امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5270 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۵:۵۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر نفت اعلام کرد؛

اختصاص 100 میلیارد دلار برای بهینه سازی سوخت

وزیر نفت با اشاره به بند ق تبصره 2 قانون بودجه سال 92 نیز گفت: اختصاص 100 میلیارد دلار بودجه برای بهینه سازی مصرف سوخت، فرصت بزرگی را برای اشتغالزایی و کارآفرینی در کشور ایجاد کرده است
اختصاص 100 میلیارد دلار برای بهینه سازی سوخت

به گزارش خبرایران، بیژن نامدار زنگنه در روز سه شنبه در همایش تبیین سیاست های اقتصادی دولت برای خروج از رکود، اظهار داشت: افزایش درآمدهای نفتی باعث تسریع در خروج از رکود اقتصادی خواهد شد.

وی صادرات نفت در کوتاه مدت، افزایش درآمد ارزی و واردات مواد اولیه برای صنایع تکمیلی را از جمله برنامه های خروج از رکود ذکر کرد و افزود: با توسعه فازهای پارس جنوبی، افزایش تولید گاز و صرفه جویی در مصرف فرآورده های نفتی امکان صادرات آن فراهم می شود.

وی اظهار داشت: در سال 1392 به علت کمبود گاز 27 میلیارد لیتر سوخت مایع معادل 18 میلیارد دلار سوزانده شد که می توانستیم آن را صادر و کسب درآمد کنیم.

وی ادامه داد: با راه اندازی هر فاز پارس جنوبی روزی 40 هزار بشکه میعانات گازی تولید می شود که این میزان سالی یک میلیارد و 300 میلیون دلار درآمد برای کشور ایجاد خواهد کرد.

وزیر نفت درآمد ناشی از افتتاح چهار فاز پارس جنوبی را 5 میلیارد دلار در سال ذکر کرد و اظهار داشت: برای تامین منابع مالی مورد نیاز جهت تکمیل این پروژه ها قصد داریم از معاملات سلف بهره گیری کنیم.

وی با بیان آنکه از درآمدهای حاصل از این طریق برای توسعه فازهای پارس جنوبی استفاده خواهد شد؛ گفت: در بخش پتروشیمی نیز قصد داریم تا 12 درصد تولید محصولات پتروشیمی را افزایش دهیم.

وزیر نفت با اشاره به بند ق تبصره 2 قانون بودجه سال 92 نیز گفت: اختصاص 100 میلیارد دلار بودجه برای بهینه سازی مصرف سوخت، فرصت بزرگی را برای اشتغالزایی و کارآفرینی در کشور ایجاد کرده است.

وی اظهار داشت: سالانه معادل 80 میلیارد دلار برای مابه التفاوت تامین یارانه حامل های انرژی پرداخت می شود که این اقدام تهدیدی بزرگ برای اقتصاد کشور به شمار می رود.

زنگنه گفت: با شرکت راه آهن نیز به تفاهم رسیده ایم که به ازای افزایش میزان جابجایی بار توسط این شرکت تا 10 میلیارد دلار پرداخت خواهیم کرد.

وی با بیان آنکه برای بهینه سازی 3.5 میلیون موتورخانه و گازرسانی به روستاها و شهرهای کوچک نیز تعهداتی را در نظر گرفته ایم، ادامه داد: گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان 1.5 میلیارد دلار هزینه دارد اما تنها از طریق صرفه جویی در سوخت مایع مصرفی نیروگاه های این استان سالانه دو میلیارد دلار صرفه جویی خواهد شد.

وی تصریح کرد که برای توسعه متروی کلانشهرها، بهینه سازی چاه های کشاورزی و جایگزینی 140 هزار تاکسی فرسوده در شهرها نیز کمک هایی ارائه خواهیم کرد.

زنگنه با اشاره به ضرورت حمایت از سازندگان داخلی، گفت: قصد داریم شرایط را برای سرمایه گذاران در معاملات داخلی و خارجی یکسان کنیم. همچنین قصد داریم در موارد لازم قراردادها را با تولیدکنندگان داخلی به صورت ارزی منعقد اما در زمان پرداخت به صورت ریالی و به قیمت روز مطالبات آنها را پرداخت کنیم.

وی گفت: 10 گروه از کالاهای اصلی صنعت نفت مانند تاسیسات سرچاهی، پمپ ها، مته ها، شیرآلات، لوله ها و پیک های هوشمند را تعیین کردیم که تولیدکنندگان داخلی می توانند برای تولید آنها سرمایه گذاری کنند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب