفی برای گفتن داشته باشد، در واقع این فعالیت‌ها نشان دهنده تلاش جمعی هنرمندان و مدیران این سرزمین است، در نتیجه این خانه می‌تواند با حمایت و توجه بیشتر مسئولان گام‌های بزرگ تری در زمینه فعالیت‌های هنری و فرهنگی بردارد.

 

ارجمند: هنرمندان بیش از دولت به مردم نیاز دارند

در ادامه این مراسم فیلم کوتاهی از فعالیت‌های خانه هنرمندان ایران برای حاضران به نمایش درآمد و سپس داریوش ارجمند با اشاره به اهمیت دو مولفه فرهنگ و اقتصاد در جامعه گفت: ارتباط فرهنگ و اقتصاد با یکدیگر بسیار مهم و ضروری است، شاید شهرداری تهران تاکنون تنها جایی است که موفق شده است که این کار بنیادین را در رابطه با فرهنگ و اقتصاد انجام دهد، این امر همانطور که مقام رهبری به آن اشاره کرده‌اند، بسیار مهم و ضروری است، وقتی مردم مشتری کار‌های فرهنگی باشند آنگاه اقتصاد نیز خود را نشان می‌دهد، هنرمندان بیش از همه به مردم نیاز دارند نه به دولت و یا مسئولی. اگر ما بتوانیم با برنامه و طرح‌های خود مردم را با هنر آشتی دهیم، مسائل و مشکلات ما حل خواهد شد.

وی افزود: اگر همه سازمان‌ها و نهاد‌ها هم چون شهرداری با هنرمندان ارتباط برقرار کنند و زمینه فعالیت آن‌ها را فراهم سازند، هنرمندان می‌توانند با مردم ارتباط برقرار کنند و مشتاقانه جویای هنر شوند، هنر باید در میان مردم زندگی کند، هنر باید در میان مردم نفس بکشد، هنر باید با مردم زندگی کند، هنر می‌تواند به مردم امید بخشد، هنر می‌تواند جامعه را پویا و زنده نگاه دارد، خانه هنرمندان ایران می‌تواند در این مسیر گام بزرگی بردارد.

 

قالیباف: کسی که دروغ بگوید از فرهنگ انقلاب نیست

در بخش پایانی این مراسم نیز دکتر محمد باقر قالیباف؛ شهردار تهران گفت: ما در این کشور برای صداقت و راستگویی انقلاب کرده‌ایم، در فرهنگ شیعه و تمدن ما، دروغ هیچ جایی ندارد، کسی که دروغ بگوید از این کشور و فرهنگ انقلاب نیست، افتخار ما این است که با انقلاب خود شرایطی را ایجاد کرده‌ایم که در آن هنرمندان مسئولان را مورد انتقاد قرار می‌دهند و از آن‌ها جواب می‌خواهند، ما به این انقلاب افتخار می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: اگرچه مشکلات و خطاهایی در سطوح مختلف وجود دارد، ولی ما نمی‌توانیم آن‌ها را به پای انقلاب و فرهنگ خود بیاوریم چراکه فرهنگ ما فرهنگ عدالت و راستگویی است. ما از ابتدای انقلاب در مسیر عدالت گام برداشته‌ایم و در این مسیر نیز ادامه خواهیم داد، اگر خطاهایی صورت می‌گیرد این خطا‌ها از فرهنگ انقلاب نیست. اگر ما بتوانیم در قلب مردم حضور داشته باشیم، این انقلاب تا ابد پیروز خواهد ماند.

دکتر محمد باقر قالیباف؛ شهردار تهران در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: امیدوارم در نشستی که در آینده برای هنرمندان خواهیم گذاشت، بتوانیم به مسائل و مشکلات آن‌ها رسیدگی کنیم.

در پایان این مراسم، بعد از نماز جماعت به امامت حجت‌الاسلام شهاب مرادی؛ رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،  ضیافت افطاری خانه هنرمندان ایران با حضور مهمانان برگزار شد.

پیش از آغاز این مراسم گالری فضای باز خانه هنرمندان ایران در باغ هنر با حضور شهردار تهران افتتاح شد. همچنین نمایشگاه بازار هنر در نگارخانه‌های بهار و تابستان خانه هنرمندان ایران با دستان دکتر محمد باقر قالیباف گشایش یافت.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب