امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5092 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲:۲۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر راه و شهرسازی؛

نحوه سکونت گزینی افراد در منطقه مرکزی کشور باید تغییر کند

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت بازنگری طرح کالبدی منطقه مرکزی کشور شامل استانهای چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد اظهار داشت: لازم است با توجه به تأثیرات کمبود منابع آب در سکونتگاههای شرق شهر اصفهان نحوه استقرار صنایع و خدمات در منطقه مورد بازنگری کلی قرار گیرد.
نحوه سکونت گزینی افراد در منطقه مرکزی کشور باید تغییر کند
به گزارش خبرایران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی که در جلسه امروز شورای عالی شهرسازی و معماری سخن می گفت، پیشنهاد کرد: طرح منطقه اصفهان با توجه به کمبود منابع آب و حضور صنایعی که مصرف آب بالا  دارند و همچنین تمرکز و استقرار جمعیت، باید مورد تجدید نظر قرار گیرد و به این موضوع فراتر از مجموعه شهری باید نگاه شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: برای سازگاری با منابع آب موجود باید الگوی انتخاب صنایع، خدمات، کشاورزی، طراحی شهری، مسکن و به عبارت دیگر شامل زندگی اقتصادی اجتماعی و نحوه سکونت گزینی افراد در منطقه مرکزی شامل استانهای چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد تغییر یابد  و  این کار نیازمند حرکتی اجتماعی و تبدیل آن به یک نیاز  عمومی است.

بنابر این گزارش شورای عالی شهرسازی و معماری در جلسه مورخ 13/5/93 پس از شنیدن گزارش اجمالی درباره وضعیت منابع آب در اصفهان و خصوصاً شرایط رودخانه زاینده رود و حریم آن که به عنوان میراث ملی نیز ثبت شده است، مقررکرد: انجام مطالعه طرح کالبدی منطقه مرکزی کشور و همچنین مطالعه مجموعه شهری اصفهان درباره تأثیرات کمبود منابع آب و قطع جریان آب در بستر زاینده رود در سکونتگاههای شرق شهر اصفهان توسط دبیرخانه شورای عالی انجام و نحوه انجام کار در این زمینه ظرف مدت یکماه به شورای عالی گزارش شود.

همچنین در این جلسه با تأکید برلزوم اجرایی شدن مصوبه 9 ماده ای شورای عالی آب در حوزه زاینده رود مقرر شد: راهبردهای اصلاح الگوی توسعه بخش صنعت واحتمالا انتقال برخی از صنایع آب بر با توجه به محدودیتهای منابع آب در استانهای چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد توسط وزارت صنایع و معادن ظرف مدت 5 ماه ارائه و به وزارت راه و شهرسازی برای هماهنگی با طرح کالبدی منطقه مرکزی کشور ارسال شود. در ضمن مواردی که ضروریست (افزون بر شورای عالی شهرسازی و معماری) در هیأت وزیران مطرح خواهد شد.

شورای عالی شهرسازی و معماری در جلسه امروز خود مقرر کرد: سیاست های محدود کننده توسط وزارت راه و شهرسازی در کلیه طرحها و اقداماتی که منجر به استقرار جمعیت، نقاط سکونتگاهی جدید و افزایش حریم و محدوده در استانهای چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد می شود اعمال و اعلام آن حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از اعلام این مصوبه انجام شود.

در تبصره 1 این مصوبه آمده است: تسریع در فرآیند بررسی، تصویب و ابلاغ طرح بازنگری طرح تفصیلی شهر اصفهان در مراجع ذیربط استانی ضرورت دارد و این مراجع موظفند حداکثر ظرف مدت یکماه پس از اعلام این مصوبه نسبت به ابلاغ طرح مذکور اقدام نمایند. اداره کل راه و شهرسازی استان موظف است گزارش اقدامات انجام شده در این مورد را به دبیرخانه شورای عالی ارسال کنند.

همچنین در تبصره 2 مصوبه سیاست های محدود کننده تصریح شده است: صدور هر گونه مجوز مرتبط با مقولات افزایش تراکم و افزایش ارتفاع در فاصله زمانی اعلام این مصوبه تا زمان ابلاغ طرح بازنگری طرح تفصیلی شهر اصفهان ممنوع بوده و پس از ابلاغ طرح بازنگری طرح تفصیلی تنها مجموعه ضوابط و مقررات طرح مذکور ملاک عمل خواهد بود و کمیسیون ماده 5 مجاز به پذیرش درخواستهای مرتبط نمی باشد. وظیفه نظارت بر حسن اجرای این تبصره به عهده اداره کل راه و شهرسازی استان است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب