امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5236 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

علی قربانی خبرداد؛

ارسال 2580 اثر به دبیرخانه جشنواره طنز سوره/ اجرای اختتامیه جشنواره طنز سوره توسط علیرضا خمسه/ اهدای 77 میلیون تومان جایزه

علی قربانی دبیر اجرایی جشنواره طنز سوره گفت: مراسم اختتامیه در روز دوشنبه 27 مرداد از ساعت 18 در تالار سوره با اجرای علیرضا خمسه برگزار می‌شود از آثار برترین‌ها کتابی توزیع خواهد شد و میزان مجموع جوایز حدود 77 میلیون تومان است.
ارسال 2580 اثر به دبیرخانه جشنواره طنز سوره/ اجرای اختتامیه جشنواره طنز سوره توسط علیرضا خمسه/ اهدای 77 میلیون تومان جایزه

 به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره صبح امروز با حضور «ناصر فیض» دبیر هنری و «علی قربانی» دبیر اجرایی و اصحاب رسانه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد. دراین نشست خبری «ناصر فیض» دبیر هنری هشتمین جشنواره سراسری طنز و مدیر دفتر طنز حوزه هنری اظهار داشت: باید روز خبرنگار را به اهالی رسانه تبریک بگویم چرا که خبرنگاری یکی از شرافتمندترین مشاغل است و ارتباط مستقیم با اعتلای فرهنگ دارد این روز را به اهالی رسانه که به هر شکل ذیل این عنوان تعریف می‌شوند تبریک می‌گویم اگر امر خبرنگاری و خبررسانی درست انجام پذیرد می‌تواند خدمتی باشد که شاید در بسیاری مشاغل نتوان نظایر آن را دید.

دبیر هنری هشتمین جشنواره سراسری طنز ضمن اشاره به طنز تصریح کرد: طنزی که حوزه هنری از بدو تاسیس قرار شد از آن حمایت کند همان طنزی است که با فرهنگ و آموزه‌های دینی، قومی و ملی و مذهبی ما نسبت دارد به جهت ایرانی و مسلمانی بودن سفارش‌های بسیاری صورت گرفته البته طنز پایه و اساس معترضی دارد برای این است که ناهنجاری‌ها را بیان کرده و به قصد اصلاح مطرح می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این طناز هدف  اصلی طنز بیان ناهنجاری به قصد رفع آن است طنز یک پوشش مناسبی به بیان ناگواری داده و آن را قابل تحمل می‌کند از این روز قرار شد در حوزه از این نوع طنز حمایت شود همان طنزی که زبان فارسی را به عنوان زبان توانمند به رخ می‌کشد، زبان فارسی به شدت گسترده و ساختارمند است طنز در حوزه می‌خواهد با توجه به زبان فارسی توانمندی‌ها در کنار اخلاقمداری و توجه به فرهنگ ملی و مذهبی نشان دهد.

رئیس دفتر طنز حوزه هنری عنوان داشت: باید به چارچوب طنز توجه کرد و آن را دارای محدودیت ندانست به اعتقاد ما طنزپرداز واقعی‌ آن است که هر حرفی را با اخلاق و ظرفیت مخاطب بازگو کند قطعا بخشی از طنز هم رندی و ظرافت و ارتباط با مخاطب ایست و بخشی هم ایجاد نشاط است اما این که برای ایجاد سرور طنز عنوان می‌شود مطلب نادرستی است چرا که به آن فکاهه و لطیفه می‌گویند و  هدف طنز این نیست اگر در گلستان و مثنوی مولانا طنز دیده می‌شود به این شکل نیست که بخواهد با ادبیاتی سر مخاطب را گرم کند در سخن حافظ هم نکته و حلاوتی است که می‌توان از آن تعلیم گرفت ما نیز در حوزه هنری چنین طنزی را تبیین می‌کنیم.

وی افزود:‌ تلاشمان این بود  و قطعا برای رسیدن به هدف‌های بزرگ تعاریف مناسب و علمی نیاز است ما به این نکته توجه داریم که به افراد توهین نشود و فردی که حقش نیست زیر سوال نرود سعی می‌کنیم پاکیزه سخن بگوییم از این رو جشنواره‌های حوزه هم برای شناخت این نوع طنز است. همه جشنواره‌ها به کیفیت و کمیت آثار توجه دارند این جشنواره در دوره هشتم نسبت ه سال‌های گذشته مورد استقبال قرار گرفته و اسامی برجستگان طنز در میان شرکت‌کنندگان دیده می‌شود.

بنابراین گزارش درادامه این نشست خبری «علی قربانی» دبیر اجرایی هشتمین جشنواره سراسری طنز ضمن بیان اینکه 25 تا 27 مرداد ماه هشتمین جشنواره طنز سوره در حوزه هنری برپا می‌شود عنوان کرد: پس از اینکه جشنواره در شورای جشنواره‌ها تصویب شد که دو سالانه باشد و در این مدت برگزیدگان جوان طنزپرداز مراوداتی در زمینه تولید آثار داشته باشند همان جا مقرر شد 4 رشته به جشنواره افزوده شود که  عبارتند از فیلم، استندآپ‌کمدی، نمایش هستند البته عنوان جشنواره هم از طنز مکتوب به سوره تغییر یافت.

وی ابرازداشت: ‌فراخوان جشنواره سال گذشته اعلام شد و طی این مدت 2580 اثر در 8 رشته به دبیرخانه رسید این تعداد از سوی 720 نفر واصل شد، 2هزار و 207 اثر در بخش آزاد و 374  اثر در مجموع در بخش ویژه الگوی خانواده و ایران 1404 واصل شد.

دبیر اجرایی این جشنواره ضمن دفاع از عملکرد داوران ابراز داشت: در مجموع تعداد 78 اثر به بخش نهایی جشنواره رسید که از 66 طنزپرداز بود آمار نشان می‌دهد 7 داستان کوتاه، 8 شعر، 22 عکس، 16 فیلم کوتاه،‌10 مقاله، 9 نثر و 6 نمایش به مرحله پایانی راه یافتند.

قربانی جدول برنامه‌ها را اینگونه توضیح داد که 6 نمایش طنز در روزهای 25 و 26 مرداد در سالن‌های حوزه هنری در 2 نوبت اجرا می‌شود این نمایش‌ها پس از اتمام جشنواره با همکاری دفتر طنز تا پایان سال  به اجرای عمومی گذاشته می‌شود البته فیلم‌های کوتاه هم طی دو سانس در سینما آزادی به نمایش در می‌آید 4 کارگاه امسال خواهیم داشت و در کنار آن نمایشگاه عکسی برپا می‌شود.

وی در پایان گفت:‌ مراسم اختتامیه در روز دوشنبه 27 مرداد از ساعت 18 در تالار سوره با اجرای علیرضا خمسه برگزار می‌شود از آثار برترین‌ها کتابی توزیع خواهد شد و میزان مجموع جوایز حدود 77 میلیون تومان است.

 

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب