امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 50282 تاریخ انتشار: شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۹:۱۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

چرا بازی را واگذار کرده ایم؟/ هرجا که نگاه سیاسی بر امور اقتصادی حاکم شده، دچار مشکل شده ایم.

خبرایران : احمدرضا رعنائی عضو هیات رئیسه انحمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور در یادداشتی نوشت : ایران کشور فقیری نیست اما هر جا که نگاه سیاسی بر امور اقتصادی حاکم شده، دچار مشکل شده ایم.
چرا بازی را واگذار کرده ایم؟/ هرجا که نگاه سیاسی بر امور اقتصادی حاکم شده، دچار مشکل شده ایم.

بیش از چهار دهه است که در صنعت قطعه سازی ایران سرمایه گذاری های کلانی صورت گرفته و علاوه بر سرمایه اقتصادی، تجربه مدیران و کارگران قطعه ساز را می توان یکی از ارزشمندترین سرمایه های صنعت خودرو ایران به شمار آورد. از سوی دیگر، کشور ما دارای منابع عظیم انرژی است که در کنار سرمایه گذاری های صورت گرفته و نیروی کار مستعد و باهوش، می توانست و می تواند زمینه های تفاخر به این صنعت را فراهم آورد اما متاسفانه به دلیل نبود خط مشی مناسب و مشخص و عدم حمایت اصولی و درست، بازی را به دیگران واگذار کرده ایم. به عبارت عامیانه تر، گل به خودی هایی که در حوزه اقتصاد می بینیم به دلیل نبود یک نگاه درست راهبردی است.

ایران کشور فقیری نیست اما هر جا که نگاه سیاسی بر امور اقتصادی حاکم شده، دچار مشکل شده ایم. آنچه در ادامه باید رخ دهد این است که بگذاریم اقتصاد بر سیاست حاکم شود تا با اقتصاد بر دنیا حاکم شویم. در صورت تحقق این آرمان، خواهید دید که کسانی که در سال های اخیر با فرش قرمز دیگر کشورها، جلای وطن کرده و استعداد خود را در خدمت آنها قرار داده اند، به کشور باز خواهند گشت.

اگر قرار باشد موارد بالا را با زبان آمار و در حوزه تخصصی قطعه سازی مرور کنیم، باید سال هایی را به یاد آوریم که صنعت قطعه سازی ایران، تولید دو میلیون دستگاه خودرو در کشور را پوشش می داد. واقعیت این است زنجیره تامین خودروسازی ایران توانایی و پتانسیل تولید قطعه برای ۸ میلیون خودرو در سال را دارد که این عدد، به معنای آن است که ایران امکان این را دارد که یکی از صادرکنندگان اصلی قطعه در منطقه باشد.

این جایگاه، یک رویای غیرقابل تحقق نیست بلکه امکانی است که دست یازیدن به آن میسر می شود به شرط آنکه سیاست گذاری و راهبرد درستی برگزینیم و حمایتی اصولی را در دستور کار قرار دهیم.

 

احمدرضا رعنائی

عضو هیات رئیسه انحمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب