امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 53847 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲:۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در سمینار «آینده صنعت لوازم خانگی؛ راهکارها و چالش ها» اعلام شد؛

چالش بزرگ صنعت لوازم خانگی سوکوب قیمتی است/ مشکل بزرگ صنعت لوازم خانگی نبود تشکل قدرتمند است

خبرایران : در دومین روز از بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی، سمینار «آینده صنعت لوازم خانگی؛ راهکارها و چالش ها» به میزبانی برند بلانتون با حضور عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران؛ محسن منتظری، دبیر میز لوازم خانگی سازمان توسعه تجارت و سعید خزایی، قائم مقام شرکت بلانتون برگزار شد.
چالش بزرگ صنعت لوازم خانگی سوکوب قیمتی است/ مشکل بزرگ صنعت لوازم خانگی نبود تشکل قدرتمند است
به گزارش خبرایران از ستاد خبری بیست و یکمین نمایشگاه لوازم خانگی، در دومین روز از بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی، سمیناری به میزبانی برند بلانتون با حضور عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران؛ سعید خزایی، قائم مقام شرکت بلانتون و استاد دانشگاه؛ محسن منتظری، دبیر میز لوازم خانگی سازمان توسعه تجارت و میهمانانی از اقلیم کردستان برگزار شد. یکی از اهداف برگزاری این نشست، علمی‌تر ساختن صنعت لوازم خانگی و ایجاد همگرایی عنوان شد.

گردش مالی ۷ میلیاردی صنعت لوازم خانگی در کشور

در این سمینار دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به گردش مالی ۶ تا ۷ میلیارد دلاری صنعت لوازم خانگی، گفت: میزان قطعات و مواد اولیه‌ای که برای واردات این صنعت به صورت سالانه پیش‌بینی شده است، چیزی حدود ۱٫۴ تا ۱٫۵ میلیارد دلار است.

عباس هاشمی با بیان اینکه صادرات سالانه محصولات لوازم خانگی به طور متوسط حول و حوش ۳۰۰ میلیون دلار است، افزود: عمده صادرات ایران به کشورهای همسایه مثل عراق و افغانستان و کشورهای CIS است. بخشی از صادرات صنعت گازسوز هم به اتحادیه اروپا و همچنین شمال آفریقا انجام می‌شود.

صنعت لوازم خانگی در حال کوچک شدن است

دبیرکل انجمن صناییع لوازم خانگی با بیان اینکه صنعت لوازم خانگی دارای ظرفیت بالقوه فراوانی است، افزود: سهم صنعت لوازم خانگی در داده‌ها ۱٫۷ درصد از کل صنعت کشور است و این درحالیست که در ستانده‌ها چیزی حدود ۱٫۵ درصد از سهم کل صنعت را به خود اختصاص می‌دهد.

هاشمی ادامه داد: این آمار بیانگر این مطلب است که اگر به داد این صنعت نرسیم در حال کوچک‌شدن است و این موضوع سیگنالی به دولتمردان است که جهت تسهیل فضای کسب و کار به طور عام و صنعت لوازم خانگی به طور خاص به رفع مهم‌ترین چالش‌ها اقدام کنند.

چالش بزرگ صنعت لوازم خانگی سوکوب قیمتی است

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین چالش‌های این صنعت، بحث سرکوب قیمتی است، گفت: متاسفانه سرکوب قیمتی در کشور حاکم است و این درحالی است که واحدهای تولیدی و تشکل‌های مربوطه تذکرهای لازم را داده‌اند.

هاشمی ادامه داد: ایران با جمعیت ۸۵ میلیونی، موقعیت سوق‌الجیشی و بازار ۳۸-۳۷ میلیاردی همسایگان و با توجه به تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها، مراکز نوآوری و ترکیب جمعیتی جوان از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است و وظیفه بخش خصوصی و دولتی این است که دست به دست هم دهند و این ظرفیت بالقوه را به ظرفیت بالفعل تبدیل کنند.

اهمیت برگزاری نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی

قائم مقام شرکت بلانتون نیز در این سمینار، با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در صنعت لوازم خانگی احساس می‌شود؛ نبود تشکل قدرتمند است، گفت: صنعت لوازم خانگی نیروی پیشران اقتصاد و صنعت در کل دنیاست و در ایران هم به لحاظ ایجاد اشتغال بعد از دو صنعت نفت و خودروسازی از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

سعید خزایی با اشاره به اینکه برگزاری نشست‌های این چنینی با نمایندگانی از کشورهای همسایه به روشن تر کردن مسیر آینده صنعت کمک می‌رساند، گفت: باید به این مهم توجه داشته باشیم که دنیا در حال حرکت به سمت منطقه‌ای شدن است. همچنین، پاندمی کووید ۱۹ و مسائلی شبیه به این مساله، گرایش به منطقه‌ای شدن را قوی‌تر کرده‌اند.

قابلیت‌های منطقه‌ای راهی برای افزایش صادرات

قائم مقام شرکت بلانتون ادامه داد: ایران با ۱۵ کشور دارای مرز مشترک است، وجود روابط حسنه که از قدیم شکل گرفته می‌تواند به فراهم‌سازی بازارهای بسیار خوب برای طرفین کمک رساند و همچنین از قابلیت‌های منطقه‌ای می‌توان برای افزایش صادرات بهره برد.

خزایی با بیان اینکه نمی‌توان صنعت لوازم خانگی را با صنعت خودرو مقایسه کرد، گفت: الان شاهدیم که کشور سوریه خودروهای ساخت ایران را پس می‌زند و این درحالیست که استاندارهای ما در صنعت لوازم خانگی بسیار بالاتر از صنعت خودرو است و این یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود.

قاچاق کالا؛ مانعی بزرگ بر سر توسعه صنعت لوازم خانگی

قائم مقام شرکت بلانتون، قاچاق کالا را یکی از موانع موجود در صنعت لوازم خانگی عنوان کرد و در این باره گفت: قاچاق کالا فقط به معنای کولبری نیست؛ بلکه به صورت ته‌لنجی از جنوب کشور هم اتفاق می‌افتد. درواقع، قاچاق حجم عظیمی از بازار ما را شکل می‌دهد که تاثیر ناخوشایندی به دنبال داشته است. هرچند از نبود حمایت‌های لازم صحبت می‌کنیم اما بخشی از مشکل به خود ما برمی‌گردد و اینکه امروز صنعت لوازم خانگی با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت خودش کار می‌کند، رضایت‌بخش نیست.

خزایی ادامه داد: کرونا و نوسانات ارزی هم از دیگر مسائلی هستند که صنعت را تحت تاثیر قرار داده‌اند و در خصوص ارز آنچه اهمیت دارد رسیدن به ثبات اقتصادی است.

در پایان این سمینار، تفاهمنامه ای میان اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اقلیم کردستان عراق و انجمن صنایع لوازم خانگی ایران برای توسعه همکاری های تجاری در حوزه لوازم خانگی به امضا رسید.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب