امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5394 تاریخ انتشار: شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۸:۱۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل خانه هنرمندان در جمع خبرنگاران؛

نبود عدالت فرهنگی / به اندازه‌ی 5 میلیارد در سال کار می‌کنیم/ دولت محترم تا چه اندازه به قول‌ها و شعار‌های خود عمل کرده است؟

مجید سر سنگی مدیر عامل خانه هنرمندان ایران گفت: انتظارمان از دولت جدید در حد تعهد و شعارهایش است که یکی از آنها تقویت بخش خصوصی بود.
نبود عدالت فرهنگی / به اندازه‌ی 5 میلیارد در سال کار می‌کنیم/  دولت محترم تا چه اندازه به قول‌ها و شعار‌های خود عمل کرده است؟

به گزارش خبرایران، مجید سر سنگی مدیر عامل خانه هنرمندان ایران در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز خبرنگار با کمی تاخیر گفت: کاری که خبرنگاران انجام می‌دهند کار بزرگی است و ایرادات ما را همیشه گوش زد می‌کنند.

وی در ادامه درباره اهمیت حوزه ی فرهنگ و هنر گفت: حوزه‌های فرهنگی بسیاری پیچیده شده‌اند در حقیقت هرچه از عمر مدیریت اجرایی‌ام می‌گذرد بیشتر به این موضوع می‌رسم که این حوزه پیچیدگی‌های بیشتری پیدا کرده است.متاسفانه حوزه‌ی فرهنگ و هنر به واسطه‌ی نداشتن استراتژی کلان با یک بی نظمی در حال حرکت است.

وی اظهار داشت: شاید یکی از مشکلات ما در این بیش از 30 سال اخیر بعد از انقلاب اسلامی در حوزه‌ی فرهنگ و هنر همین است که نتوانستیم به یک زبان مشترک برسیم و این علیرغم آن است که در بخشی از حوزه‌های نظام کارهای جدی صورت گرفته است.

مدیر عامل خانه‌ی هنرمندان گفت: اصل ماجرا این است که برخی مدیران به یک تعریف درستی از برنامه‌ی فرهنگی نرسیده‌اند.

وی همچنین به اهمیت مبانی نظری در حوزه‌ی فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: حوزه‌ی فرهنگ و هنر احتیاج به منابعی نظری دارد. وقتی میتوانیم بخش‌های هنری خوبی داشته باشیم که همه‌ی این‌ها یک مبانی نظری درستی داشته باشند.

 

* نقطه نظرات تصمیم گیری‌ها به تغییر جایگاه افراد بستگی دارد

وی تصریح کرد: نقطه نظر‌ات و تصمیم گیری‌های افراد به جایگاه‌ آن‌ها بستگی دارد، در حقیقت هر فردی اگر در هر بخش یا حوزه‌ای فعالیت کند، نوع تصمیم گیری‌اش تغییر می‌کند.

مدیر عامل خانه هنرمندان به تاسیس شورای عالی هنر نیز اشاره کرد و گفت: تاسیس شورای عالی سینما کار خوبی است اما قبل از این که شورای عالی سینما ایجاد شود باید شورای عالی هنر را ایجاد کنیم تا بتواند با استراتژی‌های کلان نظارت درستی داشته باشد.

 

* نبود عدالت فرهنگی

وی گفت: نقطه ضعف ما در این سال‌ها این است که تعاملی بین نهادهای فرهنگی با یکدیگر وجود ندارد،‌به عبارت دیگر نهاد‌ها با یکدیگر خصمانه برخورد می‌کنند و عدالت فرهنگی ندارند که این نبود عدالت فرهنگی هم در ارتباط با رشته‌ها و هم در ارتباط با مخاطبین است،‌چرا که بعضی از رشته‌ها مقفول باقی مانده است.

وی در ادامه به هنرهای تجسمی و بی توجهی به برخی رشته‌ها و هنرمندان آن اشاره کرد و گفت:‌ برای نگارگری، خوشنویسی، صنایع دستی و ... چه کرده‌اید؟ چرا هنرمند خوشنویسی که رتبه‌ی 1 ایران را دارد، در حال حاضر در گوشه‌ای از خانه‌ی خود نشسته و به آن توجهی نمی‌شود و چرا در حوزه‌ی هنر تنها عده‌ای خاص هستند که مورد توجه قرار می‌گیرند؟ که البته این توجه نامتوازن است.

 

* خانه هنرمندان مرکزی فعال و غیر دولتی

سرسنگی گفت:‌ خانه هنرمندان ایران یکی از مراکز فعال فرهنگی هنری ایران است که بخش عمده‌ی کسانی که به هنر علاقه مند هستند را جذب می‌کند، اما این مجموعه بودجه ی فرهنگی یک ساله‌اش تنها 400 میلیون تومان است و این در حالی است که جاهایی هستند که بودجه‌های فرهنگی 2،3 میلیاردی دارند.

وی گفت: بودجه‌ی 400 میلیونی که برای یک سال به خانه هنرمندان ارائه می‌شود، یک پنجم بودجه‌ی جاری این مرکز فرهنگی هم نیست، چرا که ما به اندازه‌ی 5 میلیارد در سال کار می‌کنیم.

 

* شعارهایی که تا الان از سوی دولت داده شده واقعیت عملی نداشته‌اند

 

وی همچنین شعرهای دولت تدبیر و امید را غیر عملی دانست و گفت: دولت جدید اعلام کرد که می‌خواهیم بخش خصوصی را فعال کنیم اما هنوز جشنواره‌ی تئاتر، فیلم، هنرهای تجسمی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود و شعارهای دولت تا الان واقعیت عملی نداشته است. دولت محترم به شعارهایی که داده عمل کند. شعارها و قول‌هان باید به جهت یک تبلیغ باشد.

سر سنگی تصریح کرد: واقعا چه تعداد از سیاست‌هایی که آقای روحانی و جنتی گفتند عملی شده؟! در حقیقت چه تعداد از این شعارها جامه‌ی عملی پوشیده‌اند؟

وی گفت: انتظارمان از دولت روحانی بر اساس تعهداتی است که خودشان داده‌اند. مسائلی که در دولت قبل اتفاق افتاده قرار بود در این دولت صورت نگیرد و زیر ساخت‌های هنری تقویت شود.

 

* هنرمندان وزارت ارشاد را محلی برای پشتیبانی نمی‌دانند

وی درباره‌ی نگاه هنرمندان به وزارت ارشاد نیز گفت: هنرمندان به جای آنکه وزارت ارشاد را پشتیبان خود بدانند، آنجا را جایی برای پاسخ دادن به سوالات می‌دانند.

وی همچنین به اهمیت فرهنگ در هر کشوری اشاره کرد و گفت: اگر کشوری فرهنگ نداشته باشد، ولی تجهیزات عالی داشته باشد و در حوزه‌ی فرهنگ و هنر موفق نباشد، در جهان معاصر جایی نخواهد داشت. دنیا بیش از همه چیز در زمینه‌ی فرهنگ و هنر فعالیت می‌کند.

از حاشیه‌های این نشست نیز اعلام خبری از سوی مدیر عامل خانه هنرمندان مبنی بر ایجاد تعاونی مسکن هنرمندان به دستور دکتر قالیباف بود که بر این اساس در منطقه‌ی 22 برای تعدادی از هنرمندان مسکن ساخته می‌شود.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب