امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5187 تاریخ انتشار: جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حسن دادشکر؛

نمایش‌های جشنواره عروسکی مطابق با ذائقه ایرانی باشد/ در تلویزیون دیگر اثری از تئا‌تر نیست

نمایش عروسکی، پرهزینه است و باید بهترین‌ها در جشنواره عروسکی دیده شوند، گروه هایی به جشنواره نمایش عروسکی راه یابند که نمایش‌شان مطابق با ذائقه ایرانی باشد.
نمایش‌های جشنواره عروسکی مطابق با ذائقه ایرانی باشد/ در تلویزیون دیگر اثری از تئا‌تر نیست

به گزارش خبرایران، «حسن دادشکر» ، نویسنده ، بازیگر و کارگردان نمایش عروسکی در گفت‌و‌گو با ستاد خبری پانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی با بیان اینکه مشکلات تئا‌تر کشور، چیزی نیست که تا امروز کسی درباره آن فکر نکرده باشد، گفت: درباره تئا‌تر در طول سال‌های گذشته آنقدر آسیب‌شناسی شده و در این زمینه سمینار برگزار شده است که تکراری شده و امروز هرچقدر حرف بزنیم دیگر فایده‌ای ندارد.

تعداد جشنواره‌ها از اجرای نمایش‌ها بیشتر است

وی در ادامه افزود: برگزاری جشنواره‌های نمایشی و تئاتری خوب است اما باید به این نکته  توجه کرد که تعداد جشنواره‌های تئا‌تر، بیشتر از تعداد نمایش‌هایی است که اجرا می‌شود.

این کارگردان با بیان اینکه دیگر تئا‌تر با آن تعریف اصلی‌ و گذشته‌اش وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در مجموعه تئا‌تر شهر همه نمایش‌ها، سوپر مدرن و پست مدرن است.  البته اشکال در این است که مسئولان، در سطح کلان ،مسائل فرهنگی و مخصوصا تئا‌تر را جدی نمی‌گیرند و با تغییر مدیریت همه چیز عوض می‌شود.

دادشکر همچنین گفت: در طول سال‌های گذشته بار‌ها بودجه تئا‌تر کم و زیاد شده است و متاسفانه اخلاقیات در کشور محلی از اعراب ندارد. به دروغ گویی عادت کرده‌ایم و متوجه نیستیم که پذیرفتن دروغ، بزرگ‌ترین ضربه را به بخش فرهنگی زده و می‌زند.

در تلویزیون دیگر اثری از تئا‌تر نیست

وی در ادامه افزود: در سال‌های گذشته تله تئا‌تر و نمایش‌های عروسکی زیادی از تلویزیون پخش می‌شد اما امروز دیگر در تلویزیون اثری از تئا‌تر نیست درحالی که پخش همین نمایش‌های عروسکی از تلویزیون می‌تواند جای کارتن ر ا برای کودکان بگیرد. متاسفانه کار مراکز استان‌ها همه کپی برداری شده و این امر ارتقاء فرهنگ را به دنبال نخواهد داشت.

دیگر با پول کم نمی‌شود نمایش عروسکی تولید کرد

وی با بیان اینکه امروز به هنرمندان تئا‌تر به خصوص در بخش نمایش عروسکی، توجهی نمی‌شود ، یادآور شد: چند روز پیش، پوستر نمایش عروسکی توسط مرضیه برومند دبیر جشنواره، رونمایی شد. خانم برومند انسان بسیار شریف و محترمی است اما از حرف او تعجب کردم. او به جوان‌ها در این مراسم، گفت موبایل‌های خود را بفروشند و با پول آن نمایش عروسکی کارکنند؛ مگر با این پول‌ها می‌توان کار تئاتری انجام داد.

دادشکر با بیان اینکه متأسفانه در تئا‌تر، متولی و سیاستگزار مشخصی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ابتدا باید ببینیم از تئا‌تر چه می‌خواهیم و توجه داشته باشیم که تئاترهای سطحی و کم‌مایه، مانند قارچ تکثیر پیدا کرده است.  

دیگر آرشیوی از عروسک‌های قدیمی نداریم

وی در ادامه خاطرنشان کرد: زمانیکه غرب‌پور در فرهنگسرای بهمن حضور داشت موزه هنرهای عروسکی ساخته شد و در آن عروسک‌هایی از ملل‌های مختلف نگهداری می‌شد اما این کار ادامه نیافت. در واقع آرشیوی از تعزیه، اپرا و نمایش عروسکی داشتیم اما امروز هیچ کدام از آنها ، وجود ندارد.

دادشکر با بیان اینکه گذشتگان، برای تئا‌تر عروسکی کشور بسیار زحمت کشیده شده است، افزود: هنرمندان صاحب نام در این عرصه آثار شاخصی را ارائه دادند. زمانی پارک لاله مرکز تئا‌تر عروسکی بود اما شرایط بوجود آمده حفظ نشد و آدم‌های غیرتوانمند و غیر متخصص ، سکان امور را بدست گرفتند.

زمانی تئا‌تر خوب داریم که به آن بها دهیم

وی در ادامه ،خاطرنشان کرد: آموزش تئا‌تر باید از مدارس آغاز شود ضمن اینکه بودجه تئا‌تر باید بودجه سرمایه‌ای باشد و زمانی می‌توانیم صاحب تئا‌تر فاخر باشیم که به آن بها دهیم، مخاطب تربیت کنیم و بتوانیم تماشاگر برای تئا‌تر جذب کنیم.

دادشکر با بیان اینکه بخشی از مشکلات تئا‌تر ناشی از ضعف مدیریتی است ؛ گفت: زمانی که می‌خواهیم جشنواره‌ای مانند تئا‌تر عروسکی برگزار کنیم،  باید ببینیم هدفمان از برگزاری این جشنواره چیست و حضور چه اشخاصی  در آن مهم است. اگر می‌خواهیم از پیشکسوتان و حرفه‌ای‌ها بهره ببریم، باید امکانات و بودجه لازم را هم در اختیارشان قرار دهیم.

وی در ادامه افزود: اقتصاد تئا‌تر باید بررسی شود و روی تئا‌تر ملی و همچنین تئا‌تر عروسکی که از زیرشاخه‌های مهم تئا‌تر است بحث شود تا بتوانیم به نتیجه برسیم.

گروه‌های خوب به جشنواره نمایش عروسکی راه یابند

دادشکر در ادامه به ارائه راهکارهایی برای داشتن جشنواره خوب،  اشاره کرد و گفت: باید جشنواره تئا‌تر عروسکی را با کیفیت بالا برگزار کنیم . تنها ۲۰ نمایش داخلی و خارجی را شرکت دهیم و بخش‌های دیگر را حذف کنیم چرا که کاربردی ندارند و توجه داشته باشیم نمایش‌هایی را در این جشنواره به روی صحنه ببریم که مطابق با ذائقه فرهنگی مردم و هنرمندان ایرانی باشد.

وی با بیان اینکه تئا‌تر باید ذهن مخاطب را درگیر کند افزود: اگر می‌خواهیم جشنواره‌های تئاتریمان موفق باشند و مخاطب بین المللی داشته باشند دولت باید در سیاست گزاری‌هایش به تئا‌تر توجه جدی کند. ضمن اینکه آموزش تئا‌تر باید از مدارس آغاز شود و برنامه ریزی‌ها در این حوزه مقطعی نباشد.


 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب