امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 526 تاریخ انتشار: شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۲:۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خبرداد؛

ثبت 1800 وقف جدید در سال جاری/ وقف باید مردمی باشد

خبرایران: رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از ثبت هزار و 800 وقف جدید در سال جاری خبر داد و گفت: شعار همه واقف باشیم را با مردمی کردن وقف عملیاتی کنیم.
ثبت 1800 وقف جدید در سال جاری/ وقف باید مردمی باشد

به گزارش خبرایران، حجت‌الاسلام محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ازدر نشستی خبری که به مناسبت هفته وقف برگزار شده بود، با اشاره به برپای هفته وقف از 9 تا 15 اسفندماه سال جاری، با شعار «همه واقف باشیم»، اظهار کرد: در این راستا ۹ دی‌ماه، با عنوان «وقف، قرآن، ولایت، بصیرت دینی»، ۱۰دی‌ماه،  به نام «وقف، سنت نبوی، سیره ائمه اطهار(ع)» و۱۱ دی‌ماه، به نام «وقف، نهاد ممتاز دینی و نقش نظام اسلامی» نام‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: ۱۲دی ماه «وقف، تجلی مؤدت اهل بیت(ع) با تکریم امامزادگان»، ۱۳دی‌ماه، «وقف، عمل امینانه به نیات واقفین و رفع نیاز‌های جامعه»، ۱۴دی‌ماه، «وقف، بانوان واقف و توسعه مشارکت‌های اجتماعی» و ۱۵دی‌ماه، نیز «وقف، حماسه اقتصادی، ارتقای بهره‌وری موقوفات» نام گرفته است.

 

برپایی همایش «وقف و رسانه»

 

حجت‌الاسلام محمدی از برپایی همایش وقف و رسانه طی هشتم دی‌ماه سال جاری، برگزار خبر داد و گفت: رسانه مهم‌ترین ابزار در تحقق شعار«همه واقف باشیم» است. در مجموع خانواده، مدرسه، دانشگاه، حوزه‌های علمیه، وعاظ، روحانیون، استادان و هر نهادی که در اداره افکار جامعه نقش دارد، می‌توانند به عنوان یک رسانه به ترویج فرهنگ وقف بپردازند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به اینکه موضوعات مربوط به وقف در دو حوزه ایجاد موقوفات مرتبط با نیاز روز و ادای حق موقوفه دنبال می‌شود، اظهار کرد: با ترویج فرهنگ وقف باید مردم را با آثار و برکات وقف در جامعه و همچنین عوارض و پیامدهای موقوفه‌خواری آشنا کرد.

 

وقف صرفاً برای ثروتمندان نیست

 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه وقف باید مردمی باشد، تصریح کرد: وقف صرفا برای ثروتمندان نیست و عموم مردم جامعه می‌توانند از ثواب این سنت حسنه بهره‌مند شوند، حتی یک دانش‌آموز با وقف کتاب آموزشی خود می‌تواند دیگران را نیز در این آموزش سهیم و نیاز عده‌ای را مرتفع کند.

وی با  اشاره به ضرورت ایجاد وقف‌های جدید و متناسب با نیاز جامعه گفت: امروز وقف می‌تواند اشکال متنوعی داشته باشد، به طور مثال یک شبکه آموزشی می‌تواند اطلاعات خود را وقف مردم کند و به صورت رایگان به ارائه اطلاعات آموزشی به مردم بپردازد و یا یک روزنامه در یک جهت مناسب به حالت وقف به درج اخبار و اطلاعات بپردازد.

وی به تشریح عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه در سه حوزه موقوفات، بقاع و امامزادگان و قرآن پرداخت و اظهار کرد: یکی از وظایف این سازمان جمع‌آوری درآمد موقوفات و هزینه آن مطابق نیات واقف است.

وی با بیان اینکه در سال جاری 70 میلیارد تومان در موضوعات مختلف از عواید موقوفات هزینه شده است، اظهار کرد: کمک به ایتام و مستمندان، تهیه جهیزیه، اعزام زائران به حرم رضوی، ارائه خدمات درمانی، بهداشتی و آموزرشی و ... از جمله فعالیت‌های صورت گرفته است.

 

اجرای طرح پیوند آسمانی

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی از اجرای طرح «پیوند آسمانی» با محوریت اعطای جهیزیه به هزار و 105 نفر و طرح اعزام 673 نفر به حرم رضوی طی سال جاری خبر داد و گفت: طرح «مهر تندرستی» با محوریت ارائه کمک‌های بهداشتی و درمانی نیز طی 29 دی‌ماه سال جاری و طرح «دست‌های مهربانی» با موضوعیت کمک به ایتام طی 14 اسفندماه سال جاری، برگزار می‌شود.

وی از دیگر فعالیت‌هایی که به منظور ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف صورت گرفته است را برگزاری همایش «وقف و رسانه»، برگزاری همایش «وقف؛ چشمه همیشه جاری»، دیدار با علمای حوزه علمیه قم دانست و گفت: مجموع این فعالیت‌ها سبب شد در سال جاری هزار و 800 وقف جدید ثبت شود.

وی به تشریح فعالیت‌های این سازمان در حوزه امامزادگان پرداخت و گفت: در سال جاری هزار و 117 بقعه مورد عمران و آبادانی قرار گرفته‌اند که برای آن 110 میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده بود و 55 میلیارد آن محقق شد، همچنین در دو هزار و 150 بقعه متبرکه مرکز فرهنگی و قرآنی دایر شده است.

 

تشریح فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف

 

وی فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه قرآن را مرتبط با مسابقات قرآن کریم و آموزش حفظ قرآن کریم دانست و گفت: در زمینه حفظ قرآن کریم تربیت یک میلیون حافظ قرآن را در دستور کار خود قرار داده‌ایم که طی سال گذشته 229 هزار نفر و در سال جاری نیز 302 هزار نفر از سوی این سازمان موفق به حفظ قرآن کریم شدند؛ همچنین با ایجاد مرکز فضای مجازی برای حفظ قرآن کریم هشت هزار نفر نیز حافظ قرآن شدند.

وی به برپایی دو هزار و 151 مسابقه قرآن در سطح کشور اشاره و عنوان کرد: بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر در این مسابقات شرکت کردند؛ همچنین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با حضور 70 کشور برگزار شد. مسابقات اذان، ابتهال و هم‌خوانی قرآن کریم نیز با حضور 56 هزار نفر در قالب 385 گروه برگزار شد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب