امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5073 تاریخ انتشار: شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

محمد مهدی تندگویان مطرح کرد؛

ضرورت افزایش ارزش افزوده املاک در بافت های فرسوده

محمد مهدی تندگویان عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: اجرای طرح های محرک توسعه به ویژه بازگشایی معابر درمحدوده های بافت فرسوده باعث افزایش ارزش افزوده در مناطق و رفع اختلاف طبقاتی خواهد شد.
ضرورت افزایش ارزش افزوده املاک در بافت های فرسوده

به گزارش خبرایران به نقل از روابط عمومی سازمان نوسازی شهرتهران، محمد مهدی تندگویان با اعلام این مطلب افزود: باید به این مساله توجه داشت که مشکل اصلی بافت فرسوده در کلانشهری همچون تهران، عدم رغبت ساکنان آن به نوسازی املاک فرسوده خود است.

وی با اشاره به این که این بی تمایلی ساکنان بافت فرسوده عوامل متعددی دارد، ادامه داد: یکی از مهمترین علت های این بی رغبتی ارزش پایین این بافت ها از نظر اقتصادی است. به همین دلیل است که به رغم تسهیلاتی که شهرداری تهران برای نوسازی بافت های فرسوده در نظر گرفته است باز هم مالکان رغبت چندانی به نوسازی املاک فرسوده خود ندارند.

تندگویان با تاکید بر اینکه ارزش املاک در شمال و جنوب شهر تهران تفاوت زیادی دارد، بیان کرد: در شهر تهران شاهد این مساله هستیم که در برخی از مناطق یک آپارتمان تا متری 30 میلیون تومان به فروش می رسد اما در برخی از مناطق یک آپارتمان با همان متراژ متری 500 هزار تومان نیز به فروش نمی رسد. زمانی که این میزان اختلاف طبقاتی در پایتخت وجود دارد، ساخت و ساز در محدوده های جنوبی شهر برای سرمایه گذاران سودآوری ندارد.

این عضو شورای شهر تهران  با بیان اینکه اجرای تبصره هایی مانند تبصره 48 قانون بودجه می تواند تا قدری این مشکل را رفع کند، تاکید کرد: اجرای طرح های محرک توسعه به ویژه بازگشایی معابر درمحدوده های بافت فرسوده  باعث   افزایش ارزش افزوده در مناطق و رفع اختلاف طبقاتی خواهد شد.

وی در ادامه یکی دیگر از مشکلات بافت های فرسوده شهر تهران را تجمع خانوارها در یک پلاک کوچک در محدوده های جنوبی شهر عنوان کرد و توضیح داد: به عنوان مثال امکان دارد که در یک پلاک بزرگ در محدوده شمالی شهر تنها یک خانواده ساکن باشند اما در محدوده جنوبی شهر در یک  پلاک کوچی که دربافت فرسوده قرار دارد چندین خانواده سکونت داشته باشند در نتیجه برای ایجاد تمایل به بازسازی این ملک فرسوده باید با 5 خانواده با فرهنگ های مختلف صحبت شود. همین مساله فرهنگی در طولانی شدن روند نوسازی موثر است.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در ابتدا باید در جهت ارزشمندتر کردن بافت های فرسوده در شهر تهران تلاش شود، بیان کرد: در حال حاضر خوشبختانه دکتر قالیباف به اهمیت این مساله پی برده اند و حتی به مسئولان نیز گفته اند که برای ایجاد ارزش افزوده بافت های فرسوده شهر تهران حاضرند در یکی از مناطقی که بیشترین بافت فرسوده را در خود جای داده است، ساکن شوند.

وی ادامه داد: انجام چنین حرکت هایی از سوی مسئولان و متولی احیای بافت های فرسوده اقدامی ارزشمند است. در واقع در این صورت است که می توانیم به سراغ ساکنان خانه های فرسوده شهر تهران برویم و آنها را به نوسازی املاک خود تشویق کنیم.

محمد مهدی تندگویان با بیان این که هم اکنون نیز با برنامه ریزی ای که سازمان نوسازی شهر تهران انجام داده است، در جهت نوسازی بافت فرسوده پایتخت برنامه هایی در حال انجام است، افزود: اما باید  روند نوسازی در کلانشهری همچون تهران با سرعت بیشتری انجام شود. کندی روند نوسازی در تهران به دلیل مشکلاتی است که در این حوزه در پایتخت وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح های محرک توسعه در بافت فرسوده شهر تهران نتایج خوبی به همراه داشته است، بیان کرد: به عنوان مثال با توجه به اجرای طرح های محرک توسعه که در محله هایی مانند بازارو عودلاجان انجام شده است، شاهد بازگشت بسیاری از ساکنان قدیمی این محله ها در قالب خرید املاک مسکونی و تجاری بوده ایم. همین بازگشت جمعیت نشان می دهد که طرح های محرک توسعه نتایج خوبی را برای این محله ها داشته است.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب