امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 49450 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۹:۳۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حذف نظام واسطه گری از جریان توزیع کالا و خدمات در کشور

خبرایران : بدنه نظام توزیع کالا و خدمات در کشور به شکل سنتی است که با توجه به اهمیت آن، باید به سمت مدرن شدن سوق پیدا کند. نظام توزیع کالا و خدمات از بخشهای مهم در اقتصاد کشورها به شمار می رود.
حذف نظام واسطه گری از جریان توزیع کالا و خدمات در کشور

بدنه نظام توزیع کالا و خدمات در کشور به شکل سنتی است که با توجه به اهمیت آن، باید به سمت مدرن شدن سوق پیدا کند. نظام توزیع کالا و خدمات از بخشهای مهم در اقتصاد کشورها به شمار می رود، چراکه از یک طرف کالاها و خدمات را در اختیار مصرفکنندگان و از طرف دیگر اطلاعات و نقدینگی را به بخشهای تولیدی ارائه می دهد.

علاوه بر نقش پراهمیت نظام توزیع مطلوب کالا و خدمات در حمایت از مصرفکنندگان، رشد و توسعه بخشهای تولیدی در یک اقتصاد پویا نیز مستلزم وجود نظام توزیع کارآمد است.

مواردی چون نبود آمار و اطلاعات کافى درخصوص فرآیندهاى توزیع، نامطمئن و غیررسمى بودن بخش قابل توجهى از حمل و پخش کالا در شبکه توزیع، تعدد واحدهاى صنفى در سطح خرده فروشی، بالا بودن هزینه هاى شبکه توزیع کالا، عدم برخوردارى از تشکل هاى غیردولتى حمایت از حقوق مصرف کننده و عدم برخوردارى از نهاد مدون تنظیم کننده بازار از جمله چالش ها و مشکلات نظام توزیع در کشور است.

برای تغییر وضعیت در نظام سنتی توزیع، حضور جدی دولت به عنوان سیاستگذار و نظام بانکی ما به عنوان حامی ضروری است و این در درجه اول به اصلاح زیرساخت ها و بستر های موجود نیازمند است. . برای حضور موفق در تجارت جهانی باید تجارت الکترونیکی و نظام توزیع الکترونیکی را در کشور فراگیر کنیم و نظام واسطه گری را از جریان توزیع حذف کنیم.

اصلاح نظام توزیع سنتی و ایجاد نظام توزیع مدرن ضمن کاهش هزینه ها به تسهیل نظام نظارت کمک می کند .نظام توزیع سنتی یکی از عوامل مهم در افزایش قیمت است که باید اصلاح شود . ایجاد نظام توزیع مدرن با احداث هر چه بیشتر فروشگاههای بزرگ زنجیره ای باعث کاهش قیمت ، کاهش هزینه ها و افزایش قدرت خرید مردم می شود و این امر فاصله قیمت کارخانه تا قیمت مصرف کننده را کاهش می دهد و این نظام نظارت دقیق تر را تسهیل می کند.

دکتر مهدی کریمی تفرشی

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب