امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5520 تاریخ انتشار: شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۲:۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران خبرداد؛

مخالف کشت برنج در استان تهران هستیم/ آبیاری 741 هکتار اراضی کشاورزی استان تهران با فاضلاب/ کاهش 70 درصدی سهم‌بری آب کشاورزی از سدها

سید محمد موسوی رئیس جهادکشاورزی استان تهران گفت: با بررسی‌ میدانی اراضی آبیاری با فاضلاب را شناسایی و با اقدامات لازم از مجموع 741 هکتار اراضی سبزی و صیفی که آب آلوده مصرف می‌کردند، را به مراجع قضایی معرفی کردیم و امکان برداشت از فاضلاب را برای آنها غیرممکن کردیم.
مخالف کشت برنج در استان تهران هستیم/ آبیاری 741 هکتار اراضی کشاورزی استان تهران با فاضلاب/ کاهش 70 درصدی سهم‌بری آب کشاورزی از سدها

به گزارش خبرنگار خبرایران ، نشست مطبوعاتی«سید محمد موسوی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران صبح  امروز با حضور اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت برگزار و دراین نشست خبری «سید محمد موسوی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اظهارداشت: امنیت غذایی اولویت اساسی کارهای وزارت جهاد کشاورزی است که این موضوع رکن اصلی استقلال ملی محسوب می‌‌شود و تأمین آب از مهمترین محورهای تولید پایدار در بخش کشاورزی است، به طوری که اگر منابع آب درست مصرف نشود نمی‌توانیم به پایداری تولید امیدوار باشیم.

موسوی تصریح کرد: میزان آب استحصالی استان تهران که در بخش کشاورزی در سال 1340 صرف می شد، 50 درصد کاهش یافته است و این اتفاق به دلیل توسعه شهرنشینی و افزایش سهم مصرف خانگی است.

وی مهمترین اقدامات انجام شده در بخش کشاورزی استان تهران را بیان کرد و گفت: یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب پساب فاضلاب شهری در استان تهران داریم که اگر این مقدار تصفیه شود و در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد، دیگر کمبود آب نخواهیم داشت.

  رئیس جهاد کشاورزی استان تهران به چالش‌های آب استان تهران اشاره کرد و افزود: سهم‌بری آب کشاورزی از سدها تقریبا نسبت به گذشته 70 درصد کاهش داشته و دشت‌های استان هم به علت برداشت‌های بی‌رویه آب از طریق چاله‌ها سالی یک تا 2 درصد افت آب‌های زیرزمینی داریم.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال 34 هزار و 500 هکتار از اراضی استان تهران از شیوه آبیاری سنتی به مدرن تغییر یافته است که قرار است 10 هزار هکتار دیگر آبیاری تحت فشار را در تهران عملیاتی کنیم و در مدت 3 سال آینده کل اراضی آبیاری تحت فشار را به 70 هزار هکتار برسانیم.

  رئیس جهاد کشاورزی استان تهران در بخشی از سخنانش آخرین وضعیت سبزی کاری با فاضلاب را تشریح و عنوان کرد : با بررسی های میدانی اراضی آبیاری با فاضلاب را شناسایی کردیم و با اقدامات آموزشی و ترویجی توانستیم از مجموع 741 هکتار اراضی سبزی و صیفی که تا درصدی از آب فاضلاب را در کشت خود مصرف می کردند، بخشی را از طریق مراجع قضایی پیگیری کردیم به نحوی که امکان برداشت از فاضلاب را برای آنها غیرممکن ساختیم

وی افزود: از 211 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان تهران 22 هزار هکتار زیر کشت سبزی و صیفی است و از این 22 هزار هکتار 741 هزار آبیاری به صورت مخلوط آب سالم و فاضلاب بوده است.

موسوی به اقدامات انجام شده برای مقابله با آبیاری اراضی کشاورزی با آب آلوده اشاره کرد و گفت: زمین‌های آبیاری شده با آب آلوده شناسایی شده و به کشاورزان خاطی تذکر، اخطار شفاهی و کتبی داده شده است و تعدادی از کشاورزان خاطی از طریق شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری جهت برخورد قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند و 25 هکتار اراضی سبزی کاری با آب‌های نامتعارف معدوم شدند.

رئیس جهاد کشاورزیا استان تهران اظهار داشت: 46.5 هکتار از کل اراضی که تا درصدی با آب فاضلاب آبیاری می شدند از اراضی بودند که آب سالم دریافت می‌کردند، اما این آب توسط صنایع در جوار آنها با مواد شیمیایی و پسماند سلامت خود را از دست می‌داد که این موضوع را با همکاری محیط زیست پیگیری کردیم و به 62 کارگاه صنفی و صنعتی آلوده کننده آب کشاورزی اخطار قضایی دادیم.

وی با اشاره به زنجیره تولید، بیان داشت: یکی از چالش‌های مهم بخش کشاورزی در کنار آب و تبدیل اراضی کشاورزی، شکاف قیمت خرید محصول از کشاورز تا مصرف کننده است که معمولا باید 60 تا 75 پولی که مصرف‌کننده پرداخت می‌کند باید به تولید‌کننده برسد اما به دلیل وجود و نقش بسیار گسترده واسطه‌ها این سهم دائما در حال کاهش است.

موسوی افزود: یکی از راه‌های حفظ پایداری تولید کمک به تشکیل زنجیره تولید است که برای تحقق این موضوع بایدتأمین نهاده‌ها، تولید، صنایع تبدیلی و تکمیلی و عرضه به داخل و صادرات باید در داخل یک متن قرار و این کار بصورت زنجیره وار انجام شود.

رئیس جهاد کشاورزی ابرازداشت: در کشاورزی مثل هر بخش اقتصادی برای پایداری در تولید به پایداری آب و زمین و دانش فنی بهره‌برداری ارتباط تنگاتنگ دارد و بعد از تولید هم حتما باید دو ویژگی مهم داشته باشد که یکی حداقل بودن قیمت تمام شده تولید و حداکثر بودن کیفیت است.

وی عنوان داشت: برای پایین آمدن قیمت تمام شده باید به سمت مکانیزاسیون حرکت کنیم که این موضوع تا 80 درصد در بحث آبیاری هزینه آبیاری را کم می‌کند و برای این مطلب با 140 میلیارد ریال تسهیلات به کشاورزان 237 دستگاه کمباین، تراکتور و ادوات کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است و حدود 30 هزار تن کود شیمیایی و 7 هزار تن بذر و 502 هزار تن نهاده‌های دامی و حدود 150 میلیون نفت گاز پشتیبانی از کشاورزان انجام شده است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب