امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 53506 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۸:۳:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

پیام محمدپناه درگفتگو با خبرایران اعلام کرد؛

دف اکو در رنگ های متنوع برای هر سلیقه ای ساخته می شود/ دف «سایلنت» مخصوص تمرین دف درآپارتمان است/ فروش سازبا توجه به شرایط کنونی اقتصاد و جامعه پایین ترآمده / مسئولین بیشتر به فکر هنرمندان وسازگران کشورمان باشند

خبرایران : سازنده انواع «دف» اکو گفت: خوشبختانه ساخت دف نسبت به گذشته پیشرفت خیلی خوبی داشته ، روز به روز هم این پیشرفت به لحاظ شکل ، ظاهر، کیفیت و طرح ادامه دارد. فقط امیدوارم کمی مسئولین بیشتر به فکر هنرمندان وسازگران کشور باشند.
دف اکو در رنگ های متنوع برای هر سلیقه ای ساخته می شود/ دف «سایلنت» مخصوص تمرین دف درآپارتمان است/ فروش سازبا توجه به شرایط  کنونی اقتصاد و جامعه پایین ترآمده / مسئولین بیشتر به فکر هنرمندان وسازگران کشورمان باشند

پیام محمدپناه سازنده انواع مختلف «دف اکو» درگفتگو با خبرنگار خبرایران اظهارداشت: بنده از سال 1396  به شکل کاملا تجربی ، بدون استاد با تحقیق و بررسی و آزمون وخطا  توانستم که ساخت دف را به شکل حرفه ای یاد بگیرم.

محمدپناه تصریح کرد : این روزها سه نوع دف می سازیم. دف اول معمولی با تنوع بالا در شکل و ظاهر با نامهای «فلورا سرمه ای»، «فلورا سفید»، «طرح پوست مار»، «طرح هیچ»، «طرح باران» تولید می شود. البته من طرح های زیادی دارم که رونمایی نشده اند و در ماه یک یا دو نوع طرح جدید دف وارد بازار می کنم. نوع دوم دف «اونیکس» که همه چیز این نوع دف متفاوت است . نوع سوم با نام «سایلنت» با نوعی پارچه و الیاف ساخته می شود. این نوع دف مختص کسانی است که تمرین دف دارند. یعنی کسانی که درآپارتمان زندگی می کنند و امکان دارد صدای دف همسایه ها و خانواده را اذیت کند. این مدل برای این علاقه مندان به دف بسیار مناسب است.

وی ادامه داد: متاسفانه شرایط موجود بازارموسیقی به ویژه دربخش فروش ساز اصلا خوب نیست. نوسانات ارز ، تورم و تحریم باعث شده قیمت مواد اولیه به شدت گران شود . وقتی گرانی به وجود می آید قاعدتا توان خرید مردم پایین می آید. توان خرید مردم وعلاقه مندان به موسیقی هم پایین تر می آید. درنتیجه فروش سازهم کاهش می یابد. به تبع درآمد ما هم روز به روز پایین تر می آید.

این سازگرجوان افزود:دراکثراستانهای کشور مانند: «مازندران»، «خراسان»، «مشهد»،« اصفهان»،« تهران»،«کردستان» و... نمایندگی فروش داریم. همچنین برای سراسر ایران هم که از طریق اینستا، تلگرام و واتساپ کسی سفارش دف داشته باشد هم می توانیم دف مورد علاقه و درخواست مشتریان را ارسال کنیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه حمایتی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد و سایر متولیان موسیقی از سازگران نشده است. البته ارشاد دربحث فرهنگی و دراختیار گذاشتن سالن به شکل رایگان برای گروه موسیقی که داریم ما با همکاری داشته است. ولی به لحاظ مالی و اینکه هنرمند و خالق ساز هستیم ، کمک و حمایتی مالی از من نشده است. ولی لازم است که این نکته را اینجا بگوییم که وزارت صنایع دستی تسهیلاتی برای ما درنظر گرفته بود که دریافت و شرایط این تسهیلات چنان سخت و طاقت فرسا بود،  که فکر نمی کنم کسی بتواند این تسهیلات را با این شرایط دریافت کند.

محمدپناه ابرازداشت : مسئولین حمایتی نمی کنند. درکمال ناباوری احوالی هم از ما سازگران نمی پرسند. حداقل خسته نباشید اداری هم با لوح تقدیربه ما نمی گویند تا ما سازگران احساس کنیم کسی به فکرمان است و خستگی از تن ما دربیرون برود و بتوانیم بهترمسیر زندگی و کسب و کارمان را ادامه دهیم.

وی ادامه داد : قیمت مواد اولیه هر روز بالاتر می رود . مواد اولیه هم گران می شود وما مجبوریم محصول را گران تربه دست مشتریان برساینم. متاسفانه فروش ساز هم با شرایط  کنونی جامعه و اقتصاد پایین تر می آید . هردو ماه یک بار قیمت ها بالاتر می رود. مردم سازی مثل ساز دف را چون نیاز اولیه زندگی شان نیست نمی خردند. در چنین شرایط سختی مردم ترجیح می دهند با پول اندکی که به دستشان می رسد برنج ، گوشت ، روغن و ... و مایحتاج اولیه زندگی شان را تامین کنند. کسی دیگر به فکر نوازندگی و خریدن ساز نمی افتند. چون گرانی و نوسانات ارز مستقیما در زندگی همه مردم تاثیرگذار است .

محمدپناه ابرازداشت: وضعیت درآمد ساز درسطح معموالی است . یعنی نه خیلی خیلی خوب است ونه خیلی بد. بلکه  در حد متوسط و گذران زندگی است . با توجه به شرایطی هم وجود دارد ترجیح می دهم تعمیرات سازهای قدیمی را انجام ندهم. چون وقت و انرژی ساز را تلف می کند. ضمن اینکه دوست دارم به جای صرف زمان برای تعمیر ساز کهنه ، سازی جدیدرا بسازم.

وی اضافه کرد : دف یکی از سازهایی است که وزن آن خیلی مهم است. چون دف مدام روی دست چپ نوازنده نگه داشته می شود و سبک بودن دف مهم است. به همین دلیل ساز دف را با هر چوبی می توان ساخت. ولی یک سری چوب همیشه گزینه ها مهمی در ساخت دف هستند . چوب هایی مثل «راش» ، «توسکا»،« بید»،« صنوبر» و «چوب روسی» که وزن آن فوق العاده برای دف سازی خوب است.

این سازگر بیان داشت : من تاکنون بالای 3 هزار دف ساخته ام و عمده دف هایی من درداخل ایران ، ترکیه و عراق به فروش رسیده اند.  با تک تک دف ها نوازندگی کرده ام تا ایراد و اشکلات صدای دف ها برطرف شوند. ضمن اینکه ذکر این نکته بسیار مهم است که اگر دفی را تست نکنم داخل کارتن برای مشتری نخواهند رفت. به همین دلیل در مرحله آخر بعد از نهایی شدن ساخت دف، با ان نوازندگی می کنم تا با برطرف شدن مشکلات دف از کارگاه برای رسیدن به دست مشتری بیرون برود.

وی افزود : برای هرکسی ناامیدشدن در هرحرفه ای که دارد ، اتفاق می افتد. بعضی از مواقع انسان از کارو حرفه اش خسته ، دلزده و ناامید می شود. اعتقاد من براین است که به مرحله ناامیدی رسیدن فقط به دلیل عدم حمات مسئولین و ارگانهای مربوطه اتفاق می افتد. به خصوص وزارت صنایع دستی  که خیلی از سازگران حمایت مادی انجام نمی دهد.

محمدپناه درپایان سخنان خود گفت : خوشبختانه ساخت دف نسبت به گذشته پیشرفت خیلی خوبی داشته و و روز به  روز هم این پیشرفت به لحاظ شکل و ظاهر و کیفیت ،طرح ادامه دارد. فقط امیدوارم کمی مسئولین بیشتر به فکر هنرمندان وسازگران کشور باشند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب