امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 53670 تاریخ انتشار: شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

۲۸ بهمن ماه طی نشستی؛

کتاب درآمدی بر مطالعات حدیثی در دوران معاصر نقد و بررسی می‌شود

خبرایران : به همت پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سازمان سمت، نشست نقد و بررسی کتاب درآمدی بر مطالعات حدیثی در دوران معاصر ۲۸ بهمن ماه برگزار می شود.
کتاب درآمدی بر مطالعات حدیثی در دوران معاصر نقد و بررسی می‌شود

به گزارش خبرایران از روابط عمومی سازمان سمت، به همت پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سازمان سمت و همکاری انجمن مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی، نشست نقد و بررسی کتاب درآمدی بر مطالعات حدیثی در دوران معاصر برگزار می‌شود.

این نشست با حضور مؤلفان مجید معارف عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و سعید شفیعی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و سخنرانان نصرت نیلساز عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت‌مدرس و محسن قاسم‌پور عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان و با دبیری مجید نبوی دبیر گروه تخصصی علوم قرآن و حدیث «سمت» برپا می‌شود.

نشست یادشده سه‌شنبه ۲۸ بهمن ماه از ساعت ۱۴ الی ۱۶ برگزار می‌شود.

علاقه مندان برای شرکت در این نشست به صورت مجازی می‌توانند به این اینجا مراجعه کنند.

در معرفی این اثر آمده است: حدیث پیامبر اکرم (ص) پس از قرآن کریم، مهم‌ترین منبع دین اسلام و منطبق با اوامر خدای متعال در کتاب آسمانی مسلمانان است. دانشمندان مسلمان از صدر اسلام تا کنون به این مسئله توجه عمیق و گسترده ای داشته و حفظ حدیث و سنت نبوی را وظیفه دینی و اخلاقی خود تلقی کرده اند. آثار و نوشته‌های بسیار و منابع حدیثی متعدد از سخنان پیامبر (ص)، بهترین شاهد بر تلاش خستگی ناپذیر دانشوران مسلمان در راه حفظ و احیای سنن بنیان گذار دین آنهاست. در دوران معاصر نیز این حرکت به شکلی گسترده‌تر ادامه یافته و بر تنوع پژوهش‌های حدیثی افزوده شده است؛ آشنایی محققان غربی با منابع و مسائل حدیث اسلامی، بیش از پیش بر دامنه این مباحث افزوده و آن را به مرزهای خارج از جهان اسلام کشانده است. کتاب حاضر در راستای معرفی چنین پژوهش‌هایی در حدیث اسلامی تألیف شده است؛ پژوهش‌هایی که طیف گسترده ای از دانشمندان مسلمان، اعم از شیعه و سنی، و نیز محققان غربی را در بر می‌گیرد. مهم‌ترین مباحث کتاب عبارت اند از: اعتبار شرعی حدیث، کتابت و تدوین، نقد حدیث، وضع و جعل حدیث، تاریخ گذاری روایات، رابطه قرآن و حدیث و تجدیدنظرطلبی در حدیث.

کتاب حاضر برای دانشجویان رشته علوم حدیث (گرایش نهج‌البلاغه و تفسیر اثری) در مقطع کارشناسی ارشد به عنوان منبع اصلی درس «پژوهش‌های حدیثی در دوران معاصر» به ارزش ۲ واحد، همچنین به عنوان منبع قابل استفاده درس «نقد و بررسی آرا معاصران درباره حدیث» در دوره دکتری رشته علوم قرآن و حدیث تدوین شده است. امید است علاوه بر جامعه دانشگاهی، سایر پژوهندگان نیز از آن بهره‌مند شوند.

کتاب درآمدی بر مطالعات حدیثی در دوران معاصر تألیف مجید معارف و سعید شفیعی به همت سازمان سمت در ۲۱۹ صفحه به بهای ۶,۰۰۰ تومان منتشر شده است

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب