امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 51811 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۲:۳۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

به همت فعالان محيط زيست سراي محله آبشار تهران صورت گرفت؛

احداث اولين باغ از هسته هاي دور ريز ميوه در منطقه ٢٢ / هنرنمايي بانوي فعال منطقه ٢٢ با پسماندهاي تَر و خشك / منطقه ٢٢ را پر از درخت ميوه خواهيم كرد

خبرایران : با حضور فعالان محيط زيست سراي محله آبشار تهران، اولين باغ هسته هاي دور ريز ميوه مصرفي خانگي احداث شد.
احداث اولين باغ از هسته هاي دور ريز ميوه در منطقه ٢٢ / هنرنمايي بانوي فعال منطقه ٢٢ با پسماندهاي تَر و خشك / منطقه ٢٢ را پر از درخت ميوه خواهيم كرد
به گزارش خبرایران از روابط عمومي شهرداري منطقه ٢٢؛ سيده زهرا طالبيان، مدير سراي محله آبشار درباره هدف از احداث باغ هسته هاي دور ريز ميوه گفت: شهروندان مي توانند از زباله تَر استفاده بهينه داشته باشند و آن را به دل طبيعت برگردانند. هدف ما به صفر رساندن پسماند خانه، محله و به زودي منطقه است. وقتي كه ما از ديدن، بوييدن و خوردن ميوه اي لذت مي بريم، براي شكرگزاري از اين نعمتي كه خداوند به ما داده است، حداقل وظيفه اي كه داريم اين است كه هسته آن را به خاك برگردانيم تا حتي اگر به ميوه تبديل نشود به خاك تبديل شود.
طالبيان درباره آغاز فعاليتش در حوزه محيط زيست به سال ٩٣ و حضورش در مركز بازيافت زباله آرادكوه در كهريزك اشاره كرد و گفت: وقتي از نزديك درباره نفوذ شيرابه زباله تَر به منابع آب هاي زيرزميني و به خطر افتادن سلامتي كارگران بخش تفكيك زباله به انواع بيماري ها مطلع شدم، تصميم گرفتم كه تفكيك زباله را از خانه شروع كنم.
مدير محله آبشار در ادامه گفت: امسال با شروع طرح كاپ در محله صدرا در منطقه ٢٢، تصميم گرفتم برنامه ريزي هاي لازم را براي اجرايي شدن اين طرح در محله آبشار به صورت داوطلبانه انجام دهم. براي اين كار به اطلاعات و دانش بيشتري درباره انواع زباله ها، تفكيك و خشك كردن آنها داشتم و اين كار را عملاً در منزل آغاز كردم.
طالبيان در باره انگيزه اش از تفكيك زباله كه توليد و نگهداشت خاك بود اشاره كرد و  گفت: در انجام تفكيك زباله خشك مشكلي نداشتم، اما با زباله هاي تَر، بوي تند و آلودگي آنها بايد چه كاري انجام ميدادم. تفاله چاي، پوست محصولات جاليزي مثل خيار، گوجه، سيب زميني، پياز و حتي تخم مرغ را بصورت جداگانه خشك و از پودر آن براي خاك گلدان استفاده كردم. پسماند غذا ها را فريز مي كردم و پس از جمع آوري آنها، در فرصت مناسب براي حيوانات در دهكده مهرباني مي بردم. با اين كار، بوي بد مخزن زباله از بين رفت.
مدير محله آبشار در ادامه توضيح داد: با شروع تفكيك زباله، تجربيات خود را با نمايش عكس و كليپ و مستندسازي در فضاي مجازي و در گروه فعالان محيط زيست منتشر كردم. شهروندان مشتاق به محيط زيست، در پاسخ به اين كار، تصاوير و فيلم هاي تفكيك زباله منزل خود را براي من ارسال مي كردند.
او تصريح كرد: تصاوير ارسالي در فضاي مجازي، كانال تلگرام، واتس اپ و اينستاگرام سراي محله آبشار بازخورد خيلي خوبي را در آموزش تفكيك زباله از مبداء نشان مي داد. ساكنين محله آبشار با اشتياق در طرح شنبه هاي بدون پسماند شركت مي كنند و زباله هاي تفكيك شده را به غرفه بازيافت ميدان تره بار محله تحويل مي دهند و تصاوير خود را در گروه ارسال مي كنند.
طالبيان درباره تفكيك زباله تَر و رسيدن به باغ هسته هاي دور ريز  ميوه توضيحاتي بيان كرد و گفت: با شروع طرح كاپ، تصميم گرفتم هسته هاي دور ريز ميوه را خشك كنم و در اواخر فصل پاييز و قبل از شروع سرما و اولين بارش برف، در دل خاك بكارم. موضوع را در گروه فعالان محيط زيست مطرح كردم و از آنها خواستم كه هسته ها را جمع آوري كنند تا در فرصت مناسب براي كاشت آنها اقدام كنيم.
مدير محله آبشار در ادامه گفت: با همكاري معاونت امور اجتماعي منطقه و با حمايت اداره اموربانوان منطقه، زميني در بوستان چيتگر با دسترسي ٢٠٠ متري از جاده اصلي و در كنار حوضچه آب در مجموعه مديريت پارك چيتگر، در اختيار ما قرار داده شد و ما توانستيم در روز ٢٩ آبان ماه سال جاري، ضمن رعايت شيوه نامه هاي بهداشتي ستاد مبارزه با كرونا، با حضور دارطلبانه تعدادي از فعالان محيط زيست و مديران شهري، اولين "باغ هسته هاي دور ريز ميوه" را احداث كنيم.
اين بانوي فعال محيط زيست در پايان به كاشت ٣٠ نوع هسته ميوه درخت هايي مثل خرمالو، زالزالك، گيلاس، سيب و سنجد در اين باغ اشاره كرد و گفت: حدود يك تا سه سال طول مي كشد تا اين هسته ها به نهال تبديل شوند و نياز به مراقبت و آبياري به موقع دارند. پس از رشد نهال ها، آنها را به پارك ها و كنار خيابان هاي سطح منطقه منتقل و به ياري خداي بزرگ، در طي سال هاي آينده، منطقه ٢٢ را پر از درخت ميوه خواهيم كرد.
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب