امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 50209 تاریخ انتشار: دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱:۲۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محمدرضا نجفی‌منش نشست خبری اعلام کرد؛

انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان تحت فشار هستند / خودروسازان به دلیل عدم توانایی اصلاح قراردادها ، قیمت‌های دستوری و سرکوب قیمت‌ها ، قطعه سازان را درگیر کرده اند

خبر ایران : رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان گفت : در شرایط امروز قطعه‌ساز از سوی تأمین کنندگان مواد اولیه مورد نیاز خود همچون شرکت‌های بزرگ پتروشیمی‌، فولادی و امثال آن تحت فشار بوده و خودروسازان نیز به دلیل عدم توانایی اصلاح قراردادها و به دلیل قیمت‌های دستوری و سرکوب قیمت‌ها، قطعه‌سازان را درگیر کرده‌ اند.
انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان تحت فشار هستند / خودروسازان به دلیل عدم توانایی اصلاح قراردادها ، قیمت‌های دستوری و سرکوب قیمت‌ها ، قطعه سازان را درگیر کرده اند
به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور » صبح امروز دوشنبه ۷ مهرماه ۱۳۹۹ با حضور «محمدرضا نجفی‌منش» رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان ، «آرش محبی نژاد» دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور ، «مهدی مطلب زاده » نایب رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور ، مدیران ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اصحاب رسانه در هتل ارم تهران برگزار و در این نشست خبری محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان اظهارداشت : نهضت ساخت داخل در کشورآغاز شده و در کنار آن مصرف مواد اولیه نیز افزایش چشم گیری داشته است.
 
نجفی منش تصریح کرد : در گذشته بسیاری از قطعات وارد می‌شد اما اکنون به دلیل تحریم‌ها و سایر موانع، واردات نیز محدود شده است؛ لذا طبیعتاً نیاز به مواد اولیه برای ساخت قطعات داخلی بیشتر شده و ضمن اینکه در اوایل دهه ٩٠، براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، کالاهای عرضه شده در بورس کالا با قیمت پایه ٩۵ درصد قیمت فوب خلیج فارس عرضه می‌شد اما اکنون با توجه به افزایش لجام‌گسیخته نرخ ارز در کشور، قیمت پایه در نرخ ارز روز ضرب می‌شود.
 
وی ابرازداشت : متاسفانه امروز قیمت مواد اولیه بسیار بالا رفته و ذر چنین شرایطی باتوجه به عرضه کمتر از تقاضا شاهد هستیم که تا ٧٠ درصد قیمت پایه در بورس کالا رقابت می‌شود و تولیدکننده نیز برای سرپا نگه داشتن خط تولید، گاهی مجبور است که با هر قیمتی مواد اولیه خود را تهیه کند.
 
 رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان عنوان داشت : در شرایط امروز قطعه‌ساز از سوی تأمین کنندگان مواد اولیه مورد نیاز خود همچون شرکت‌های بزرگ پتروشیمی‌، فولادی و امثال آن تحت فشار بوده و خودروسازان نیز به دلیل عدم توانایی اصلاح قراردادها و به دلیل قیمت‌های دستوری و سرکوب قیمت‌ها، قطعه‌سازان را درگیر کرده‌بود شرایط پیچیده شده است.
 
 
محبی نژادقراردادهای میان خودروسازان و قطعه‌سازان به کندی در حال تعدیل است
 
 
 آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان نیز در ادامه این نشست خبری اظهارداشت :  قیمت‌گذاری دستوری خودرو تبعات زیادی به همراه دارد, تا جایی که خودروسازان تولیدات قطعه‌سازان را با قیمت‌های درست نمی‌خرند.
 
وی خاطرنشان کرد : متاسفانه زیان انباشته زیاد شده و در مقابل سود بالای ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های بالادستی و تولیدکنندگان مواد اولیه، یک عدم توازن و تعادل را به وجود آورده و در چنین شرایطی قطعه‌سازان‌ درخواست دارند قیمت ها اصلاح شود. چرا که اصلاح قیمت قطعات مثبت و منفی ۱۰ درصدی نرخ نهاده‌های تولید است وباید اصلاح شود.
 
محبی نژاد اضافه کرد: با محاسبات انجام شده توسط انجمن، در حال حاضر قیمت قطعات خودرو بایستی به طور متوسط ۶۵ درصد افزایش یابد، اما قراردادهای میان خودروسازان و قطعه‌سازان به کندی در حال تعدیل است.
 
وی افزود:  در دوره حضور سه وزیر تا به امروز درخواست تعدیل قراردادها داده شده، اما ترتیب اثر داده نشده است.
 
محبی نژاد یادآور شد : بخش مهمی از شکاف قیمت در بازار خودرو ناشی از سرمایه‌ای شدن خودرو و عرضه نادرست خودرو به بازار بوده  و متاسفانه به دلیل مشکلات و تحریم ها سال‌های زیادی است که صادرات قطعات با موانع زیادی مواجه شده که مستلزم راهکاری از سوی دولتمردان برای بهبود وضعیت است.
 
وی در ادامه سخنان خود عنوان داشت : التهاب امروز بازار خودرو و شکاف شدید قیمت‌های خودروساز و بازار، نتیجه تصمیمات غلط در حوزه قیمت است که سبب شده قطعه‌ساز و خودروساز با زیان تولید کنند و عرضه خودرو نیز ناکافی باشد. ایجاد مشوق‌های صادراتی برای صادرات به کشورهای همسایه و منطقه با جمعیت ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون نفری و حضور در این کشورها می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند و به این منظور رایزنی‌های سیاسی برای کمک به شکوفایی اقتصادی مورد نیاز است.
 
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان تاکید کرد : متاسفانه به دلیل تفرقه در مجموعه حاکمیتی دولت، مجلس و قوه قضائیه یک سری مشکلات پیش آمده و با توجه به زیان ۲۵ هزار میلیاردی دو خودروساز بزرگ داخلی در سال گذشته و زیان انباشته ۸۰ هزار میلیارد تومانی این صنعت، در این راستا ایجاد کمیته ملی خودرو با عضویت همه ارگان‌های تصمیم‌گیر پیشنهاد ما است.
 
وی ادامه داد :  همه مصوبات این کمیته، فراقوه‌ای و لازم‌الاجرا باید باشد، چرا که نیاز سالانه ارزی صنعت خودرو و قطعه‌سازی حدود ۴ میلیارد دلار است و درخواست انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان همکاری های بیشتر در این خصوص است.
 
 
پرهام فر:  کشفیات قاچاق در حوزه لوازم یدکی خودرو ۶۳ درصد رشد داشته است 
 
میرمحمد‌ پرهام‌فر، مدیرکل پیشگیری قاچاق کالا و ارز، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در ادامه نشست خبری انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشوراظهارداشت : کشفیات قاچاق در حوزه لوازم یدکی خودرو در سال ۹۷ به میزان یک هزار و ۶۳۵ میلیارد ریال و سال گذشته چهار هزار و ۳۱۱ میلیارد ریال بوده است که رشد ۶۳ درصدی نشان می‌دهد.
 
وی افزود : بررسی‌ها حاکی است سال گذشته در حوزه لوازم یدکی خودرو، کسری ۲/۴ میلیارد دلاری وجود داشته که ناشی از شکاف عرضه و تقاضا است و تنها اتفاقات مثبت در حوزه تولید می‌تواند کاهش کالای قاچاق را در این حوزه به دنبال داشته باشد تاکید کرد که از سال ۹۷ به بعد به دلیل محدودیت‌های ارزی و ممنوعیت‌های وارداتی، قاچاق رشد چشمگیری داشته است.
 
پرهام فر تاکید کرد: برآوردهای سال ۹۷ نشان می‌دهد نیاز بازار لوازم یدکی خودرو حدود ۸/۱ میلیارد دلار است که بیش از ۶/۵ میلیارد دلار آن برای تامین لوازم یدکی و بقیه برای بحث تولید بوده است.
 
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب