امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 50284 تاریخ انتشار: شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱:۱۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی هشدار داد:

تکرار بحران سال ۹۲ با آزادسازی واردات خودرو

خبرایران : دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور نسبت به تکرار بحران سال ۹۲ در صورت آزادسازی واردت خودرو هشدار داد.
تکرار بحران سال ۹۲ با آزادسازی واردات خودرو
به گزارش خبرایران از روابط عمومی انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، آرش محبی نژاد در گفت وگو با روزنامه دنیای خودرو با بیان اینکه ممنوعیت واردات خودرو با هدف حمایت از ساخت داخل نبوده، بلکه به دلیل کمبود ارز اتفاق افتاده است، افزود: وضعیت بسیار دشواری پیش آمده و این دشواری از آن بابت است که ما یک‌سری ارز ناشی از صادرات نفتی و غیرنفتی در کشورهای دیگر داریم و نمی‌توانیم به همان صورت ارز آن را به کشور برگردانیم. این ارزها پشت سدی به نام تحریم انباشته شده و عدم‌دسترسی به آن‌ها ما را تحت فشار مالی قرار داده است.
محبی نژاد با بیان اینکه این ارزها به‌صورت کالا امکان واردات دارند، ادامه داد: بر این اساس، فشار و هجمه عجیبی به وجود آمده است مبنی بر اینکه واردات خودرو آزاد شود و این امر نشان می دهد ممنوعیت واردات خودرو با هدف حمایت از ساخت داخل نبوده، بلکه به دلیل کمبود ارز این ممنوعیت اتفاق افتاده است.
وی در تشریح اتفاقات منتهی به بحران سال ۹۲ اظهار کرد: سال ۹۰ اوج شکوفایی و تولید صنعت خودرو بود و بیش از یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شد. اما بعد دچار تحریم‌های خارجی و داخلی شدیم و با ادبیات «پراید کیلویی چند» یک سقوط آزاد در تولید خودرو داشتیم و به حدود ۷۴۰ هزار دستگاه خودرو رسیدیم.
محبی نژاد ادامه داد: به همان نسبت با توجیه بازگشت ارز به‌صورت خودرو، رشد فزاینده‌ای در واردات خودرو داشتیم و به لحاظ ارزشی، ارزش‌کل واردات سال ۹۲ نزدیک به ۶۰ درصد ارزش کل تولید داخل بود.
وی افزود: اگر این اتفاق تکرار شود و بخش بزرگی از این ارز به‌صورت خودرو وارد کشور شود، بحران سال ۹۲ دوباره تکرار می‌شود.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: در آن سال ها، یک بی‌تدبیری سهوی دیگر نیز رخ داد و عمده واردات خودرو از کشورهایی انجام شد که صنعت خودرو ما را تحریم کردند! یعنی کره، ژاپن و اروپا، ما را تحریم‌ کرده‌ بودند و قطعه‌سازان نمی توانستند ورق فولادی، قطعات نیمه‌ساخته و… را از کره وارد کنند، اما انواع و اقسام خودروهای کره‌ای وارد شد به گونه ای که ۶۰ درصد واردات آن سال مربوط به واردات خودروهای کره‌ای بود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب