امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5342 تاریخ انتشار: شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۹:۴۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

کارت اعتباری هنر 14 خدمت را می‌تواند برای هنرمندان عرضه کند/ صندوق حمایت از هنرمندان نتوانسته صندوق خودگردان باشد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در طی سال‌های گذشته صندوق حمایت از هنرمندان نتوانست صندوقی خودگردان باشد، گفت: تا پایان تیرماه سال جاری ۳۶ هزار نفر عضو این صندوق محسوب می‌شدند.
کارت اعتباری هنر 14 خدمت را می‌تواند برای هنرمندان عرضه کند/ صندوق حمایت از هنرمندان نتوانسته صندوق خودگردان باشد
 به گزارش خبرایران، علی جنتی امشب در مراسمی که به مناسبت دهمین سالگرد فعالیت صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران در تالار وحدت برگزار شد، اظهارداشت: همه قبول داریم که هنرمندان و شخصیت‌های فرهیخته سرمایه‌های اجتماعی کشور هستند و تمام دنیا تلاش می‌کند این سرمایه‌های اجتماعی را حفظ و تقویت کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ، سیاست و اقتصاد سرمایه‌ها متفاوت است، گفت: کشور می‌تواند در صورتی موفق باشد که از سرمایه‌ها بخصوص سرمایه‌های اجتماعی استفاده و بر تبادل با سرمایه‌های اقتصادی گام بردارد و این سرمایه‌ها را تقویت کند.اگر نتوانیم سرمایه‌های اجتماعی را با این اقتصاد تقویت کنیم، هیچگاه به توسعه دست نخواهیم یافت.

وزیر ارشاد ادامه داد: در کشور ما گاهی دیده می‌شود چوب حراج به سرمایه‌های اجتماعی می‌زنند که این مسئله در حوزه فرهنگ و هنر نیز گاهی به چشم می‌خورد.سرمایه‌هایی در این حوزه داریم که شاید آنگونه که باید مورد احترام قرار نمی‌گیرند.

وی با بیان اینکه وظیفه ما این است که با تمام توان از این نوع سرمایه‌ها استفاده کنیم، ادامه داد: هم‌اکنون ما فقط توانسته‌ایم چند تن از کسانی که رتبه کسب کرده‌اند را در کشور حفظ و نگهداری کنیم، این در حالی است که بسیاری از افراد به سایر کشورها جذب شده‌اند.یکی از مباحث اساسی که از آغازین روزهایی که وارد وزارت ارشاد شده‌ام این است که بحث اقتصاد فرهنگ را پیگیری کنم که البته در این باره در ابتدای ورودم برنامه‌ای را به مجلس شورای اسلامی ارائه دادم.

جنتی گفت: احساس من این است که مجموعه شخصیت‌های فرهنگی عموماً در اداره امور معیشت روزانه خود گاهی دچار مشکلات جدی می‌شوند و در یکی دو دهه اخیر برخی از شخصیت‌هایی که جزء سرمایه‌های اجتماعی هستند برای پرداخت هزینه‌های درمانی با مشکل روبرو می‌شوند.

این عضو کابینه دولت، همچنین یادآور شد: به منظور حمایت از هنرمندان، این صندوق با دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت نفت، شهرداری تهران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اتاق بازرگانی برای ایجاد هم‌افزایی، تفاهم‌نامه‌هایی را منعقد کرده است.

وی با اشاره به سخنانی که درباره عدم عرضه آثار هندمندان ایرانی در خلیج فارس شده بود، گفت: چرا نباید آثار فاخر ایرانی در خلیج فارس عرضه شود؟ من معتقد هستم این آثار نه تنها در خلیج فارس بلکه باید در اروپا نیز مورد عرضه واقع شود، چرا نباید بهترین کنسرت‌های ایرانی در اروپا عرضه شود؟ با تحقق این مهم دو هدف را می‌توان دنبال کرد، اینکه فرهنگ، هنر و تمدن دیرینه ما به دنیا عرضه می‌شود و دیگر اینکه هنر ارزش مادی خود را می‌یابد.

وی در این باره مثالی را عنوان کرد و گفت: خیلی جای خرسندی دارد که چندی‌پیش در هتل آزادی حراجی اتفاق افتاد که در یک شب 90 تابلو حدود 13 میلیارد تومان به فروش رفت.

وزیر ارشاد در رابطه با صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان، روزنامه‌نگاران ادامه داد: در طول سال‌های گذشته اقدامات مناسبی در این صندوق صورت گرفت اما در عین حال خود این صندوق نتوانست صندوق خودگردان باشد.

جنتی با اشاره به بدهی چند میلیارد تومانی این صندوق افزود: زمانی که این صندوق را تحویل گرفتیم بدهی بیست و چند میلیارد تومانی داشت که در ادامه مسیر هم‌اکنون این بدهی به بیش از 30 میلیارد تومان رسیده است.

وی با تاکید بر مشارکت در تولید آثار فرهنگی، هنری و سینمایی ابراز داشت: کمک به اعضاء برای دریافت وام و تسهیلات، حمایت‌های بیمه‌ای اعم از بیمه تامین اجتماعی، بیمه تکمیلی و بیمه عمر و همچنین کمک‌های اضطراری خاص جزء سیاست‌های این صندوف بوده و در دستور کار آنان است.

جن تا پایان تیر 93، 36 هزار نفر عضو این صندوق محسوب شده‌اند که در سال‌های گذشته برخی عناصر دیگر غیر از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران را نیز شامل می‌شد.

وزیر ارشاد با اعلام اینکه 30 هزار نفر تاکنون از خدمات بیمه تامین اجتماعی این صندوق بهره‌برده‌اند ابراز داشت: در سال 92، 20 هزار نفر از خدمات بیمه تکمیلی این صندوق نیز بهره‌مند شده‌اند.

وی همچنین با اشاره به کارت اعتباری هنر گفت: این کارت به شکلی طراحی شده که حدود 14 خدمت را می‌تواند برای هنرمندان عرضه کند.

در پایان این مراسم با حضور وزیر ارشاد و سایر مسئولین از کتاب اقتصاد و هنر و همچنین تمبر دهمین سال فعالیت صندوق اعتباری هنر رونمایی شد.

همچنین به برخی از هنرمندان از جمله محمدرضا شجریان، ایرج راد، حجت‌الاسلام دعایی، جمشید مشایخی، فرزند محمود صارمی و پرویز کلانتری کارت هنر اهداء شد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب