امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 4930 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۳:۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ؛

کرسی‌های آزاداندیشی باید محل بحث و تضارب آرا باشند تا سبب رشد علم و فرهنگ در کشور شوند

دکتر سید ضیا هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با تشریح جزئیات اصلاح آئین‌نامه کرسی‌های آزاداندیشی گفت: کرسی‌ها باید محل بحث و تضارب آرا باشند تا سبب رشد علم و فرهنگ در کشور شوند.
کرسی‌های آزاداندیشی باید محل بحث و تضارب آرا باشند تا سبب رشد علم و فرهنگ در کشور شوند

به گزارش خبرایران به نقل از روابط عمومی وزارت علوم،  دکتر هاشمی با اشاره به اصلاح آئین‌نامه کرسی‌های آزاداندیشی در کمیته اسلامی شدن دانشگاه‌ها گفت: کرسی‌های آزاداندیشی به شکلی اصلاح می‌شوند که انتخاب موضوعات و سخنرانان بر عهده پیشنهاد دهندگان باشد.

وی افزود: البته ممکن است پیشنهاداتی نیز از سوی ما مطرح شود ولی محدودیتی در این زمینه ایجاد نمی‌کنیم زیرا مهم‌ترین رویکرد مدنظر در اصلاح آئین‌نامه، تسهیل فرایند‌ها است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: کرسی‌های آزاداندیشی با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته رونق نداشته‌اند زیرا آئین‌نامه قبلی نه تنها نمی‌توانست مشوق برگزاری کرسی‌ها باشد ، بلکه مانع هم بود.

وی تصریح کرد: مجموعه برگزار کننده کرسی‌های آزاداندیشی باید بدون موانع اداری به برگزاری این کرسی‌ها بپردازند و ما نیز هماهنگی‌هاي لازم را انجام می‌دهیم تا تشکل‌ها برای برگزاری کرسی‌ها مشکلی نداشته باشند.

وی در خصوص سخنرانان کرسی‌های آزاداندیشی نیز گفت: بر اساس آئین‌نامه ضعیف گذشته رویکردی در دانشگاه‌ها بود که فهرست افراد دعوت شده در کرسی‌ها به صورت سو یافته تنظیم می‌شد و تنها بخشی از افراد و نمایندگان گروه‌های خاصی در آن فهرست مدنظر بودند در حالی که نگاه جناحی به فعالیت دانشگاه‌ها سم مهلک است و ما این رویه را اصلاح کردیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: سعی می‌کنیم شخصیت‌هایی در کرسی‌های آزاداندیشی حضور یابند که از نظر هیئت نظارت مورد تأئید بوده و بتوانند بحث و گفت‌وگوی آزاد داشته باشند بنابراین به جز مواردی که قانون حضور افراد را منع می‌کند از تمام افراد برای شرکت در کرسی‌های آزاداندیشی بهره می‌بریم.

وی با تاکید بر در نظر گرفتن موضوعات جدی و واقعی در کرسی‌های آزاداندیشی گفت: در این کرسی‌ها نباید موضوعات دم دستی و تصنعی مدنظر باشد زیرا این موضوعات نمی‌تواند سبب ایجاد کرسی‌ها شود، کرسی آزاداندیشی باید محل بحث و تضارب آرا باشد و موضوعاتی در این کرسی‌ها مطرح شود که مخالفان و موافقان واقعی دارد و یا دیدگاه‌ها را به هم نزدیک می‌کند.

دکتر هاشمی در خاتمه افزود: کرسی‌های آزاداندیشی باید به گونه‌ای برگزار شوند که دیدگاه‌ها را شفاف کنند و سبب رشد علم و فرهنگ در کشور شوند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب