امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4913 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲:۵۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

امضای توافق‌نامه توسعه همکاری فيما بين سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر

​توافق نامه توسعه همکاری فيما بین سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید.
امضای توافق‌نامه توسعه همکاری فيما بين سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر

به گزارش خبرایران به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، مهندس داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان یکی از اقدامات مؤثر در جهت افزایش ایمنی جاده‌ها را همکاری و تعامل دستگاه‌های دست‌اندركار در امر ایمنی ذکر کرد و افزود: در همین راستا سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در قالب توافق نامه گسترش همکاری با سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر،‌ امکانات مورد نياز خود را با هدف هم‌افزایی و جلوگیری از اقدامات مضاعف در اختیار اين سازمان قرار می‌دهد.

وی با تأکید بر نقش مؤثر امداد و نجات و اورژانس در کاهش تلفات جاده‌اي گفت: حدود 59 درصد تلفات، سرصحنه تصادف در جاده‌ها رخ می‌دهد و بيش از 40 درصد نيز در حين انتقال به مراكز درماني صورت مي‌گيرد که چنانچه زمان رسیدن به محل حادثه کوتاه‌تر شود و سرعت انتقال بيشتر گردد قطعاً تلفات رانندگی کاهش می‌یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: امسال بنا داریم علاوه بر انجام امور معمول در امر راهداری و اقداماتی که به ارتقای ایمنی کمک می‌کند، از سامانه‌های هوشمند نیز در راه‌های کشور استفاده کنیم که در همین راستا به موجب قانون و با هدف استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی، فراخوانی صادر شد که هم‌اکنون در حال بررسی و انتخاب پیمانکاران مربوطه هستیم به گونه اي كه تمامي راههاي شرياني کشور که بالغ بر 34 هزار کیلومتر است، به سامانه‌های هوشمند و دوربین‌هاي ثبت تخلف سرعت تجهیز شود.

وی افزود: خوشبختانه در چهارچوب تفاهم‌نامه همکاری امضا شده میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال‌های گذشته، زیرساخت‌هاي دیتا در بسیاری از جاده‌های کشور فراهم شده است که این امر در تسریع نصب سامانه‌های هوشمند در جاده‌های شریانی کشور کمک شایان توجهی است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ضمن تأکید بر همکاری مؤثر دستگاه‌های دست‌اندركار در امر ایمنی یادآور شد: در همین راستا تلاش می‌کنیم علاوه بر قرار دادن امکانات موجود سازمان، در کنار راهدارخانه‌ها فضای مناسبی برای پایگاه‌های امداد و نجات در نظر گرفته شود.

مهندس کشاورزیان در خاتمه ابراز امیدواری کرد، امضای این توافق نامه  به همکاری بیشتر دو دستگاه، افزایش ایمنی و کاهش تلفات رانندگی کمک کند.

براساس این گزارش، دکتر کولیوند رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ضمن تقدیر از حمایت‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درجهت هم‌افزایی و ارائه خدمات مطلوب به هموطنان گفت: در دیدار با مقام معظم رهبری در نیمه اردیبهشت سال جاری، ایشان بر جلب اعتماد و اطمینان مردم به جمعیت هلال احمر تأكيد كردند و فرمودند هر قدر سرعت رسیدن به محل حادثه بیشتر و زمان کوتاه‌تر شود، می‌توانیم جان فردی را نجات داده و از بروز خسارت جلوگیری کنیم که این مسئله به رسالت اصلی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر که همان آمادگی، پیشگیری، آموزش و پاسخ در شرایط بحران و حادثه است، بازمی‌گردد. لذا برای تحقق این امر لازم است دو سازمان با همکاری و همفکری و استفاده از امکانات موجود بتوانند به اهداف خود دست یابند.

وی افزود: در همین راستا تلاش شد ضمن ایجاد توان‌افزایی در پیشبرد اهداف، از ظرفیت‌های سازمانی خود و همچنين سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای ارائه خدمات امدادی بهره بگیریم.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز خرسندی از تفاهم حاصل شده بین دو سازمان با هدف ارائه خدمات مطلوب و بهینه به هموطنان خاطرنشان کرد: مطابق این تفاهم‌نامه سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر امکانات مورد نياز را در اختیار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار می‌دهد. ضمن اينكه همكاريهاي سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز در این خصوص توسعه و گسترش خواهد يافت.

وی همچنين بحث كاهش  تصادفات جاده‌ای و ایمنی را از دغدغه‌های سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر برشمرد و افزود: در این راستا می‌توان با همفکری و همکاری، برگزاری سمینارهای بین‌المللی و انتقال دانش و نیز فرهنگ‌سازی، گام‌های مؤثری در جهت کاهش حوادث و ارتقای ایمنی برداشت. ضمن اینکه رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای نیز می‌توانند با گذراندن آموزش‌های لازم امدادي علاوه بر جلوگیری از وقوع حوادث، در هنگام بروز حادثه قبل از رسیدن نیروهای امدادی فعالیت‌های اولیه را انجام دهند تا خسارت‌ها کاهش یابد.

دکتر کولیوند ابراز امیدواری کرد با امضای این تفاهم‌نامه، زمان رسیدن به محل حادثه کوتاه‌تر شود و بتوان با همدلی و هم‌افزایی، خدمات ارزنده‌تری به هموطنان ارائه داد.

این گزارش حاکی است، هدایتی مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان نیز در ابتدای این نشست، بحث عملیاتی و پشتیبانی دستگاه‌های همکار در هنگام بروز حوادث و بحران‌ها را یکی از مهم‌ترین عوامل مهم در مدیریت امداد و نجات یا مدیریت سوانح و بحران ذکر کرد و افزود: هر چه این همکاری و تعامل بیشتر باشد، به همان نسبت خسارت‌های کمتری به جامعه وارد می‌شود.

وی درخصوص بحث توانمندسازی نیروی انسانی که از جمله اهداف کلی دیده شده در این توافق نامه  است، گفت: در این راستا از توان نیروهای انسانی دو سازمان از طریق تشکیل تیم‌های امدادی مشترک به صورت راهدار افتخاری یا امدادگر افتخاری در مواقع بحران استفاده می‌شود. به گفته وی، امکان استفاده از فرکانس HDF سازمان امداد و نجات توسط مدیران حمل‌ونقل استاني با هدف ارتباط بدون قطعی و نیز ایجاد امکان اطلاع‌رسانی از طریق تابلوهای VMS و پیام متغیر در شبکه جاده‌ای توسط سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر را از دیگر مفاد این توافق ‌نامه ذکر کرد.

هدایتی همچنین درخصوص بحث‌های زیرساختی و عملیاتی گفت: استفاده از راهدارخانه‌ها، مجتمع‌های خدماتی ـ رفاهی و پایانه‌های بار به عنوان پایگاه‌های اضطراری موقت و دائمی در شرایط بحرانی، از دیگر موارد دیده شده در این توافق ‌نامه است.

گفتني است در اين مراسم معاونين و تعدادي از مديران هر دو سازمان نيز حضور داشتند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب