امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4858 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۲:۴۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

گلایه استاندار تهران از وجود سکونتگاه‌های بی‌هویت در جاده ساوه؛

ارتباط شهرنشینی با کاهش جمعیت در استان/ توسعه استان قانون ندارد

استاندار تهران گفت:‌ سکونتگاه‌های بی‌هویتی در اطراف جاده ساوه وجود دارد که باید تکلیف آنها مشخص شود اگرنه یک خطر اجتماعی در پی دارد.
ارتباط شهرنشینی با کاهش جمعیت در استان/ توسعه استان قانون ندارد
به گزارش خبر ایران، جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران با حضور استاندار و مدیران کل ادارات استان برگزار شد.

در این جلسه پس از ارایه گزارش معاونت برنامه ریزی از وضعیت استان برای ورود به برنامه ششم توسعه، استاندار تهران با اشاره به اینکه گزارش ارایه شده مفصل و مورد تایید است گفت:‌ در جایی از این گزارش به نداشتن هویت برخی از سکونتگاه‌ها اشاره شد که مورد تایید است به طوریکه در اطراف جاده ساوه سکونتگاه‌هایی است که هرکدام ظرفیت یک استان شدن را دارد اما نه روستا است و نه شهر.اگر تکلیف ساماندهی این سکونتگاه‌ها مشخص نشود یک خطر اجتماعی در پی دارد.

وی گفت: با وجود آنکه کمیته خاص تهران و کلانشهرها در دولت یازدهم برقرار است اما لازم است ‌از طریق معاونت برنامه‌ریزی استان نامه‌ای تنظیم شود و آمار هر دستگاه پیوست شود تا این نامه را که در آن تمام مشکلات و مسایل استان وجود دارد در اختیار دولت قرار دهیم.

هاشمی افزود: لازم است با هماهنگی معاونت برنامه ریزی استان کمیته‌ای تشکیل شود و در آن متخصصانی از هر دستگاه که اطلاعات و تخصص دستگاه مربوطه را دارند حضور داشته باشند و اگر اعضای معرفی شده هر دستگاه از تخصص کافی در بررسی موضوعات جلسه مربوط به استان برخوردار نباشند با هماهنگی مدیرکل دستگاه جابجا می شوند.

وی گفت: از این طریق می توانیم نظرات کارشناسی و تخصصی این کمیته را در قالب نظرات اجرایی به دستگاه ها و وزارت خانه‌ها ارایه دهیم تا نتایج مناسبی حاصل شود.

ارتباط شهرنشینی با کاهش جمعیت در استان

در ابتدای این جلسه شهرام عدالتی، معاون مدیرکل برنامه ریزی و بودجه استانداری تهران با ارایه گزارشی از وضعیت استان برای ورود به تدوین برنامه ششم توسعه، در موضوعات رشد بی رویه شهرها، تراکم جمعیت و مهاجرت پیشنهاد هایی ارایه داد.

وی با بیان اینکه قانون برنامه پنجساله ششم در حال بررسی است گفت: قرار است تا 15 تیرماه سال 94 برنامه ششم توسعه پس از طی مراحل کارشناسی به تصویب شورای اقتصادی و هیات دولت برسد.

عدالتی موضوع رویکرد آمایشی و تقسیم بندی منطقه ای را یکی از نکات مهم در برنامه ششم ارزیابی کرد و افزود:‌ تاکید بر مناطق 9 گانه در کشور یکی از رویکردها است که در استان تهران موضوع برون سپاری در مناطق مختلف استان اهمیت زیادی دارد.

معاون مدیرکل برنامه ریزی استانداری توجه به موضوع جمعیت و ارتباط آن با محل سکونت را یکی از نکات مورد توجه در برنامه ششم دانسته و گفت:‌ بررسی ها نشان داده است هرچه به سمت گسترش شهرها و آپارتمان نشینی پیش رفته ایم تمایل برای فرزندآوری کمتر شده است که لازم است به عنوان یک موضوع کلیدی در برنامه های آتی مورد توجه باشد.

وی در گزارش خود به این نکته اشاره کرد که 8 درصد جمعیت استان تهران را روستاییان تشکیل می دهند که لازم است از نگاه صرفا شهری به استان بپرهیزیم.

توسعه استان قانون ندارد

عدالتی با تاکید براینکه در توسعه استان قانونی نداریم اما برای توسعه شهر تهران قانون کمیسیون ماده 5 وجود دارد که دراختیار شهرداری تهران است گفت: لازم است در حوزه جمعیتی قانون مشخصی وجود داشته باشد که در سال 74 با اعطای اختیاراتی به استانداری به تصویب رسید که براساس آن مدیریت شهری پس از دولت در اختیار استانداری قرار می‌گرفت اما ابطال ماند و اجرایی نشد.

مشکل ارزش افزوده زمین در استان

در گزارش وی آمده است که یکی از مشکلات اساسی استان ارزش افزوده زمین است تا جایی که فعالیت های صنعتی و تولیدی را در مقاطعی با کاهش رو به رو کرده است و ارزش برخی از زمین ها که در نتیجه اقدامات دولت همچون ساخت سد و جاده بالا رفته است در مکانیزم توسعه ای منطقه جایی ندارد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب