امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 53604 تاریخ انتشار: شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۸:۸:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

مرتضی مجدالدین در گفتگو با خبرایران اعلام کرد؛

هیچ استادی برای آموزش موسیقی نداشته ام / استخدام مدرسین دارای کارت صلاحیت تدریس برای آموزشگاهای موسیقی اتفاق خوبی است

خبرایران: نوازنده و مدرس سنتور و نای فلوت گفت: مشکل عمده ای که در مسیر تدریس همواره با آن درگیربوده ام هنرجویانی هستند که قبلا مدتی کار کرده و متاسفانه اکثرشان بدلیل عدم یادگیری اصولی و دقیق ادامه آموزش با من براشون بسیار مشکل است.
هیچ استادی برای آموزش موسیقی نداشته ام / استخدام مدرسین دارای کارت صلاحیت تدریس برای آموزشگاهای موسیقی اتفاق خوبی است

استاد مرتضی مجدالدین نوازنده و مدرس سنتور و نای فلوت درگفتگو با خبرایران اظهارداشت : متولد اول آبانماه ۱۳۵۹ درشیرازهستم و از کودکی به دلیل علاقه وافر پدر و مادرم به شعر و موسیقی اصیل ایرانی به ویژه برنامه گلها، همراه بود با شنیدن نواهای ناب موسیقی ایرانی و با توجه به صدای خوشی هم که پدرم داشتند، خیلی وقت ها ایشان برای ما آواز می خواندند و همیشه این نواهای زیبا در گوش ام بود وخواه ناخواه عجین با روح و احساس ام  شدند.

مجدالدین تصریح کرد : اندک ذوق و صدایی هم درمن بود تا آنجا که همواره در دوران مدرسه تک خوان سرود ها بودم و چندین سال متوالی هم به عنوان تک خوان برتر در مسابقات استانی انتخاب می شدم. دوران راهنمایی بودم که شانس این را داشتم که در گروه سرودی که استاد «حسن صفری» (آهنگساز، نوارنده تار و رهبر ارکستر اداره فرهنگ و هنر سابق) تشکیل دادند امتحان داده و پذیرفته شوم .

وی خاطرنشان کرد : حدود ۲ سال تحت تعلیمات ایشان بودیم تا اینکه گروه سرود  به مرحله مسابقات کشوری راه پیدا کرد و مقام اول کشوری را کسب کردیم. در همان مقطع پدرم کیبوردی را برای من و برادرم تهیه کردند که البته بیشتر برایمان جنبه سرگرمی داشت و از یکی از دوستانشان هم که مدرس پیانو بودند درخواست کردند که چند جلسه ای به ما آموزش دهند.

این نوازنده ابرازداشت : با علاقه وافری که به نواختن داشتم ساز پیانو را به صورت خودآموز حدود ۲سال ادامه دادم، پس از آن از پدرخواستم که یک ساز سنتور برایم تهیه کنند و نواختن این ساز پر شور و سحرانگیز را شروع کردم.درادامه انواع کتابهای سنتور و کتاب های ردیف را تهیه و با شناختی که ازنت خوانی پیانو داشتم آموختن را ادامه دادم.

 وی ادامه افزود : هرچند یادگیری یک ساز بدون آموزش و حتی دیدن نوازنده از نزدیک با آزمون و خطای بسیار و سختی فراوان همراه بود ولی شوق و علاقه همراه با انباشته ذهنی موسیقایی که از کودکی در وجودم بود سختی ها را برایم هموار می کرد .

مجدالدین عنوان داشت : از سال ۱۳۷۷ شروع کردم به تدریس این ساز به علاقه مندانی که خودشان من را بعنوان آموزگار انتخاب کرده بودند، چرا که سبک و سیاق و نوع بیان جملات ام در سنتور به دلیل عدم دستیابی ام به مکتب های اساتید بزرگ آن زمان، بسیار متمایز و رنگ و بوی دیگری داشت.

وی اضافه کرد : همزمان گروه موسیقی بیداد را سرپرستی کردم و درگروهای دیگری نیزبه عنوان نوازنده همکاری داشتم که اکثرشان امروزه از اساتید به نام شیرازهستند، همچنین همکاری با صدا و سیمای مرکز فارس را شروع کردم. با ادامه تحصیلات ام در رشته مهندسی برق  تقریبا فرصتی برای ادامه فعالیت موسیقی نداشتم و بعد از فارغ التحصیلی ام نیز بدلیل فعالیت مهندسی که داشتم کمتر به اجراهای رسمی و تدریس می پرداختم.

 

این مدرس سنتور خاطرنشان کرد : درهمین سالها به خاطر قابل حمل نبودن سنتور و اینکه مرتب ماموریت های داخل و خارج از کشورداشتم ساز نای فلوت را که از سازهای بسیار خوش صدا و پرسوز و گداز بود به عنوان سازی که می توانستم همه جا با خودم ببرم ، البته باز هم بدون استاد فراگرفتم.

وی درتوضیح ساز نای فلوت تاکید کرد: ساز نای فلوت ، سازی است که از نظر ساختار بسیار ساده ولی از نظر نت بندی بسیار پیچیده است. چرا که قابلیت اجرای تمام دستگاهای موسیقی ایرانی و همچنین موسیقی های عرب و ترک را حتی با لهجه مخصوص به خودشان دارد. ولی اجرای دقیق و با کیفیت این ساز نیاز به مهارت بسیار بالایی دارد که نبود کتاب آموزشی و همچنین مدرس و حتی نوازنده، باعث مهجوریت بیشتر نای فلوت گردیده است.

مجدالدین افزود : درحال حاضرعمده فعالیت ام آهنگسازی و تدریس سازهای سنتور و نای فلوت است. آموزشی که برگرفته از موسیقی اصیل ایرانی و «نه تنها» محدود به موسیقی سنتی است. چرا که آثار فاخر در ژانرهای دیگری جز موسیقی سنتی نیز همواره بوده است . بعنوان یک نوازنده اعتقاد دارم توانایی یک نوازنده در اجرای آثار فاخر تمام ژانرهای موسیقی باید به روز و نمود پیدا کند. امروزه به مدد شبکه های اجتماعی دستیابی به آموزش و حتی انتخاب نوع و فرم نوازندگی بسیار راحت شده و  علاوه بر کلاسهای خصوصی و آموزشگاه، کلاسهای آنلاین راهم دارم و تقریبا ازاکثر نقاط کشور هنرجو دارم و باعث افتخاره که سبک و بیان شخصیم در نوازندگی مورد توجه دوستان قرار میگیرد.

وی تاکید کرد: مشکل عمده ای که در مسیر تدریس همواره با آن درگیربوده ام هنرجویانی هستند که قبلا مدتی کار کرده و متاسفانه اکثرشان بدلیل عدم یادگیری اصولی و دقیق ادامه آموزش با من براشون بسیار مشکل است. عمدتا مشکل فرم صحیح اجرا یا همان پاسچر و همچنین عدم توانایی اجرا با مترونوم را دارند که آموزش را برای من خیلی مشکل می کند.

ای نوازنده نای فلوت  درپایان سخنان خود گفت : امیدوارم با اتفاق خوبی که همین چند ماه اخیر افتاده و خانه موسیقی الزام به استخدام مدرسین دارای کارت صلاحیت تدریس را برای آموزشگاهای موسیقی رقم زده این مساله حل شود، چرا که غالبا هنرجو در این مورد واقعا مورد ظلم هم بلحاظ زمانی که گذاشته و هم هزینه ای که کرده واقع می شود. بنابراین هنرجو نه تنها اندوخته مفیدی کسب نکرده که بالعکس کلی هم وقت وزمان و انرژی او ازبین رفته است.

آدرس اینستاگرام استاد مرتضی مجدالدین

https://instagram.com/morteza.majdedin?igshid=158s62u0lmbfp

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب