امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 53088 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ ساعت ۳:۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

به همت سازمان سمت؛

کتاب صرف؛ رویکردهای نظری و کاربرد آن‌ها در تحلیل زبان فارسی منتشر شد

خبرایران : کتاب صرف؛ رویکردهای نظری و کاربرد آن‌ها در تحلیل زبان فارسی نوشته فائزه ارکان و تهمینه حیدپور بیدگلی به همت سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت) منتشر شد.
کتاب صرف؛ رویکردهای نظری و کاربرد آن‌ها در تحلیل زبان فارسی منتشر شد

 

به گزارش خبرایران، کتاب صرف؛ رویکردهای نظری و کاربرد آن‌ها در تحلیل زبان فارسی براي دانشجويان رشتة زبان‌شناسی به عنوان منبع اصلی دروس «نظریه‌های صرف» و «صرف پیشرفته» در مقطع دکتری هر کدام به ارزش 2 واحد، و به عنوان منبع جنبی درس «صرف» در مقطع کارشناسی ارشد تدوین شده است و همچنین دانشجویان رشته‌های مترجمی زبان انگلیسی (مطالعات ترجمه) و آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبان می‌توانند در دروس مربوط، از آن استفاده کنند.

فهرست مطالب

پیشگفتار

بخش اول

فصل اول: صرف در زبان‌شناسی معاصر             

فصل دوم: مفاهیم بنیادی در صرف       

فصل سوم: سیری در مطالعات صرفی: پیدایش رویکردهای ساختگرایی و زایشی              

بخش دوم

فصل چهارم: صرف تکواژبنیاد             

فصل پنجم: صرف واژه‌‌بنیاد  

فصل ششم: رویکردهای صرفی غیرخطی            

فصل هفتم: صرف توزیعی    

فصل هشتم: صرف ساختی    

فصل نهم: رویکرد تاریخی در تحلیل صرفی        

فصل دهم: تعامل‌‌ها و یافته‌‌ها  

منابع       

واژه‌نامه فارسی ـ انگلیسی      

واژه‌‌نامه انگلیسی ـ فارسی      

نمایه موضوعی      

کتاب حاضر از دو بخش با 10 فصل تشکیل شده است. در بخش اول، فصل‌های اول، دوم و سوم، مقدمه‌ای کوتاه دربارة حوزة صرف و جایگاه آن در زبان‌شناسی معاصر، مفاهیم بنیادی در این حوزه و سپس پیشینه‌‌ای درخصوص مطالعات صرفی پیش‌زایشی تا پایان ساخت‌‌گرایی و مراحل آغازین دستور زایشی تا دهۀ هفتاد میلادی در قرن بیستم آورده شده است. در بخش دوم، فصل‌های چهارم تا هفتم کتاب، مبانی نظریه‌های صرفی معاصر تأثیرگذار معرفی و توضیح داده ‌شده‌اند، ازجمله صرف تکواژبنیاد، صرف واژه‌بنیاد، صرف توزیعی و نیز رویکردهای صرفی غیرخطی (مانند صرف بهینگی)، که در نیمۀ دوم قرن بیستم در راستای دستور زایشی شکل ‌گرفته‌‌اند، و مهم‌تر آنکه پس از معرفی این نظریه‌‌ها در هر فصل، صرف زبان فارسی به شکل عملی، تا حد امکان، در چارچوب این نظریه‌‌ها و رویکردهای نظری تحلیل شده ‌است. در فصل هشتم، در چارچوبی غیرزایشی، صرف ساختی و کاربرد آن در تحلیل صرف زبان فارسی مورد بررسی قرار گرفته است. فصل نهم به رویکرد تاریخی در تحلیل صرفی اختصاص یافته ‌است، و در فصل دهم به تعامل صرف با دیگر حوزه‌‌های زبان و در نهایت به یافته‌‌های بررسی‌های صرفی در این کتاب پرداخته شده است. در پایان هر فصل پرسش‌ها و تمرین‌هایی داده شده است تا دانشجویان با بحث و بررسی به آن‌ها پاسخ دهند.

در بخشی از پیشگفتار نویسندگان این اثر آمده است: پیشگفتار موضوع مطالعات صرفیِ یک زبانْ بررسی و توصیف ساختار درونی کلمات، واحد تحلیل ساخـت صـرفی ‌ـ واژه یا تـکواژ ـ در آن زبـان، فراینـدهای واژه‌سازی، زایـش کلمات جـدیـد، روابط بین کلمات در خانواده‌‌های اشتقاقی و نیز روابط بین صورت‌های کلمه در صیغگان تصریفی آن زبان است. علاوه بر ‌این، حوزۀ صرف یک زبان با حوزه‌های دیگر زبان یعنی واج‌شناسی، نحو و معناشناسی نیز تعامل دارد، به این دلیل‌‌که زبان همچون شبکۀ به‌هم‌بافته‌‌ای است‌‌ که زیرنظام‌های آن به‌‌رغم استقلال، از جهاتی به یکدیگر وابسته‌‌اند. البته، میزان این وابستگی‌ها در رویکردهای نظری صرفی متفاوت بوده که ضروری است در مطالعات صرفی مورد توجه قرار گیرند.

در مطالعات صرفی زبان فارسی از گذشته تاکنون مسائل مختلفی در این حوزه مورد بررسی قرار گرفته که به روشن شدن جنبه‌هایی از صرف این زبان کمک کرده است. بدین منظور در کتاب حاضر نیز موضوعات اصلی صرف زبان فارسی از منظر چندین رویکرد نظری توصیف و تحلیل شده است تا گامی کوچک در جهت بومی‌سازی مطالعات زبانی در حوزة صرف برداشته شود. لذا امید است که مخاطبان اصلی این کتاب از آن بهرة کافی ببرند.

کتاب صرف؛ رویکردهای نظری و کاربرد آن‌ها در تحلیل زبان فارسی نوشته فائزه ارکان و تهمینه حیدپور بیدگلی به همت سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت) به بهای 41 هزار تومان منتشر شد

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب